עד המדינה, ניר חפץ, העיד היום (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים, שם נשאל על ידי עורך דינו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו אודות קשריו של האחרון עם נוני מוזס, מו"ל ידיעות אחרונות במסגרת תיק 2000. כמו כן, נשאל על הקשרים שניהל עם איש העסקים מילצ'ן במסגרת תיק 1000, מחר יימשכו הדיונים במסגרת תיק 2000.

"זו עדות קשה": ניר חפץ מספר לראשונה על הרגעים המטלטלים במהלך משפט נתניהו

עדכונים מבית המשפט

15:23: חדד שוב שאל את חפץ על הפגישה עם ניר מוזס ואמר שהתרחשה בדצמבר 2009. חפץ השיב כי זכר שנפגש עמו בספטמבר.
חפץ: "אין לי זיכרות חזותי, לא זוכר שישבתי איתו בתקופה, חוץ מהפגישה שתיארתי לפני שעברתי לרה"מ". חדד המשיך ושאל את חפץ שוב האם זוכר, ושאל: "גהיום אין לך זיכרון?, בחקירה היית נחרץ באותנטיות שלא פגשת את מוזס בתקופה הזו". חדד הוסיף: "אם אתה מוציא את ההקלטות, ואתה מחובר לפוליגרף אתה יוצא דובר אמת ואומר שלא הייתה פגישה?". חפץ השיב: "הפגישה נמחקה לי מהזיכרון, אבל היומן אותטנטי".

15:14: חדד שואל את חפץ על השיחה עם מילצ'ן: "עשו קצת מיקס. העדות שבאותן שיחות עם רה"מ, נתניהו ביקש להעביר מסר למוזס, שצריך לייצב את המערכת ולהחזיר אחורה, לא יותר מזה. אמרת (חפץ) לגברת נתניהו שרה"מ ביקש ממך לשאול רק שאלה: האם יש טענה לנסות לייצב את המערכת". לאחר מכן חדד שאל את חפץ על השיחה עם הגברת שרה נתניהו. חפץ השיב שאינו זוכר את השיחה. חדד: "מהראשית עלה ששרה אמרה לך משהו קטסטרופלי שאחר כך נתניהו אמר לך בתמליל אין משהו דרמטי ממה ששרה אמרה: 'להקטין את התפוצה שאתה אומר שיכולה להיות'". חדד המשיך: "אין כאן אמירה דרמטית, מה ששרה אמרה זה רק זה".

15:10: חפץ: "באותה תקופה גם עבדנו יחד על חלק מההדלפות, ואתה יודע, ואני מעיד, כמה פעמים הזדעזענו מהדלפות שהיה ברור לנו שיכלו להגיע רק מרשויות האכיפה. לא יודע, גיא פלג עושה את עבודתו בצורה הטובה ביותר. לכן כשאתה הולך לראיון כזה אתה הולך עם דף מסרים".
חפץ המשיך: "שני הקטעים שהראית לי מהראיון, אני מאמין עד היום ולא כי מישהו הכתיב לי. אני בטוח, אפשר בקלות לחשוף חלק מההדלפות. חיים עם ההפרה של ליאורה גלט ברקוביץ', יש עוד מאה ליאורות כאלה". חדד: "מחכים שיבדקו את ההדלפה מהשלמות החקירה. ניר בהמלצות המשטרה, אם אתה זוכר, באותו יום הייתה בבלפור". חפץ ענה בחיוב. חדד השיב: לא ידוע אם אתה זוכר, לפני שקיבלו את ההמלצות הן כבר הודלפו. חפץ: זוכר שקיבלתי טלפון ב-6 והגעתי לפגוש את ז'ק חן ועבדנו על הנאום.

15:02: עוד מחקירת חפץ: "בנימין נתניהו מספר אינסופי של פעמים התלונן באוזניי על כך שהסיקור ב"ידיעות אחרונות" כל כך שלילי, נניח שהוא היה מקבל כמה חודשים של חסד, זו טיפה בים. איך זה יכול להיות שוחד? זו התחלה של התחלה של איזון. לכן זה ממש מופרך לחשוב שהוא חשב באותה עת שזו נוסחה של שוחד. גם שרה הייתה אומרת פעמים רבות שכדי לתקן את הסיקור השלילי זה צריך להיות לאורך זמן. אפילו מר מוזס, אין לו יכולת להפוך ביום אחד את העיתון לחיובי. הוא יכול להשפיע, אדם שכול כך מרכזי במערכת, אבל זה תהליכים איטיים, מדורגים, ניואנסים. להפוך ל'ישראל היום 2' לא היה קורה גם עוד 400 שנה".

