מסכמים שנה בביטחון הפנים: שנת 2021 נושקת לימיה האחרונים, ואי אפשר שלא להתייחס למשטרה בשנה כל כך מורכבת. אז מה היה לנו? כמעט הכל מהכל. מאבקים בלתי פוסקים במפירי תקנות הקורונה ובאכיפה שגרמו לפגיעה בתדמיתה של המשטרה בעיני האזרח והפכו אותה לשק חבטות זמין, מבצע "שומר החומות" שטרף את הקלפים כשחשף כמות עצומה של שנאה ואיבה בין האזרחים הערבים והיהודים בערים מעורבות שהיו בעבר חופשיות ובטוחות.

באופן מפתיע, המשטרה נאלצה להתמודד עם התופעות האלו מבית: בקבוקי תבערה, לינץ', ירי על בתים, יידויי אבנים, תקיפות אלימות ואכזריות ואפילו ניסיונות לפגוע בשוטרים. בניסיון לעזור בשעת מצוקה, מג"ב נכנס לתמונה וגם השב"כ סייע. על אף כל זאת, הפתרון האמיתי עוד לא נמצא, והעזרה מהגופים החיצוניים למשטרה היא כמו פלסטר. אם לא יתגברו את הכוחות באופן משמעותי באותם מוקדי "בעירה", חביות חומר הנפץ האלה יתפוצצו לכולנו בפנים.

התפרעויות בחיפה (צילום: דוברות משטרת ישראל)
התפרעויות בחיפה (צילום: דוברות משטרת ישראל)

איבדנו את המשילות

הפשיעה במגזר הערבי פועלת בכמה מישורים במקביל, ובשנה האחרונה זה ניכר באופן משמעותי. נחצו אלף קווים אדומים בכל מה שקשור לאירועי הרצח במגזר עם למעלה מ-128 קורבנות מאז תחילת השנה, התפרעויות ממניעים לאומניים, כמויות נשק ואמצעי לחימה שזורמים לידיים של גורמי פשיעה במגזר, ובעיקר לצעירים, שאצלם האצבע עוד יותר קלה על ההדק. כל זה מתרחש למרות תפיסות של אלפי אמצעי לחימה על ידי המשטרה שהיו, כך מסתבר, טיפה בים.

גורמי הפשיעה במגזר מפגינים עוצמה בתוך הבית שלהם - הערים והיישובים הערביים - אבל גם מתרחבים החוצה: עבירות של סחיטת דמי חסות בצפון, בדרום ואפילו בתוך היישובים הערביים חושפות התנהגות בריונית אלימה הפוגעת בבטן הרכה של אזרחים, קבלנים, אנשי עסקים וסוחרים. לפתע אנו נחשפים ליותר ויותר כנופיות בדואיות שיצאו מהטריטוריה של הפזורות ומשאירות את חותמן בערים הגדולות במרכז. הכל מתרחש מתחת לרדאר, אבל המשטרה, למרות עבודת מודיעין יוצאת מן הכלל, עדיין לא מסוגלת לתת מענה בתקן כח האדם הנוכחי. בשורה התחתונה: אם רוצים משטרה חזקה, צריך לקבוע סטנדרטים חדשים - ובעיקר להקצות משאבים.

פשיטת המשטרה על בתי חשודים בירי לעבר בתי עסק (צילום: דוברות המשטרה)
פשיטת המשטרה על בתי חשודים בירי לעבר בתי עסק (צילום: דוברות המשטרה)

להחזיר את המשטר למשטרה

בכל זאת, אי אפשר לסכם את השנה בלי לציין גם הישגים בולטים שנרשמו בה, עם קידומה של ניצב סיגל בר צבי לתפקיד ראש אגף המבצעים. - מדובר בהחלט במינוי היסטורי. כמו כן, ניתן לציין לחיוב גם את הכרתה של הימ"מ ליחידה הלאומית ללוחמה בטרור. כל זה מבלי להזכיר את רשימת השוטרים המפוטרים, המתפטרים והמתפוטרים שרק הולכת וגדלה.

גורם בכיר במשרד החינוך טען כי מחפשים שם מורים טובים בכיליון עיניים, אבל מוכנים להסתפק גם בבעלי תעודת בגרות נטולי תואר או ניסיון. במשטרה קורה תהליך זהה. מתסמן שהאיכותיים לא בדיוק ששים ללבוש מדים ולהיחשף לביקורת ולשכר המגוחך. הטובים להייטק או לעצמאות. חייבים למצוא דרך להחזיר את המשטר למשטרה.