עד המדינה ניר חפץ העיד הבוקר (שלישי) בתיק 2000, במסגרת הדיונים במשפטו של יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים. עו"ד חדד תחקר את חפץ על התקופה בה אהוד אולמרט כיהן כראש ממשלה, ועל הפגישה עם מילצ'ן בה נכח נתניהו. לאחריו, הסנגורית של מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס, עו"ד איריס ניב-סבג, החלה לחקור אותו.

אתמול נשאל חפץ על ידי עורך דינו של ראש הממשלה לשעבר אודות קשריו של האחרון עם נוני מוזס, מו"ל ידיעות אחרונות במסגרת תיק 2000. כמו כן, נשאל על הקשרים שניהל עם איש העסקים מילצ'ן במסגרת תיק 1000. בין היתר, חפץ הבהיר כי לא עלתו בדעתו סיטואציה של שוחד תמורת סיקור חיובי בין נתניהו למוזס. "אף אחד לא חלם על זה. זה תינוק שבקע לעולם באוקטובר 2015 (הכתבה של גידי וייץ), כשמישהו החליט לתדרך עיתונאי על הדבר הזה", אמר.

עדכונים שוטפים

14:08: חפץ: "נתניהו היה מעורב, בגיוס שלדון אדלסון לגיוס ישראל היום, שאמרנו עשה לזה יעוץ משפטי ואמר שזה סדר. בטוח ב-100% שלעיתון הייתה מטרה לחסל את ידיעות. על פי התפיסה של נתניהו מר מוזס ניסה לנהל את המדינה במקומו". 

13:35: ע"ד ניב-סבג מתחקרת את ניר חפץ על הפגישה עם מוזס ב-17.12. חפץ: "בפגישה עם נוני, הקראתי לו מדף את הנקודות שביבי אמר לי והוא אמר לי 'לא מבין מה זה ייצוב המערכת, תגיד לביבי שידבר ספציפית וקונקרטית, מה המשעות של החזרת המצב לקדמותו'?". עו"ד ניב-סבג: "כל המסר לנוני סביב הצעת החוק להגבלת הפצתו בחינם של עיתון:". חפץ השיב: "כך זה נראה".

13:18: עו"ד ניב-סבג מתחקרת את ניר חפץ על "ישראל היום". חפץ: "המשמעות של ישראל היום עבור העיתונים, כמו שמישהו מליט להביא בחינם כמויות מלט לחסל את נשר. אין היגיון כלכלי". במהשך חפץ התייחס לנתן אשל שהיה ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה: " תיאר לי באופן פרטני, שהסיבה שהוקם ישראל היום הייתה כדי לחסל את ידיעות אחרונות, סיפר שלפני שהוקם, הלך לנוני מוזס, והזהיר אותו שאם הוא לא יפסיק להיות עיתון עוין כלפי נתניהו, יקום הדבר הזה בבעלות שלדון ויחסל את ידיעות".

12:45: עו"ד ניב-סבג: "בעמוד 93 ביומן יש מקטע ששמעת ממילצ'ן על הדיבורים של ביבי על שלדון בתקופת פרשת המספרה, והתחייב ל-85 אלף עותקים של מהדורת סוף השבוע. לאחר מכן יצאת מהשיחות עם מילצ'ן והבנת שנתניהו מדבר גם איתו, וגם שלח אותו לדבר עם נוני ועם שלדון". חפץ משיב: "לא ידעתי על המפגש".

עו"ד ניב-סבג: "אמרת שבראשית האינטראקציה הזו הייתה ביוזמת נתניהו, הוא היה המחולל". חפץ: בכל העדויות, 100 אחוז מהאינטראקציות בוצעו ביוזמת נתניהו. מעולם לא היה ביוזמת מוזס".

עו"ד ניב-סבג: "אמרת שמוזס היה פאסיבי, מעולם לא התבקש להעביר מסרים". חפץ: "הוא חשב שטוב מהאיש הזה לא יצמח, אף פעם לא קרה איתו בעשר שנים. האינטראקציות היו תכופות, מעולם לא ביקש להעביר מסר".

12:00: הפסקת צהריים.

11:55: ניר חפץ מתוחקר על האייטם בו נכתב כי הזוג נתניהו פתחו בביתם מספרה. עו"ד ניב-סבג: "בשיחה עם מילצ'ן אמרת שהאייטם על המספרה בסדר גמור, זה ששרה לא הייתה מרוצה, לא חולקת". חפץ: "עינתיים מקצועיות, העורך לא היה מאוהב". עו"ד סבג השיבה: "סדרת שאלות שצומצמה משמעותית, זה ממחיש את התהליך שהדברים עוברים, מידע, הכתב בודק, לא מצליח לאמת, יורד, יש דבר שקיבל אישור - המספרה, וזה כן נכתב".