14:55: חפץ הבהיר כי לא עלתו בדעתו סיטואציה של שוחד תמורת סיקור חיובי בין נתניהו למוזס. "אף אחד לא חלם על זה. זה תינוק שבקע לעולם באוקטובר 2015 (הכתבה של גידי וייץ), כשמישהו החליט לתדרך עיתונאי על הדבר הזה".
חדד שאל: "לכן לא יכול להיות שנתניהו הבין את השיחה עם נוני מוזס על סיקור חיובי- כשוחד".
חפץ: "זה מופרך שנתניהו חשב שהשיחה עם נוני מוזס היא שוחד. זאת לא סברה, אני אומר את זה מידיעה. שום סיכוי, כלום. גם בגלל רמת האיבה ביניהם. אומרים ששלום עושים עם אויבים- לא במקרה של נוני ונתניהו.

12:46: חפץ: "נתניהו תפס את מוזס כשחקן בזירה בפוליטי, בכנסת, יש לי סיעות וראשי סיעות, ואישים פוליטיים שסרים למרותו חדד: מי שיזם - כך נתפס בצד שלכם - מי שעומד מאחורי החוק ומקדם זה ידיעות אחרונות ונוני חפץ: היו דברים שהתנגדתי ואמרתי שתפיסת העולם שלי שונה, בנושא זה הערכה שלי שלא טועה".

11:43: חפץ חשף כי "נתניהו רצה שאעביר איומים על מוזס, שלא כדאי להתעסק עם ראש הממשלה, שיש הרבה דברים שראש ממשלה יכול לעשות – אבל מעולם לא העברתי". חדד שאל אותו: "הוא לא שלח אותך, נכון?", וחפץ השיב: "הוא אמר כי הוא חשב שאני אעביר למוזס".

11:05: חפץ תאר את יחסי היריבות בין נתניהו למוזס: "האיבה מהצד של בנימין נתניהו הייתה פי אלף יותר, מימדים מפלצתיים. צד אחד סולד, אולי אפילו מתעב את נתניהו, אבל הצד השני הוא בעוצמות שקשה לתאר במילים. זר לא יבין זאת".

ניר חפץ בעדותו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ניר חפץ בעדותו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

11:00: הסתיימה החקירה הנגדית בתיק 1,000 והתחילה החקירה הנגדית בתיק 2,000 (פרשת נתניהו-מוזס). נוני מוזס הגיע לאולם.

10:11: הושמעו עדויות מהחקירה, במהלכן נאמר כי נתניהו חשב שצריך להקים את אתר פוקס ניוז בגרסתו הישראלית. על כן, חפץ התייחס לשאיפה לאיזון בתקשורת של נתניהו: "זה בער בו בפנים מתוך תחושת צדק אמיתית ולא מתוך כלי ציני לשפר את מעמדו. לא היה אז ערוץ 20, התקשורת הייתה חד ערכית בספקטרום של ימין-שמאל. נתניהו רצה רצה לגוון את שוק התקשורת, שמעתי את זה אינספור פעמים. שאלתי אותו אם מותר, הוא ענה שעשה יעוץ משפטי ושמותר".

10:06: חפץ נשאל על טיב היחסים בין שרה לביבי, וטען לשיתוף פעולה ביניהם גם בנושא תקשורתיים: "הנגיעות שלה היו בכל התחומים". חדד שאל: "לאורך השנים ראית שהייתה 'הפרדת רשויות, היה סיפור שראש הממשלה שילם ליועצים ללא ידיעת שרה?" וחפץ אישר זאת.

09:27: חפץ נשאל על היחסים בין שרה נתניהו למילצ'ן: "כששרה אוהבת מישהו, זה עד הסוף וכשהיא שונאת זה עד הסוף. היא טיפוס מאוד רגשי וחם, את מילצ'ן היא מאוד אהבה. נתניהו לעומתה, לא זוכר חסד נעורים למי שעשה לו טובות, מאוד פונקציונלי, ללא שיקולים רגשיים. היחסים בין שרה למילצ׳ן היו יחסים משפחתיים, כמות האינטראקציות עמדה על עשרות בשבוע". 

