היום (שני) התחדש משפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, עם המשך החקירה הנגדית של עד המדינה ניר חפץ, שטען במהלך עדותו עד כה כי החוקרים התעללו בו לאחר מעצרו. הדיון נערך תחילה בדלתיים סגורות ולאחר מכן בדלתיים פתוחות. 

מעיקרי עדותו, נחשפה פרשה שכונתה על ידי חפץ בחקירתו כ"עסק הביש", שלטענתו, עלולה היתה להוביל למותם של אלפים, ואף חיזקה לדבריו את חששותיו באשר לכשירותו של ראש הממשלה לשעבר. הפרשה הביטחונית שהוזכרה על ידו היא השארת המגנומטרים בהר הבית.

כל העדכונים

15:15: חפץ סיפר כי הבהיר בחקירתו כי אין סיכוי לעסקה איתו ללא חסינות טוטאלית. "היה ברור שרוצים שהמידע שאספק יהיה מפליל על בנימין נתניהו, שהם רוצים לשמוע על עבירות פליליות בתיק 4000. אמרתי להם: 'צר לי לאכזב אתכם, זה לא ביבי'".

מהליכוד נמסר בתגובה: "הדברים של ניר חפץ אבסורדיים ולא בכדי אפילו חוקרי המשטרה דחו את טענתו על הסף בזמן אמת. חפץ לא השתתף בשום פורום ביטחוני בשנת 2017 וגם ב-2009 הוא לא השתתף בשום ישיבה ביטחונית עם ראש המוסד, ראש השב״כ, ראש אמ״ן, הרמטכ״ל, המפכ״ל, המזכיר הצבאי וראש המל״ל".

"ההחלטות בעניין המגנומטרים התקבלו על ידי אנשי ביטחון בפורומים ביטחוניים שחפץ לא היה שותף בהם. דווקא תחת ראש הממשלה נתניהו היו הכי פחות הרוגים מטרור ומלחמות מאז קום המדינה. אין ראש ממשלה שהשכיל יותר מנתניהו להימנע ממלחמות מיותרות ולשמור על חייהם וביטחונם של אזרחי ישראל", נמסר עוד.

נתניהו בבית המשפט, אמיר אוחנה וגלית דיסטל אטבריאן ברקע (צילום: רויטרס)
נתניהו בבית המשפט, אמיר אוחנה וגלית דיסטל אטבריאן ברקע (צילום: רויטרס)

14:25: חפץ אומר כמה פעמים בחקירה שלו שהוא היה צלול ובשליטה, וזה גם עולה מאוד מהסרטונים שהוצגו היום. אחרי חפץ עולים שני חוקרים שלו מהמשטרה, ויש עוד כמה עדים.

13:22: חוקר: "ניר, קח בחשבון, כנראה אתה משווה את העורך דין שלך למנתח,  או רופא..."  

חפץ : "נכון". 

חוקר : "אם אותו מנתח או רופא יכול לגרום למותך, או שאתה באיזשהו שלב מבין כי הרופא, האבחנה שלו לא נכונה, אולי צריך להחליף רופא, וזה קורה. בדיוק כמו שהוא יכול להציל אותך, כך הוא גם יכול להרוג אותך. לפעמים יוצאים מהניתוח אתה יודע עם עוד איזשהו משהו שנגרם,  עוד איזה תקלה שקרתה, עוד איזה, אתה יודע יש כל כך הרבה תביעות בעולם הזה... שישב לך ככה בראש, שלפעמים אולי הרופא, אותו רופא שאנחנו נעזרים בו, אולי הוא לא טוב בשבילנו".

