עם סיומה של שנת 2021 ובדיוק כשאנחנו מתדפקים על דלתה של שנת 2022 אי אפשר להתעלם מהעובדה המעיקה – תדמיתה של המשטרה נמצאת בנסיגה מדאיגה. ניתן להתרשם מכך בצורה עזה מהנוכחות ההולכת וגדלה של מאוכזבים מתפקוד המשטרה ברשתות החברתיות – ולא בכדי.

עבור האזרח הפשוט, המשמעות של משטרה טובה ואיכותית היא מתן מענה וזמן תגובה מהיר לאירועים שבשגרה שנוגעים בו – פריצה לבית או לעסק, גניבת רכב, כיוס הארנק או נוכחות של דמות חשודה בסביבת ביתו. כשהוא רואה שהמשטרה נותנת עדיפות גבוהה יותר לאירועים אחרים, דאגתו גוברת. גם מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי יודע שהטענות הללו מוצדקות. עם זאת, יש לזכור כי על המשטרה מוטלות משימות נוספות שמכבידות עליה, בהן הפגנות, אכיפת תקנות הקורונה ואירועי טרור.

ניקח לדוגמה את העובדה שלקראת שנת 2022 עומדת מצבת הניידות שמוקצות לטובת מערך הסיור על 618 בלבד בכל הארץ, בעוד שלשיטור עירוני מוקצות 228 ניידות ולבילוש 187 ניידות. בנוסף, מוקצות ניידות ליס"מ ומאות ניידות למשמר הגבול (מג"ב), אולם אלו לא נותנות מענה לציבור בזמן נתון.

בסך הכל עומד צי הרכב המשטרתי על כ־8,000 ניידות כולל ניידות חבלה, מעבדה לזיהוי פלילי (מז"פ) ופיקודי. מדובר במצבה דלה, במיוחד לנוכח העובדה שהתקינה המשטרתית הן מבחינת כוח האדם והן מבחינת צי הרכב כמעט לא השתנתה, על אף שמספר התושבים במדינה גדל בעשור האחרון בלמעלה מ־1.5 מיליון איש. את הנתונים האלה חייבים להציב מול עיניהם הבוחנות של מקבלי ההחלטות.

ולמרות המחסור ברכבים, במשטרה דואגים לציין כי החוסר המשמעותי הוא במצבת כוח האדם. כפי שציין המפכ"ל בתחילת הקדנציה שלו, מדובר בחוסר של 5,000 שוטרים. כלומר, גם אם יאשרו תקציב לגיוס של 800 שוטרים נוספים – זה עדיין גידול מינורי ובכל מקרה גם כוח האדם החדש הזה יזדקק לכלי רכב במהלך עבודתו.

סוגיית המענה המאכזב והיעדר נוכחות משטרתית בשטח הם דברים שגם המפכ"ל מודע להם. ל"מעריב" נודע כי זמן התגובה הממוצע בכל הארץ עומד על 15 דקות. לכאורה, זמן תגובה סביר. עם זאת, בערים בינוניות וגדולות, שבהן מספר התושבים גבוה, זמן התגובה מתארך באופן משמעותי ולעתים אף חוצה את סף 45 דקות.

בסוגיה זו מאמין המפכ"ל שבתאי במעבר לאופנועים, שייתנו מענה מהיר ויוכלו לפסוח על פקקים, בעיקר בערים גדולות ומיושבות, ובכך יצמצמו משמעותית את זמן התגובה. אולם בינתיים רק מחוז תל אביב עומד ליהנות מ־28 אופנועים חדשים שיסופחו אליו, ועוד אופנוע או שניים יחולקו לכל אחת מתחנות המשטרה ברחבי הארץ לפי גודלן. לדברי בכיר במשטרה, "האופנועים ייתנו מענה לתושבים בצורה הפרקטית ביותר והמהירה ביותר, וכך גם ניתן יהיה לראות יותר ויותר שוטרים בשטח".