חפץ השיב: "יכלה להתקבל החלטה מערכתית לא לפרסם, זה באמת כוך קטנטן, משהו עלוב לעשות עליו אייטם, במקום הייתי חושב שזה עליהום. זה בשער האחורי, שפה גרפית שבאה ללעוג עליהם".

11:32: עו"ד ניב-סבג מתייחסת לכתבה על הגיוס של יאיר נתניהו: "מהיומן עולה שהייתה בקשה להתייחסות, שבע שאלות מפורטות בתחומים שונים הקשורים ליאיר. לאחר מכן בהתייעצות עם עו"ד ראבילו, אחרי ששיתף את מנהל בית הספר, דיברת עם עו"ד "ידיעות" שהסכים להוריד חלקים, והתחלת לנסח אותה עם עו"ד ראיבלו". חפץ השיב: "השלב הראשון זה לצמצמם, בשלב השני זו תגובה למה שמתעקשים לפרסם". לאחר מכן עו"ד ניב-סבג שואלת את חפץ:

ניר חפץ בבית המשפט (צילום: שלו שלום/TPS)
ניר חפץ בבית המשפט (צילום: שלו שלום/TPS)

11:23: עו"ד ניב-סבג מתחקרת את חפץ ומתייחסת לנאום בר-אילן של נתניהו שהתרחש בשנת 2009: "כשאתה מדבר על הנאום, נערכת תקשורתית ושלחת טיזר. רצית שהוא יצטייר כמנהיג, כצעד אמיץ. חפץ: הרעיון אחרי פתיחה צולעת היה ליצור אירוע גדול ומכונן תקשורתית". עו"ד ניב- סבג השיב כי בסופו של דבר הכותרת ב"ידיעות" לא הייתה 'צעד אמיץ'.

11:00: עו"ד ניב-סבג פונה לחפץ: "תסכים איתי שבשנת 2006 שררו יחסים קשים בין התקשורת לנתניהו, ובכל זאת הוא התראיין, והיה אינטרס עיתונאי שהוא יתראיין". חפץ: "אני יזמתי את הכתבה, היה חשדן, היה קשה לשכנוע. הייתה גם פגישה עם שרה, בלעדיה זה לא היה קורה. קיבלתי חופש עיתונאי מוחלט, לכאורה עיתון שעוין את נתניהו, מבחינת המו"ל לתת חופש עיתונאי יש מחיר מסוים".

10:53: עו"ד ניב-סבג מדברת כעת על תקופת ספטמבר 2002, כאשר חפץ היה עורך ראשי ברשת מקומונים בזמן פרשת "זריקת הנעליים". חפץ אמר: "טיפלתי בכל הכתבה, והיה ברור שיהיה סיפור גדול", חפץ הוסיף: "שרה נתניהו אמרה למה להתאמץ? נרד מהארץ ושהמדינה תישרף".

10:51: עו"ד ניב-סבג מדברת על יחסי האיבה וחוסר האמון כלפי נתניהו בהיבט הסיקור התקשורתי ב"ידיעות" בקדנציה הראשונה שלו וכי זה "השאיר לו טראומה". עו"ד סבג ממשיך ומתייחס לפרשיות ספציפיות: האחת היא שנתניהו אמר לרב כדורי "השמאל שכח מה זה להיות יהודים", והשנייה תחקיר הנעליים.

10:33: עו"ד ניב-סבג מתחקרת את חפץ לגבי עבודתו בידיעות ושאלה האם קיבל חופש מוחלט. חפץ השיב כי לא קיבל חופש מוחלט, אך כן חופש רב. במקומונים אמר, כי ניהל כמעט לבד. חפץ הוסיף: "אף פעם לא קיבלתי סירוב על משהו, רק התבקשתי ליידע. אמר לי לא לעשות סינדיקציה פוליטית, אף פעם לא אמר לי עשה או אל תעשה". 

נוני מוזס במשפטו (צילום: עמית שאבי, פול)
נוני מוזס במשפטו (צילום: עמית שאבי, פול)

10:24: עו"ד ניב-סבג: פונה לחפץ: "התפיסה הזו שיש גם רדיפה פוליטית וגם ריאקציה בנושא ישראל היום, שמעת שזו התפיסה שלו באופן רציף ומתמשך?", חפץ השיב בחיוב. עו"ד סבג המשיכה לשאול לגבי "ידיעות": " אמרת לגבי ידיעות שנתניהו תפס את כל מה שקורה, גם בידיעות באופן חד וחלק, הכל מוזס", חפץ השיב: "כן, בצורה קיצונית, שחשבתי שיש פער בינה לבין המציעות".

