הממשלה צפויה לאמץ באופן מלא את המלצות הביניים של הוועדה הממלכתית לחקר אסון מירון, בראשותה של השופטת בדימוס מרים נאור. בהתאם לכך, שר הדתות ‎מתן כהנא ימונה לאחראי על ההילולה, מספר המשתתפים במתחם - יוגבל, וימונה פרויקטור שינהל את האירוע שיחול בעוד כחמישה חודשים. בישיבת הממשלה הצפויה להיערך ביום ראשון הקרוב, יציג השר כהנא את דוח הביניים של הוועדה, כאשר בין המסקנות המרכזיות: הדלקה מרכזית אחת, בניגוד למה שהיה נהוג בעבר.

חברי האופוזיציה צעקו "לך" לרה"מ נפתלי בנט לאחר שהצביע נגד הצעת חוק סיוע לנפגעי האסון במירון. צילום: ערוץ הכנסת

כזכור, כבר לפני כחודש הוגשו ממצאי דוח הביניים ואלו המסקנות העיקריות: מינוי שר אחראי, האמון על האירוע על כלל היבטיו- תחבורה, תשתיות, הדלקות, ניהול, תקציב וכו', שיפור תשתיות גישה ובטיחות, הגדלת השטח הפנוי לקהל ומניעת צפיפות בהילולה תוך עידוד תחלופת הקהל וויסותו, הדלקות וחלאקה - תתקיים הדלקה מרכזית אחת בלבד על ידי חסידות באיאן, וכן יוכשרו מקומות מיוחדים לאירועי "חלאקה" בשטח ההר.

עם זאת, הודגש בוועדה כי "אנו מכבדים את רצונם של אנשים רבים, מקבוצות שונות, לקיים הדלקות נוספות. כבר עמדנו לעיל על חשיבות המקום לעולים אליו ועל ריבוי ההדלקות בשני העשורים האחרונים. נידרש לכך בהמשך עבודת הוועדה, אך להערכתנו קיום הדלקות נוספות מחוץ לשטח ההר הוא דבר המחייב הכשרת מתחמים מתאימים והסכמות של צד ג', ואינו ניתן לביצוע לפני ל"ג בעומר תשפ"ב".

פורום משפחות אסון מירון בתגובה: "אנחנו מברכים על ההחלטה להטיל את האחריות לניהול הר מירון על השר כהנא, אנחנו מקווים ומאמינים שיהא ביכולתו לנהל את האירוע על הצד הטוב ביותר, תוך הפרדה גמורה בין פוליטיקה לעשייה אמיתית, עשייה שביכולתה לוודא שמירת חיי אדם - שכל אב ואם בישראל שבנם יוצא מהבית להילולא, יזכו לראותו גם חוזר בשלום. תקוותנו שכחלק מההכנות לאירועי מירון תשפ"ב יחלו בקרוב הפעולות האקטיביות להוצאת המתחם מידיהם של הפולשים האוחזים כעת במקום".

יו"ר חברת ציפחה אינטרנשיונל, מחברות הנדל"ן הפרטיות הגדולות בישראל, עו"ד שלום וסרטייל: "מירון הוא אתר תיירותי לאומי ממדרגה ראשונה, שעד היום ישראל התייחסה אליו כמקום המצריך, במקרה הטוב, סידור ועדת חמישה לענייני כבוד, לשינוע ולמיקום הדלקת מדורות, כשלרשות הוועדה עומד תקציב זעום שלמעט התאמות קוסמטיות, אינו מאפשר טיפול ברמת המאקרו".

"כעת, לאחר האסון הכבד, יש להקים ועדה בין משרדית עם תפיסה שונה לחלוטין ברמת הנהגת המדינה וברמה הציבורית. על המדינה להתייחס למקום כאל אתר לאומי ובינלאומי, המצריך הסתכלות והיערכות בהיקף, ובקנה מידה בינלאומיים, כשדה תעופה וכיו"ב. מנגד, על ציבור העולים למירון להפנים כי אינה דומה העלייה למירון בעבר לימינו אנו. לכן, יש להתייחס לצו של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם המחייב מגבלת כמות המבקרים בו זמנית, תכנון הנדסי מוקפד וציות להוראות המשטרה", הוסיף. 

כזכור, 45 אנשים נהרגו ו-150 נפצעו באסון רב נפגעים שאירע כתוצאה מדוחק וצפיפות במהלך ההילולה השנתית בקברו של רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון, בחודש אפריל האחרון.

מעגל נרות זיכרון בכיכר רבין בתל אביב לנספי אסון הר מירון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מעגל נרות זיכרון בכיכר רבין בתל אביב לנספי אסון הר מירון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)