פרופ' קרין נהון, ראשת התוכנית לדאטה, ממשל ודמוקרטיה באוניברסטית רייכמן שוחחה הערב (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, בעניין הדיווח על השימוש לכאורה של משטרת ישראל בתוכנת פגסוס של NSO, לצורך חדירה לטלפונים הניידים של אזרחים. "אם באמת עשו כן – המשטרה נכשלה בתפקידה", גרסה, "זה לכאורה שימוש לא נאות בכלי שהוא מאוד חודרני".

לדבריה, באם הפרשה, כפי שדווחה לראשונה על ידי עיתונאי "כלכליסט", תתברר כנכונה, היא יוצרת תדמית בעייתית למשטרה. אם אכן נעשה הדבר בלא צו שופט, המשטרה בנתה לכאורה מעקפים לתהליכים מוסדרים. "צריך לשלוח נימוק, לבקש ששופט יעקוב אחרי זה ויפקח על זה", הסבירה.

כשהתייחסה לאפשרות לפיה השימוש נעשה על מנת לעקוב גם אחר שונאי להט"ב, השיבה: "שתתכבד השטרה ותעשה זאת בצורה החוקית. אם המשטרה רוצה לעקב אחר אדם שהיא חושדת שהולך לרצוח להט"ב, היא באמת צריכה את פגסוס? למה היא מפריטה את היכולת מחוץ למשטרה?"

היא הוסיפה: "ברגע שזו חברה פרטית שמספקת את השירות, אתה בונה את התכונות של התוכנה הזאת. ברגע שאתה חברה פרטית, אתה בונה את התכונות של התוכנה, ובפועל ראינו מקרים בהם נעשה בתוכנה שימוש לרעה".

נזכיר כי המשטרה הכחישה הבוקר את הדיווח והובהר כי המשטרה פועלת רק עם צווי בית משפט בשימוש בכלים הללו. למרות זאת, נמסר כי נבדקו האירועים שעלו בכתבה ורובם נמצאו לא נכונים כלל, קרי לא בוצעו בכלל, לא עם אישור ולא בלי אישור.

כל יתר הדברים, כך טוענים במשטרה, נעשו עם אישורים ובצו בית משפט, כך שאין להסיק שאם נאמר כי חלקם לא נכונים, היתר נכונים ובוצעו ללא אישור. במשטרה מצביעים על חמישה מקרים שתוארו בכתבה שאינם נכונים כלל.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM.