סוגרים את 2021 באולם הדיונים: בדומה למזג האוויר בימים האחרונים, שנת 2021 הייתה שנה סוערת מאוד בעולם המשפט - תיקים מרכזיים ומושכי תשומת לב ציבורית נפתחו ונסגרו, מחלוקות שונות בנושאי הליבה השיפוטית והציבורית עלו, ולאחר תקופה ארוכה של קיפאון נוכח מערכות בחירות - נחנכו שורה של מינויים בכירים במערכת אכיפת החוק. אלו הם חלק מהאירועים המרכזיים של השנה החולפת.

עדיין מוקדם לגבש עמדה: משפט נתניהו

האירוע הבולט מכולם היה פתיחת שלב ההוכחות במשפטו של ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה דהיום, ח"כ בנימין נתניהו, שימשיך וילווה אותנו גם בשנים הבאות. כשלוש פעמים בשבוע בממוצע מתכנסים צוותים של פרקליטים, עורכי דין פרטיים מההגנה ואנשי תקשורת לאולם 315 בבית המשפט המחוזי בירושלים, לאחר שנים של התייעצויות, שימוע, כתב אישום והדלפות - עלה המשפט על פסים מעשיים. זה אחר זה עולים העדים לדוכן, ומשתפים כל אחד את חלקו בפאזל המורכב שתווה כתב האישום.

החלק הראשון של המשפט עוסק במה שמוגדר כ"זרוע הסיקור" בתוך תיק 4000. עד כה העדים, ובהם העד המרכזי, מנכ"ל וואלה! לשעבר אילן ישועה, עד המדינה ומקורבו לשעבר של נתניהו, ניר חפץ, ושאר אנשי מערכת וואלה! לשעבר סיפרו ועוד עתידים לספר על חלק התמורה בעבירת השוחד המיוחסת לנאשמים. עד כה כל צד מן הצדדים פעל מחוץ לאולם בית המשפט, בזירה התקשורתית, כדי להראות את צדקתו. בשלב זה של חשיפת העדויות הרבות עוד מוקדם מדי לגבש תמונה חדה על התנהלות הנאשמים בתיק.

בנימין נתניהו ועורכי דינו, בועז בן צור ועמית חדד בביהמ''ש המחוזי (צילום: אמיל סלמן)
בנימין נתניהו ועורכי דינו, בועז בן צור ועמית חדד בביהמ''ש המחוזי (צילום: אמיל סלמן)

מכץ ועד דרעי: השחיתות השלטונית

השנה הוחלט ועוד יוחלט על הגשת כתבי אישום נגד אנשי ציבור נוספים, מרביתם מהשלטון המקומי ומקצתם מהשלטון המרכזי. הבולטים שבתיקים הם אלו של חבר הכנסת חיים כץ המייחס לו עבירה של הפרת אמונים, אותה ביצע מול מוטי בן ארי, חברו ומקרובו, כשהבטיח לו לכאורה תיקון חקיקה וקידום חוק בכנסת. לאחרונה החליט היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלדבליט, על חתימה על הסדר טיעון בין הצדדים שישים סוף לפרשה.

מקרה אחר הוא של שר הבריאות לשעבר, יעקב ליצמן, שיעמוד לדין בכפוף לשימוע בשתי פרשות. בימים האחרונים גם עלה שמו של ח"כ אריה דרעי שבכוונת היועץ המשפטי לממשלה להגיע עימו להסדר טיעון במסגרת פרשה בה נאשם בעבירות מס. שלל ההחלטות הלא פשוטות הן במסגרת רצונו של מנדלבליט "לנקות שולחן" לפני סיום תפקידו בתחילת השנה הבאה.

אריה דרעי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

במרכז סדר היום הציבורי: זדורוב חוזר לבית המשפט

במהלך החודשים האחרונים מתנהל הליך ההוכחות במסגרת תיק הרצח בו הורשע רומן זדורוב, תושב קצרין, ברציחתה של תאיר ראדה ז"ל. זדורוב כבר ישב 15 שנים בכלא על ביצוע העבירה, והורשע במספר ערכאות. שופט העליון בדימוס, חנן מלצר, קבע עם פרישתו כי לזדורוב ייערך משפט חוזר. סלע המחלוקת נידון בימים אלו בבית המשפט, כאשר כל צד מביא את מומחיו ואת עדיו אל הדוכן. גם בשנה הבאה צפוי המשפט לעמוד במרכז סדר היום הציבורי והתקשורתי, כאשר גם החלטה של המחוזי לא תביא סוף פסוק לפרשה.

רומן זדורוב בבית המשפט  (צילום: מאיר וקנין פלאש 90)
רומן זדורוב בבית המשפט (צילום: מאיר וקנין פלאש 90)

נותנים לעליון להכריע: בג"ץ הקורונה

השנה בג"ץ עסק גם בשאלה המורכבת של האיזון בין הזכות לחיים ולבריאות, לבין זכויות אחרות כמו חופש ההפגנה, חופש העיסוק בצל התפרצות משבר הקורונה. שלל עתירות הגיעו לשולחנו של בית הדין - מסוגיית התו הירוק דרך המחאות וההפגנות ועד לקנסות הקורונה. השופטים נאלצו להכריע בשלל עניינים, ועוד צפויים לעשות כן גם בגל החמישי שלצערנו עומד בפתח.

שופטי בג''ץ (צילום: יוסי זמיר)
שופטי בג''ץ (צילום: יוסי זמיר)

ללא פתרון מערכתי: מינויים במערכת אכיפת החוק

נקודה חשובה נוספת שהשפיעה על השנה, ושעוד תשפיע גם בשנה הבאה היא מינוי שומרי סף. לאחר מינוי הקבע של פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן, והקמת ועדת איתור למינוי היועץ המשפטי לממשלה הבא שמגיעות לאחר שנים של קפאון - אפשר לומר שרכבת המינויים דוהרת במלוא עוזה. על אף כל זאת ועדיין, חסר פיתרון מערכתי לסוגיית הסחבת הגדולה בבתי המשפט ובחוסר בכמות השופטים.

אביחי מנדלבליט (צילום: רויטרס)
אביחי מנדלבליט (צילום: רויטרס)