ערן שנדר, לשעבר פרקליט המדינה, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והביע את עמדתו על הדיווחים למגעים להסדר הטיעון עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. "לו הייתי במחנה עורכי הדין של נתניהו הייתי מצטרף במלוא הלהט לשכנע אותו לקבל את העסקה כי מבחינתו זו עסקה מצוינת לא בכדי הוא עושה את זה בדקה ה-90 לפני שהיועמ"ש הנוכחי פורש", אמר.

"הוא עושה את זה בדקה ה-90 לפני עדותו של פילבר כי אין לי ספק שאחרי העדות אף אחד לא ירצה לשמוע על עסקה כזאת. אני מניח שלפי מה שפורסם מעדותו הוא יראה עד כמה מר נתניהו הוליך את כולם בכחש כשאמר שהוא ממדר את עצמו משרד התקשורת", הוסיף.

לדבריו, אם המשפט יתנהל עד הסוף נתניהו יקבל עונש הרבה יותר חמור, "השאלה אם ההסדר הזה משרת את טובת הציבור, ואני חושב שהוא חורג מתחום הסביר בצורה ניכרת הוא מביש ואני מבין את כל אלה שמצדדים בו כי גם משאלת הלב שלי שאחרי כל מה שעברנו, ששלחו את שי ניצן לכלא ורצו לפתוח חקירה נגד ליאת בן ארי והיא הייתה צריכה להיכנס לכלא והפיכה משפטית רוצים להפסיק עם זה. די, די".

"משאלת לב זה דבר נחמד אבל זה לא ייפסק כי ככל שיגיעו להסדר טיעון מביש הזה בסופו של דבר זו הקבלה, ואנחנו מתחילים לשמוע את ההדהודים לכך שלא היה כלום ואין כלום", המשיך.

בהמשך, התייחס לטענות שהמשפט הוא הפיכה שלטונית ואמר כי "זו טענה כבדה כי כתב האישום הוא חמור, שחיתות שלטונית זה אחד הדברים שבית המשפט מתייחס אליהם בחומרה. מצד שני, עבודות שירות נותנים בהגדרה רק במקרים לא חמורים והנה פתאום תשעה חודשים על עבירות כל כך חמורות ואני תוהה מדוע? במרתון קילומטר 42 הוא הקשה ביותר, אז כמובן שיש שחיקה אבל יש פה מסר חד משמעי - ידע כל פוליטיקאי צמרת שבמידה והוא יואשם בפלילים, ככל שהוא יפגע יותר במערכת אכיפת החוק פגיעה ישירה או פגיעה בתקשורת כך בסופו של דבר הוא מיטיב עם מצבו וזה מסר נוראי".

כשנשאל האם הוא מעריך שבגלל הלץ על היועמ"ש, ליאת בן ארי ושי ניצן גובש ההסדר, השיב: "אני מדבר על עובדות, לחץ היה. כל השמות שהזכרת הם בני אדם וכל בן אדם הוא לחיץ וזה משפיע עליו. אנחנו יודעים כעובדה שמי שיזם את ההסדר זה נתניהו".

"מהיכרותי את ליאת בן ארי אני מקווה ונוטה להאמין שהיא לא בעד ההסדר למרות הפרסומים. אני רוצה לומר דבר אחר עובדתית. מי שיזם את ההסדר זה אותו אחד שאמר 'אין כלום' הוא רץ היום להסדר הוא עשה תרגיל מבריק של גיוס נשיא בימה"ש העליון לשעבר שהבטיח גיבוי תקשורתי. אני אומר שמבחינת נתניהו יש אינטרס עצום, מבחינת טובת הציבור זה אינטרס מביש", הסביר.

שנדר התייחס לשאלה האם עצם החתימה לא אומר הודאה, וענה: "ראיתי אותו כבר באמירות קורבניות בעבר מה זה עושה למשפחתו, לרעייתו ולכן הוא העדיף הסדר כזה וכיו"ב. הוא יעשה את זה בכישורים הרבה יותר גדולים ממה שאני עושה כך שלא יהיה למישהו ספק שהוא יגיד אני מתנצל בפני שי ניצן באמת מערכת המשפט שלנו עשתה את מלאכתה נאמנה ואני מוריד את הכובע ומקבל את הדין. זה לא יהיה מי שחושב שזה יעזוב אותנו וכך יהיה המצב, הייתי מציע לו להתעורר".

לטענתו, נתניהו יודה בביהמ"ש יצא החוצה וינהל מערכה ציבורית של ההר הוליד עכבר, "המערכה עד היום לא נוהלה בביהמ"ש היא נוהלה בציבוריות הישראלית. ניסו להרוס את מערכת אכיפת החוק, הן בפועל, הן על ידי מינויים. זה לא נוהל בבימה"ש וראוי שהתיק הזה ינוהל שם", הוסיף.

משפחת נתניהו עוזבת את ביתו של עו''ד בן צור (צילום: אבשלום ששוני)
משפחת נתניהו עוזבת את ביתו של עו''ד בן צור (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך, התייחס פרקליט המדינה לשעבר לגיבוש הסדר הטיעון עם משה קצב בו לקח חלק, ואמר כי "יש הבדל אחד משמעותי, כשההסדר של קצב עמד על הפרק גם היועמ"ש מני מזוז וגם אני ידענו שיש בעיות ראייתיות לא פשוטות, פרקליט מחוז ירושלים סבר שראוי לסגור את התיק ומני מזוז ואני סברנו שראוי להגיש כתב אישום כי יש ראיות גם אם הן בעיתיות, והראיה היא שלאחר שבוצעו השלמות חקירה מסוימות לאחר שנדחה ההסדר הוא הורשע ונשלח למאסר".

שנדר הצהיר כי הוא מצטער על חתימת העסקה: "לפעמים האמת לא נעימה והתשובה היא כן, אני מצטער, בהחלט. לכן אני נגד ההסדר עם נתניהו, אני חושב שזה הסדר מביש, יהיו עתירות אני מניח, אני חושב שזה הסדר שלא נופל בגדר הסבירות".

שנדר הבהיר כי לו היה היועץ המשפטי היה מעביר את זה להבא אחריו בתפקיד, "עם ראש פתוח, נקי לחלוטין, לא מעורב שישקול את הדברים לכאן ולכאן. וישמע את הדעות השונות. עוד משהו שראוי לדעתי לעשות, אני מעריך ששלמה פילבר עדותו תרע את מצבו של נתניהו".

כשנשאל כיצד הוא מסכם את ההתמודדות של מנדלבליט עם שחיתות שלטונית, הגיב: "שכשקראתי את כתב החשדות סברתי שתיק 1000 מדבר בשפה של שוחד והעמידו לדי בהפרת אמונים. לא הבנתי איך בחקירת תיק הצוללות עוד לפני שהחלה החקירה הודיעו שנתניהו לא חשוד בתיק, ראיתי תצהירים שהוגשו על ידי מעורבים בתיק ולא הבנתי איך הוא לא נחקר. יש הרבה תהיות"

"היו אנשים שאמרו ואני ביניהם אגב, הכרתי ומכיר את היועץ, חושב שהוא איש ערכי, ישר וגם ישב ארבע שנים על אוזנו של נתניהו עם דינמיקה מאוד צמודה ביניהם ואני חושב שזה קשה מאד לנטרל את הדבר הזה, גם אם לפעמים אנחנו עוסקים בעניינים שאתה לא מודע להם. תחשוב שאתה צריך להחליט בגורלה של הגברת דוידוב בעניין רציני, תוכל באמת לנתק את עצמך מהעובדה שאתה מכיר אותה?", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm