התחקיר אודות העסקתו של עובד הניקיון שהואשם בריגול בביתו של שר הביטחון בני גנץ, הסתיים היום (שלישי). ממצאי התחקיר ומסקנות ועדת הבדיקה החיצונית, הגדירו את האירוע כ"תקלה מקצועית" וראש השב"כ וקבע כי לשני מנהלים תינתן הערה פיקודית.

מממצאי התחקיר עלה כי התגלו כשלים מקצועיים בהליך האבחון הביטחוני של הנאשם, עומרי גורן, בשל פערים מקצועיים ופערים בתהליכי העבודה. כמו כן, התגלו ליקויים בתהליכי הבקרה שאמורים היו לאתר את הטעות לאחר מעשה. במסגרת הפקת לקחים, בוצעה בדיקת רוחב מול כלל האישים המאובטחים.

בפועל, הוחמרו נהלי הבדיקה והאבחון של המעגלים הקרובים לאישים המאובטחים. בנוסף, חודדו ורועננו הממשקים ותחומי האחריות שבין היחידה לאבטחת אישים לבין הקב"טים במשרדי הממשלה שאחראים על בתי האישים.

"למרות הצלחה בסיכול, כשלנו במניעה"

ראש השב"כ, רונן בר, הנחה להוסיף שכבות הגנה מודיעיניות ומבצעיות במעטפת האבטחתית של האישים המאובטחים על ידי השירות. כמו כן שונו תהליכי עבודה ונוספו גורמי בקרה על תהליך האבחון הביטחוני של בעלי מקצוע ואחרים הנמצאים בסביבת האישים.

בנוסף לכך, ציין ראש השב"כ כי: "למרות הצלחה בסיכול, כשלנו במניעה. בתהליך תקין אדם כזה לא היה אמור לעבוד בסביבת אישיות מאובטחת. התקלה שהתרחשה באירוע נקודתי זה, אפשרה לנו בחינת עומק שתביא לשיפור תהליכים ומנגנוני בקרה בכל הנוגע לסוגיית בעלי התפקידים בסביבת האישים המאובטחים. התחקיר היווה הזדמנות לבחון באופן נרחב תהליכי עבודה מקצועיים השגורים בשירות".