עדותו של ניר חפץ, עד המדינה בתיקי נתניהו, התחדשה הבוקר (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים. במהלך היום ה-12 לעדותו של חפץ, הסתיימה חקירתו של עו"ד בעז בן צור, פרקליטו של ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, בתיק 4000. כמו כן, התקיימה החקירה הנגדית על ידי ז'ק חן, עורך דינו של בעל השליטה לשעבר ב"בזק" ו-"וואלה!", שאול אלוביץ'.

במהלך החקירה, התייחס חפץ למינוי ליאור חורב ליועץ של המפכ"ל רוני אלשיך: "אלשייך הוא לא ילד, הוא היה סגן ראש השב"כ. הוא מבין טוב מאוד שהמהלך הזה ולקחת את היועץ הספציפי הזה זה ללכת על הראש של ראש הממשלה. אין שום הסבר אחר וככה גם בלי מכרז".

דבר נוסף שעולה מהחקירה הנגדית הוא שחפץ אומר שההעסקה כיועץ לבזק בינלאומי לא יצאה אל הפועל. זאת כי העיתונאי גדי פרץ התקשר ושאל אותו על כך ולכן חשש שזו תהיה כותרת ראשית בעיתון, ויהיו כלי תקשורת שיעשו מזה סיפור לא טוב. חפץ הבהיר שחשש מתקשורת למרות שהיה ברור לו שאין שום פסול במה שעשה.

15:30: חן: "עד המדינה ניר חפץ מצביע על שקר בדברי עד התביעה אילן ישועה שאמר בעדותו שאין דבר כזה ולא מקובל לפנות למנכ"ל". חפץ: "שקר וכזב".

15:20: חפץ: ״המשמעות היא שנחקרת מערכת היחסים בין נתניהו לבין אלוביץ׳. ואם יש משהו שבא ממני ונתניהו לא יודע, זה אני יזמתי זה לא יוזמה שלו, זה למען ההגינות היה נראה לי מתחייב שאספר. ככל שהיה נחתם הסכם ביני לבין בזק הוא היה חייב לדעת מזה״. השופט ברעם: "למה זה קשור לתיק 4000?״. חפץ: ״איפה שיש לי אינטרס אישי שלי אני חשבתי שזה חשוב״.

14:30: חן: "בחקירה שלך מיום 5 במרץ 2018, הידועה כ'עדות הניקיון', אמרת שפגשת את שאול אלוביץ' כשלוש פעמים על רקע ראיונות עסקיים כאלה ואחרים". חפץ: ״מרגע שגדעון סער התפטר והיה ברור שגלעד ארדן בדרך למשרד התקשורת, כל הפגישות היו על זה. אתה מפרש את דבריי לא נכון״.

חן: ״מר חפץ, אין כאן פרשנות. אתה בחקירתך אומר במילותיך שלך שעד סוף 2014 נפגשתם שלוש פעמים על רעיונות עסקיים״. חפץ: ״אני במשטרה אמרתי עדות אמת. אם יש פה טעות, אז היא ב׳נובמבר׳״.

בהמשך, אימת חן את דבריו של חפץ בחקירה לפיהם הבקשה של נתניהו להיפגש עם אלוביץ' הייתה טיפוסית להתנהלות מול התקשורת. חפץ: ״זה התפקיד שלי אצל בנימין נתניהו״. חן אישר עם חפץ את דבריו בחקירה שלפיהם חפץ ננזף כאשר עולה שלא נפגש עם הדרג הגבוה ביותר. עוד עלה בדיון כי זהו עניין רוחבי ולא רק לגבי אלוביץ׳. 

חפץ התייחס לדבריו של ישועה, שאמר כי אם זה לא מקובל לדבר עם בעלים או מנכ״ל: "זה שקר וכזב וישועה יודע יותר טוב מכולם כי כך הוא בנה את המערכת שלו. ישועה בנה את מבנה הכוח הפנימי שכל הטלפונים מתנקזים אליו, ששום דבר לא זז בלעדיו, וזה משהו שפוליטיקאים מהר מאוד יודעים, ולכן אם ישועה בשנה כזו לא קיבל מאות פניות זה היה נחשב ‘בצורת׳. זה קורה גם בכלי תקשורת אחרים״.