13:18: חוקר
לחפץ (מתוך סרטון): "לא נשאיר אבן אחת שלא נהפוך. כל דקה שעוברת אנחנו אוספים ראיות נגדך- ואנשים מדברים. אנשים מדברים. אתה נמצא בתחנה, הרכבת שם, הדלתות עוד מעט נסגרות. יש מי שעולים עלים ויש מי שמתלבט"

חפץ: "אתה מדבר על סיטואציה ספציפית? השאלה היא כפשוטה או אלגוריה? אתה מדבר על רכבות אחרות?"

חוקר: "אתה תזרום עם זה כמו שבא לך".

חפץ: "לא, אני מבקש להבהיר את השאלה. האם זאת אלגוריה או שהשאלה כפשוטה?"

בן צור: "אתה זוכר שעניין הרכבות עלה מספר פעמים בחקירה? למה החוקר משתף אותך על אייטמים שקשורים לרכבות?"

עו"ד בן צור מקריא מתוך החקירה של חפץ:  "חוקר אומר לחפץ אפילו סידרו לך תצפית לרכבת"

חוקר לחפץ : "אבל אבל תדע לך אתמול בגלל מעשה טרגי מאוד, טרגדיה רצינית מאוד העניין שלכם לא פתח את המהדורה. הוא היה נושא שני או שלישי".

חפץ : "מה קרה?"

חוקר: "אתמול בלילה אבא שלפני מספר ימים רב עם אישתו. ניסה לדקור אותה, בתגובה בעקבות הוויכוח, יש להם שתי ילדים. את הילד הקטן בן שלוש הוא חטף, ואתמול בלילה מצאו אותו הוא התאבד זרק את עצמו על פסי רכבת ואת הבן שלו בן השלוש הוא רצח. רוצץ את הראש שלו ברכב, והתאבד בפסי רכבת".

בן צור: "לקח הרבה זמן עד שהסכמת לשמש עד מדינה. הסוגיה של הרכבות והתחקיר בעניינך בעניין הרכבות נאסף ע״י החוקרים. אני יודע שהתחקיר נאסף ע״י החוקרים! החומר הזה הגיע לידי עורך חדשות 10 גולן יוכפז לפני שהפכת עד מדינה. הפרסום היה עשרה ימים אחרי שהפכת עד מדינה".

ניר חפץ, משפט נתניהו (צילום: שלו שלום/TPS)
ניר חפץ, משפט נתניהו (צילום: שלו שלום/TPS)

11:11: קטע וידאו נוסף שמוצג בחקירה - 

חוקר: "אתה רוצה להגיע הביתה בשלום וזו המטרה שלך"

חפץ: "יש לי ילד במגלן אל תעשה לי את זה. תעזוב את הדוגמה הזו"

חוקר: "אני אגיד לך את זה ככה. גם כשאתה משתמש בוויז אתה יכול להגיע למקום שלא רצית. החקירה כמו שהיא מתנהלת, ואני אגיד לך את זה בכנות, לא מובילה אותך לאן שאתה רוצה להגיע"

חפץ: מהבוקר ועד הערב זה מה שעוסקים איתי שאשנה את הקו הזה. ככל שהם לוחצים עלי יוצר אני אומר לעצמי שיש לי עורך דין פשוט אדיר ותודה לאלוהים שהביא לי את הקוסטליץ הזה. החוקר אמר לי כל הזמן שאני הולך להיות עצור מספר שבועות ולא אשתחרר אחרי כמה ימים. 

11:08: בן צור מראה את קטע וידאו ומדבר על הלחץ שהפעילו החוקרים שלו להפעיל עורך דין (עוד מעשה אסור): 

חוקר: אני מניח שעבר עליך לילה לא פשוט וראית איך התייחס לכך בית המשפט. במצב הראיות אתה נמצא בהידרדרות מתמדת. בסוף זה החיים שלך. יש אנשים שאכפת להם ממך. למנוע את ההידרדרות הזו. זה רק ההתחלה

חפץ מתייחס: זה שיחה מיני רבות ולהחליף את הקו שייעץ לי עורך דיני עו"ד ירון קוסטליץ ובכל פגישה איתי הוא חזר ובדק שלא זזתי מהקו הזה וזה הקל עלי מאוד קוגניטיבית. הייתי מציג לו את הראיות שהראו לי בחקירה הוא היה אומר לי כמעט על הכל חוץ מפגישת השיבוש של שאול אלוביץ, שזה בטל בשישים

11:05: בן צור
: "האם ההתרשמות שלך, שהמפכ"ל העיד על עצמו שהוא מכיר כל מילה בעדויות?" 

