הדיונים בעניין תביעת הדיבה שהגישה משפחת נתניהו נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בגובה 837 אלף שקלים הסתיימו ללא פשרה. הדיון בתביעה נפתח הבוקר (שני) בבית משפט השלום בתל אביב. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, רעייתו שרה ובנם יאיר, כמו גם אולמרט, הגיעו לאולם בית המשפט. בתום מספר שעות של דיונים ביקש השופט עמית יריב לסיים את המשפט כבר בדיון הנוכחי, וכי הצדדים יסכימו על נוסח שמקובל על כולם. עורכי הדין של הצדדים זומנו ללשכתו לטובת העניין ולאחר שיצאו ממנה הציגו למשפחת נתניהו ולאולמרט את שסוכם, אולם אולמרט דחה את הסכם הפשרה. משכך, תמשיך התביעה להתנהל בבית המשפט.

תביעתה של משפחת נתניהו עוסקת בשני הראיונות שהעניק אולמרט, הראשון לעיתונאי גדי סוקניק בערוץ דמוקרטי.וי, והשני בתוכנית אופירה וברקוביץ’ בערוץ 12, שבהם אמר אולמרט: “ראש הממשלה, רעייתו ובנו הם חולי נפש הזקוקים לטיפול פסיכיאטרי”.

בכתב ההגנה שהגיש טען אולמרט כי “בהקשר הנדון, צמד המילים ‘חולה נפש’ אינו בבחינת כינוי גנאי כלל וכלל”, וכי הוא “לא היה מעלה בדעתו להוציא מפיו את צמד המילים הזה על מנת לחרף, לבזות ולגדף”.

אהוד אולמרט (צילום: אבשלום ששוני)
אהוד אולמרט (צילום: אבשלום ששוני)

כל העדכונים:

13:10: השופט יריב המליץ לאולמרט למחוק את טענת ההגנה העיקרית שלו לפיה הדברים שפרסם כנגד משפחת נתניהו התבססו על עובדות. במקום זאת, השופט הציע לו לומר שזאת הייתה הבעת דעה בלבד, וזאת לאחר שחקר אותו מעל דוכן העדים. משפחת נתניהו הסכימה להצעת השופט, אך אולמרט דחה אותה. התביעה תמשיך להתנהל בבית המשפט.

11:15: השופט יריב מבקש לסיים את המשפט כבר בדיון הזה, וכי הצדדים יסכימו על נוסח שמקובל על כולם. עורכי הדין של הצדדים זומנו ללשכתו לטובת העניין.

10:35:  במהלך הדיון אמר אולמרט כי הוא  יהיה מוכן להצהיר: ״כידוע לכל אדם, הנתבע אינו פסיכיאטר. כפי שהבהיר, דבריו לא היו בבחינת דיאגנוזה רפואית. את דבריו הוא פרסם כדעה, ביקורת ציבורית, שהתייחסה להתנהגותם הציבורית של התובעים ושהתבססה על דברים שנאמרו לו על ידי גורמים שונים, לרבות מקורבים למשפחה, בעלי מקצוע ואחרים״. נתניהו לא אהב את ההצעה. עו"ד כהן: ״אני לא רוצה להשפיל את אולמרט. אנחנו רוצים שיהיה ברור, חד וחלק, שהוא מתנצל על הדברים שנאמרו. אי אפשר להגיד שהוא הסתמך על מומחים״.

09:45: השופט יריב שואל את אולמרט איזה בסיס היה לכך שכינה את נתניהו ׳חולה נפש׳: ״שמעתי הקלטות של בני המשפחה והתייעצתי עם מומחים שמכירים אותם והעידו בפני על התנהגויות שנכנסות להגדרה של מה באופן פופולרי נקרא התנהגויות לא נורמליות מוטרפות״. עו”ד כהן: ״במדינה אחרת היו עוצרים את אולמרט״. השופט עמית: ״תודה לאל שאנחנו לא במדינה הזו״.

09:40: השופט יריב: "אם לא אתן לכם את התיקים הרפואיים או להביא עדים מומחים - איך אתם מתכוונים להוכיח 'אמת דיברתי'"?. עו"ד טיטונוביץ': "ננקטות כאן שיטות על ידי התובעים". השופט יריב: "הם לא עושים כלום. אם הולכים על 'אמת דיברתי' אני לא בטוח שיהיה לכם קל לעמוד בסטנדרט, אז זו לא הבעת דעה. או שאולמרט הציג עובדה שאפשר להוכיח בבית משפט ואז זו לא הבעת דעה. פרקליטו של אולמרט, עורך הדין אמיר טיטונוביץ': "טענת ההגנה היא שמדובר בהבעת דעה. בלי קשר, עומדת לי הגנת אמת דיברתי. אני זכאי ויכול להוכיח את הטענה ש'אמת דיברתי'".

משפחת נתניהו בכניסה לאולם ביהמ''ש (צילום: אבשלום ששוני)
משפחת נתניהו בכניסה לאולם ביהמ''ש (צילום: אבשלום ששוני)

09:30: השופט עמית יריב: "אדוני, זה מחוץ לתחום המומחיות שלי. חבל שהטונים הגיעו למה שהגיעו, זה לא משרת את שני הצדדים. לוקחים נושא חשוב משמעותי וכאוב, נושא של מחלות נפש, והופכים אותו לקרקס. אני חושב שהשימוש במילה 'חולה נפש' או 'משוגע' או פסיכופת עושה עוול להרבה אנשים".

השופט יריב: "אחת הבעיות שאני רואה בהליך הזה, זה שלוקחים נושא שהוא חשוב וחשוב וכאוב - של התמודדות עם מחלות נפש והופכים אותו לקרקס. אני לא מנהל בית ספר לנימוסים והליכות אבל אני חושב שהשימוש בחולי נפש, או פסיכופט עושה עוול להרבה אנשים".

יאיר נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)
יאיר נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

השופט יריב לאולמרט: "ספר לנו אלו אמצעים אדוני נקט לפני הפרסום. אולמרט לא מבין למה השופט שואל אותו שאלות. השופט נוזף באולמרט שלא עונה: "אלו אמצעים נקטת כדי לבדוק אם הדברים אמת או לא אמת".

שרה נתניהו  (צילום: אבשלום ששוני)
שרה נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

09:15: פרקליטה של משפחת נתניהו, עורך הדין יוסי כהן, אמר בפתח הדיון: "הוא (אולמרט) כתב דברי בלע איומים, גם בכתב ההגנה. אנחנו יכולים להמשיך לתבוע על דברים נוספים. הוא ממשיך להתראיין ולהגיד מילים בזויות. הוא טען כי נתניהו היה בטיפול רפואי בחו"ל, הוא כותב רשימות תרופות שהמשפחה כביכול לקחה, ובאמצעות תקשורת הוא דורש בדיקה פסיכיאטרית".