11:50: המשך החקירה הנגדית עסקה ברעיונות ובמיזמים תקשורתיים של חפץ, שלגביהם היה בקשר עם פילבר. חן: ״פילבר מספר שבאת להתייעץ איתו בנוגע להקמת ערוץ טלוויזיה במעורבותו של האוליגרך רומן אברמוביץ, ומה הפרוצדורה״. חן הציג לחפץ דברים שאמר בחקירתו מה-6 במרץ 2018, יומיים אחרי שחתם על הסכם עד המדינה, שלפיהם ״רוב הפגישות שלי עם מומו אני יזמתי אותם הרי, זה היה בעניינים שלי, שזה בעיקר טלוויזיה רב ערוצית. זה היה מעין עניין אישי״.

חפץ: ״רוב הפגישות אני יזמתי. היו בה עוד נושאים. אם לקחתי אליו את חומסקי, זה מן הסתם בעניינו״. 
חן: ״אתה בעדות שלך עכשיו רוצה לדייק, ועכשיו אתה אומר שהרוב היה בשירות נתניהו ושהיוצא מהכלל היה עניינים אישיים שלי״. חפץ: ״היו עניינים אישיים, והיו אינטרסים אחרים״. חן הסביר לבית המשפט: ״מה ששמעתם עד עכשיו זה פן אחד. מה שאנחנו עושים זה מראים שהיה עוד פן״.
חפץ: ״מערכת היחסים הייתה גם חברית, ומן הסתם עולים גם דברים אישיים״. 

חפץ טען שהטלוויזיה הרב הערוצית היה פרויקט שקידם בנימין נתניהו: ״יכול להיות שבשוליים, היו גם עניינים אישיים״. חן: ״השאלה היא פשוטה. זה מה שאמרת במשטרה. עזוב את המינונים. עזוב את הרוב ואת המאסה. חלק מהדברים היו גם בעניינים אישיים שלך״. חפץ: ״אותה תשובה״.

10:50: החלה חקירתו של ז'ק חן.

חלקה הראשון של החקירה הנגדית של חפץ בידי פרקליטו של שאול אלוביץ׳, עו״ד ז׳ק חן, עסקה באינטרסים האישיים של חפץ בשנים הרלוונטיות לכתב האישום. חן עימת את חפץ עם דברים שאומר פילבר בחקירתו לפיהם היו מקרים שחפץ ניסה לקדם במשרד התקשורת עניינים של כל מיני בעלי אינטרסים. בין היתר נדונו האינטרס של הפרסומאי הבכיר אייל חומסקי שחפץ הפגיש אותו עם פילבר. חפץ: ״נכון, זכור לי שהוא היה אחד הבעלים של הפועל ירושלים בכדורסל והוא רצה שהמשחקים שלהם באירופה ישודרו בערוץ 20 והיו עם זה כל מיני בעיות״. 

עוד הבהיר חפץ שבכל הפגישות שלו היה נוהל שהפלאפונים היו בצד. ולא הייתה בכך כוונה להסתיר משהו. חפץ: ״באופן קבוע הנוהל היה. שהפלאפונים לא איתנו, זה היה שגרתי וחלק מהקודים המקובלים, ולא נועד להסתיר פעילות לא כשרה. זה רפלקס מותנה, זה אוטומטי. קל וחומר במפגשים עם נתניהו״. 

חן: ״בוא נחדד את זה. עצם העובדה שאנחנו רואים מופעים של טלפונים בצד זה נוהל רגיל״.
חפץ: ״זה לא נועד להסתיר משהו מרשויות האכיפה. יכול להיות האזנה של גורמים מסחריים או אפילו מדינות זרות. גם מפני עיתונאים שלא רצינו שידעו מה אנחנו עושים, ולא למטרות הסתרה רשויות האכיפה. זה לא שם בכלל״.

ניר חפץ בעדותו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ניר חפץ בעדותו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

חפץ: "לליאור חורב יש שנאה יוקדת לנתניהו ופתאום המפכ"ל אלשייך לקח אותו כיועץ"

10:30: חקירתו הנגדית של חפץ על ידי בן צור הסתיימה.

