פרופ' יובל אלבשן, דיקן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו, שוחח היום (חמישי) עם רון קופמן ב-103FM על המשך עדותו של עד המדינה ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים בעניין תיק 4,000. בפתח השיחה, התייחס אלבשן לעדותו של חפץ כי "אתר וואלה" היה עוין לנתניהו: "הרושם שלי בינתיים אומר, כי נתניהו כנאשם יכול לנשום לרווחה, יותר מהצד השני. בינתיים כל מה שאנו שומעים, זה לא משרת את התביעה אלא את הצד השני. האם זה אומר משהו? לא".

"כל האמירות עד כה הן רקע. השלב עכשיו הוא השלב שבו מעלים עוד ועוד ראיות. כל אחד מנסה להכניס לטנא דברים, והצד השני מנסה להוציא אותו מהטנא". הסיפור של תיק 4,000 הוא מאוד מאוד שולי, או הייתי אומר גבולי מאוד ומורכב מאוד לניהול. לייצר תקדים בתיק ראש ממשלה על בסיס הנחות מאוד מורכבות, זה משהו שהמשפט הפלילי לא אוהב. מה שקורה כרגע, זה שמנסים בכל זאת להוכיח", הוסיף.

בהמשך, התייחס להתבטאויותיו של היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט, אשר אמר בשיחות סגורות כי "נתניהו סיכן את הדמוקרטיה הישראלית", ונשאל האם היו במקומן, למרות שנאמרו בשיחות סגורות. פרופ' אלבשן השיב: "אני מעריך מאוד את מנדלבליט, ולא שוחחתי איתו לפני ואחרי, ואני רוצה לומר שכמשפטן ברור שזאת אמירה שלא צריכה להיאמר. אלה אמירות שמונעות מהמשפט לעשות את התפקיד שלו. המשפט חייב להיות מקובל על החברה כדי שהחברה תסכים לקבל אותו. והסיבה שאנחנו מקבלים את שיפוטם של השופטים, זה לא כי אנחנו מאמינים שהם בני אל ושיש להם כנפיים מסוימות, אלא כי אנחנו מאמינים שהמקצועיות שלהם מחייבת אותם להתנהג קצת אחרת משופטים אחרים".

פרופ' אלבשן הוסיף: "בהנחה שהמשפט הזה אכן נאמר, אז הוא בעצם אומר שהמשפט הפלילי הוא כדי להגן על העם היהודי, או על עם ישראל או על הדמוקרטיה הישראלי. זה לא תפקידו של המשפט הפלילי ולא תפקידנו כמשפטנים. אני לא כל כך מצליח להבין למה זה נאמר. אם הייתי מאמין בקונספירציות, ואני לא איש של קונספירציות, אז זה מסוג הדברים שמשרתים טוב את בועז בן צור וחבריו בתביעה".

ניר חפץ ובנימין נתניהו בדיון בתיק 4000. צילום: רויטרס

"קודם כל, אני לא אוהב את המהות של האמירה, של 'סכנה לדמוקרטיה'. פה היועמ"ש הוא בתפקיד שיפוטי. לבוא ולומר 'אני מרגיש שאני במלחמה', זה אומר שאתה בניגוד עניינים. אתה לא יכול להחליט הכרעות שיפוטיות. אני מקווה שהוא לא בא באמת אמר כפי שהוא אמר. מאחר ואני סומך על התקשורת פחות מאשר על מנדלבליט, אז אני מעדיף לחשוב שהוא אמר אחרת", סיכם.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק fm103