חפץ: אני יכול להעיד על התודעה של עצמי ולכן אמרתי שהאמון שלי שחקירת 4000, שהיא חקירה אמיתית ורצינית ללא שיקולים זרים היה אפס. חשבתי שזו יותר רדיפה מאשר חקירה. האמצעים הדרקונים שהופעלו עלי וכמות החוקרים והמשאבים שזה בלתי נתפס חיזקו אצלי את חוסר האמון המוחלט שהיה אצלי . הרשויות שחקרו אותי בעיקר להב 433, כי הרשות לניירות ערך הייתה חקירה בלבל לגמרי סטנדרטי

11:00:
עו"ד בן צור מקריא תכתובת בתוך מח"ש על בקשה לבדיקה מצד גורמם משטרתי ללחצים לא חוקיים שהופעלו על חפץ קודם לחתימת הסכם עד מדינה. בן צור מסביר כי הוא יבקש להביא את ראש מח"ש והחוקרים השונים להעיד בבית משפט 

10:59: עו״ד בן צור
: "מבקש התייחסות העד לבוקר המעצר. לא ראינו תיעוד של מר ישועה בבוקר המעצר לכן אני מבקש מחבירנו כיתד הופקד הנוכחות של ישועה שזה המועד שניר חפץ ראה את ישועה שותה אספרסו עם החוקרים. איך זה נפקד?

חפץ: "זה זיכרון כל כך חד כל כך ברור. גם בגיל 88 לא אשכח את המראה הזה"

בן צור: "תיארת לנו את ההתעללות שחווית במעצר"

חפץ: "בזמן המעצר אמרתי שהחוקרים כל הזמן ישבו וקיבלו שאלות ממישהו שצפה בחקירה כל הזמן. הם התייעצו לפחות עם פרקליט המדינה  גם עם היועמ"ש עצמו".

נתניהו בבית המשפט (צילום: רויטרס)
נתניהו בבית המשפט (צילום: רויטרס)

לטענתו של חפץ, החוקרים מנעו ממנו תזונה ראויה בימי מעצרו, מנעו ממנו שינה ואיימו על התא המשפחתי שלו. עוד ציין את התנאים הקשים בתא המעצר: "בלילה השני התעוררתי, וכל הגוף שלי מכוסה במאות פשפשים... החדר היה מפוצץ בזבל מסריח, עסקתי בלנקות כדי שאוכל לשהות שם".  בימים האחרונים פנו גורמים פוליטיים וציבוריים למשטרה, בדרישה לחקור את הדברים שהוצגו בעדותו של חפץ.

כמו כן, בחקירה קודמת טען חפץ כי "החוקרים רצו להיכנס לי לקרביים, ביקשתי שיעשו שימוש רק בחומרים הרלוונטיים לחקירה. היו לחצים כבדים שאחתום ואאפשר להם להעתיק את החומרים מהחשב, הבנתי שזה איום, שיפרקו לי את הפרטיות, לא היה צריך גאון גדול זה לא נאמר ברמזים".

חפץ סיפר לגבי חקירתו, כי הוא הוצא מחדר החקירה וגילה שאשתו הגיעה. הוצג וידיאו מחקירתו המקורית שם ביקשו החוקרים לקבל חתימה על הוצאת חומרים מהטלפון שלו, והוא הטיח בם: "יש לי חומרי צנעת הפרט שלא קשורים לעולמות האלו".