10:21: עו"ד ניב-סבג לחפץ: אחלק את התקופות לשניים: 2009-2010, ו-2014-2017. עו"ד סבג פונה שוב לחפץ ומתארת את האיבה העמוקה של נתניהו כלפי מוזס. חפץ השיב בחיוב וסיפר על ההפסד בבחירות 99 לברק: "בהפסד בבחירות 99 לברק, הייתי בלשכה, ראיינתי אותו בדיוק על זה, השנאה לתקשורת. דומה לספר 1984, תקשורת שרודפת אותו באופן אישי". חפץ המשיך ומדבר על התקופה השנייה, של 2009: "שמעתי פעמים רבות את שרה נתניהו, גם בנוכחות ראש הממשלה, שלמעשה כל התדמית הרעה שיש לשרה בציבור, אחראי עליה מוזס".

10:00: הסתיימה החקירה הנגדית של עו"ד חדד. כעת תתחיל החקירה של עו"ד איריס ניב-סבג, הסנגורית של מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס.

9:35: חדד אומר לחפץ: "תאשר לי שמוזס אומר לך שאי אפשר לסמוך על נתניהו", חפץ מאשר. על הפגישה עם מילצ'ן . חדד אומר שבשלב זה הוא מתכוון לישראל היום ופונה לחפץ: "בפגישה הזו לא דיברתם על עותקים של סופשבוע, כי לא הייתה מהדורה. היא תבוא רק בנובמבר 2009, ולכן לא סביר שדיברתם על עותקים, וגם המספרים שאתה אומר בחקירה אלה מספרים שמילצ'ן יגיד לך לך". חפץ השיב: "לא זוכר אם זה היה מוצמד. אמרתי שהיה מודע, בשלב מסוים נתניהו הפתיע אותי, שלוש פעמים, נכנס כאילו להשגיח ואז אמר לי לצאת למפרסת"

9:18: חפץ מתייחס לריאיון שערך עם נתניהו למוסף: "אני מקשיב שוב ושוב לראיון, ואי אפשר להגיע, גם הפרשנות שאומרת שאמר את זה, היא סבירה, וגם שלא התכוון לזה סבירה. אז כעורך לקחתי על זה אחריות. אני הידקתי. מן הראוי לתת לו ליהנות מהספק. יכול למצוא את ההקלטה. כשאתה מקשיב, לא ברור אם התכוון או לא, משפט ארוך בלי פסיקים ונקודות". חדד המשיך לשאול לגבי הריאיון בידיעות: "בידיעות קרה משהו אחר, לא הסכימו לפרסם את הדבר הזה. חפץ השיב: "למיטב זכרוני כן פרסמנו, מי שעיכב את זה, זה היה אני. אם יש ספק צריך לקחת אחריות ולזכות את נתניהו מהטענות".

9:16: חפץ המשיך: "סביר למה זה בטוח נכון. הכתבה לא נעשתה בגלל שאני הייתי לגמרי מזוהה עם העמדות עם נתניהו או כביכול העיתון התגייס לטובת צד או אחר, משום שזו התקופה שבה אני יכול לסמן שהוא הדבר הבא. לא זוכר אבל מנתח. חדד שואל את חפץ על הבחירות באותה שנה: "הבחירות היו ב-28.3, אולמרט נבחר, נתניהו הביא את התוצאה הגרוע בתולדותיו. זה לא ריאיון לקראת בחירות כמו שאתה מצייר בחקירה. חפץ השיב: "לא לא, מרגע שאירעה המלחמה ואיך שהיא נפתחה, אולמרט לא חוזר פורמלית להיות ראש הממשלה, ולכן אתה רואה שזה נבואה שהגשימה את עצמה"

9:15: חדד שואל את חפץ על היחסים הטובים עם אולמרט בשנת 2006. חפץ השיב: "אני טועה בחודשים אבל המהות נכונה. אוקטובר 2006 זה כבר אחרי מלחמת לבנון השנייה, אולמרט יורד וביבי עולה. אני טועה בשנה אבל לא במהות". חדד: "אמרת שכבר ברקע היה ראש ממשלת צללים. לא רוצה להכשיל אותף, כשאתה מדבר בחקירה, המחיצות האלו בין שנה לשנה נעלמות, כששואלים אותך לגבי הריאיון, לצערי לא אמרו לך. הריאיון ב- 2006, בחקירה  אתה אומר "היה כבר ראש ממשלת צללים..." 

9:11: עורך הדין חדד פונה לניר חפץ ושואל על תקופתו בעיתון "ידיעות": "כשעבדת בעיתון, תאשר שהעיתון התגייס לעזור לאולמרט". חפץ השיב: "לא יכול להעיד על דבר כזה. היו יחסים טובים עם אולמרט, להגיד שהעיתון התגייס, לא יכול להגיד דבר כזה. היו יחסים טובים לפני זה עם הסביבה של שרון, אבל לא התגייס לטובת שרון".