09:20: חפץ אמר: "זוכר שפעם הגיעה קופסת סיגרים מאוד יקרה מתנה מאיש עסקים, נתניהו לא קיבל אותה".

09:17: חפץ הבהיר לחדד כי על אף קשריו ההדוקים עם נתניהו ומקורביו, לא הייתה לו "שום ידיעה" לעניין המתנות. חדד שאל אותו: "אמרת בחקירה שלא ידעת על מתנות ממילצ'ן לנתניהו, שלמדת מהתקשורת, אתה אומר 'לא ידעתי עד שהתפוצץ בתקשורת'", וחפץ אישר שכך. הוא הוסיף: "אין לי שום ידיעה שמילצ׳ן נתן מתנות לנתניהו. לגבי פאקר- לא פגשתי אותו מעולם".

09:10: חדד: תאשר לי שנתן אשל הראה לך קבלות של סיגרים שנתניהו רכש בין השנים 2009-2010. חפץ אישר ואמר: "כן, בוודאות, אחת בסכום של 4000 שקלים, באחד במקרים שבהם מיליארדר מדרום אפריקה תרם קופסת סיגרים יקרים, מודע זנדברג היה זה שהביא, נתניהו לא נתן לזה להכנס לבית באופן לא פורמלי, עבר את המדינה, זה היה בגלגול השני 2014".

09:05: עורך הדין עמית חדד פנה לחפץ, ואמר: "תאשר לי כיועץ תקשורת, שהתפיסה התקשורתית שלא יהיה נכון להציג בפומבי את העובדה שנתניהו מעשן סיגרים, שאם יראו, יתפס כמנהג נהנתני שלא מסייע לו ציבורית". חפץ השיב מצדו כי היה זה "כלל ברזל", והוסיף: "גם לא לצלם אותו אוכל, לא לחשוף".

בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אורן בן חקון)
בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אורן בן חקון)

תיק 1000

תיק זה ידוע גם בשם "פרשת המתנות" הוא תיק שנוגע ליחסיו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, עם אנשי העסקים ג'יימס פאקר וארנון מילצ'ן. בפרשה זו הוגש נגד נתניהו כתב אישום בגן מרמה והפרת אמונים. 

לאחרונה חלה התפתחות בתיק, כאשר פורסם כי עדת התביעה בתיק, הדס קליין, פנתה לפרקליטות ומסרה מידע חדש ורלוונטי. על פי דיווח בחדשות 12, לידי רשויות החקירה הגיעו ראיות המוכיחות לכאורה כי ג'יימס פאקר, קנה לשרה נתניהו צמיד זהב משובץ יהלומים, בשווי של 46,500 דולרים, שלאחר הנחה שולמו עבורו 41,676 דולרים, והקבלה נמצאת בידי המשטרה והפרקליטות. לפי הקבלה, הצמיד נרכש בקולורדו, ב-28.2.2015, עת נתניהו כיהן כראש הממשלה.

ארנון מילצ'ן (צילום: פלאש 90)
ארנון מילצ'ן (צילום: פלאש 90)

על פי עדותה של קליין, הרוכש היה עוזרו לשעבר של פאקר וקליין טענה בנוסף כי הצמיד נרכש לבקשתה של נתניהו, כמתנה ליום הנישואין ה-24 אותו חגגה ימים אחדים לאחר מכן. הצמיד הועבר לשרה באותו השבוע בצירוף החשבונית, אך נתניהו סירבה לקבל את הקבלה, כך לדבריה של קליין.

תיק 2000

המאשימה בתיק 2000 היא מדינת ישראל, נגד נתניהו שנאשם במרמה והפרת אמונים, ונגד מו''ל ידיעות אחרונות נוני מוזס אשר מואשם בשוחד. 

לפני כשנה, הלך לעולמו שלדון אדלסון, איל ההון והבעלים של "ישראל היום", שנתן עדותו גם הוא בתיק זה. עדותו של זה הייתה מהותית, כחלק מכך שצריך היה להוכיח שנתניהו לא היתל במוזס, לכאורה. אלא שמאז מותו, קיים חשש לפיו הפרקליטות תתקשה להתמודד עם קו ההגנה של נתניהו.

נוני מוזס בכניסה לדיון הראשון במשפטו (צילום: עמית שאבי)
נוני מוזס בכניסה לדיון הראשון במשפטו (צילום: עמית שאבי)