10:00: חפץ: "כל ההצגה הזו של העד ישועה באדם שבא לחטא את הכל ולחשוף עם אור השמש. הם מציגים את ישועה כאיש אמיץ ציטוטים מדויקים מהטלוויזיה במקרה הזה חדשות 12. הוא לא מקבל את התואר איש אמיץ אם הוא לא מדליף - זו הפרקטיקה, זה אילן ישועה. אני יודע את השמות של הכתבים האלה וזה היה מוציא אותי מהדעת כל פעם. זה היה הורג אותי. כי כל פעם שיצא החומר ומגנים על המדליף זה בא על חשבונך. יש לי מספיק חזיתות אני לא רוצה להגיד שמות".

חפץ: "לליאור חורב יש שנאה יוקדת לנתניהו ממש באופן אישי, ופתאום המפכ"ל אלשייך לוקח אותו כיועץ זה נתפס כללכת על ראש הממשלה. אלשייך הוא לא ילד, הוא היה סגן ראש השב"כ. הוא מבין טוב מאוד שהמהלך הזה ולקחת את היועץ הספציפי הזה זה ללכת על הראש של ראש הממשלה. אין שום הסבר אחר וככה גם בלי מכרז".

בן צור: "2.4 מיליון בלי מכרז".

חפץ: "חווינו לאחר מכן רצף של הדלפות בלתי פוסקות מהחקירה. מבול של הדלפות והתחושה של נתניהו וסביבתו הקרובה הייתה שיורים עליהם מכל החומרים בהדלפות לא חוקיות. זה מוריד את האמון שלך בחקירה ורשויות החקירה לאפס".

חפץ: "אנו עוסקים פה בדיני נפשות ומה שנעשה ליאיר נתניהו זה נורא"

09:30: עו"ד בן צור מדבר על שיחה של חפץ ויאיר נתניהו באשר לכתבה שלילית על יאיר נתניהו בוואלה ברנז'ה, כאשר באמצע יש שיחה שהחוקרים החליטו שהיא לא רלוונטית. בן צור מפנה למשהו שיאיר אומר לחפץ במהלך אותה שיחה: "יאיר אומר לך 'כל המדינה מדברת על זה ולוקחים את הסיפור הזה מוואלה בתור הוכחה'". 

חפץ: "זו הייתה התחושה שלו והוא היה מאוד נסער מזה הוא נפגע מזה ואני מצדיק את זה. אני לא חשוד שאני אחד ממעריציו של יאיר נתניהו בלשון המעטה אבל שהוא צודק הוא צודק".

יאיר נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)
יאיר נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

בן צור: "אתה עונה ליאיר נתניהו 'אני רק יכול להגיד להם יותר מזה אני לא יכול לעשות. אני יכול להגיד לשאול שאמרתי ולהגיד למנכ"ל שלהם', אתה בעצם אומר שאתה לא שולט בהם". חפץ משיב בחיוב.

בן צור: "אומר לך יאיר להוריד זה לא מספיק ואתה עונה שהם לא יעשו הבהרה על משהו שמישהו אחר כתב. אתה גם מנסה להוריד אותו מהעניין שלו בעניין ההבהרה בדה מרקר (שפרסמו בעקבות וואלה), ואומר לו שהוא יכול לתבוע אותם עד מחר, זה יתברר עוד חמש שנים בבית המשפט הם לא חייבים. יאיר עונה לך 'איך אתה יודע?', אתה אומר לו שדה מרקר זה לא שאול הם לא מפחדים ממנו. יאיר עונה לך 'מה זה לפחד? לפחד מכל אזרח שאומרים נגדו משהו שקרי באופן הכי גס בעולם', כלומר הוא לא מצפה ליחס מיוחד"

חפץ: "יאיר נתניהו כן ציפה ליחס מיוחס בוואלה! אבל לא מדה מרקר. אתה נמצא בתחום הכי לגיטימי שאב מחויב לרכך את הפרסומים על הבן שלו בתקשורת. זו החובה שלו כאב וגם אני עשיתי מה שהכי הבנתי כדי לסייע ובלב שלם".

בן צור: "דה מרקר הסירו". חפץ: "אני מצטער שהשיחה הזו הוקלטה זה לא בכוונה וכל האירוע הזה לא היה צריך לבוא לאוויר העולם. אנו עוסקים פה בדיני נפשות ומה שנעשה ליאיר נתניהו זה נורא".