בימים הקרובים צפוי השר לביטחון הפנים, עמר בר־לב, להחליט מי יכהן בתור נציב שירותי הכבאות. מועמד בולט לזכות בתפקיד הינו טפסר אייל כספי, מפקד מחוז המרכז במכבי האש. לאחרונה דווח על עימות קשה בינו לבין מבקר הכבאות אבינועם בירן, שמעביר עליו ביקורת חריפה מאוד וטוען כי יש לפתוח בחקירה נגדו.

אמש נודע ל"מעריב" כי נציבות שירות המדינה תפתח בחקירה בנוגע לטענות שהעלה המבקר במכתב ששלח לפני מספר חודשים, ובו הוא תוקף את כספי וכשלים שהתגלו, כך לטענתו, במחוז. בתגובה נמסר מהנציבות כי "אגף המשמעת ואגף החקירות בנציבות לא נוהגים למסור פרטים על קיומה או אי־קיומה של חקירה".

דוח ביקורת שנכתב על ידי בירן כבר לפני יותר משנה בנוגע לכשלים והתנהלות חמורה לכאורה במחוז חושף שורה של כשלים לכאורה והתנהלות תמוהה. על פי ההערכות, הנציבות תפעל למצות את הדין נגד המבוקרים בדוח, שהגיע ל"מעריב". עוד מעריכים הגורמים השונים כי המסקנות עלולות למנוע מכספי להתמנות לתפקיד הנציב.

אחת הטענות הקשות שמועלות בדוח מתייחסות למצבה של מזכירה בכירה במחוז שעובדת תחת מרותו של כספי, ולטענתה, במשך כשנה היא סבלה מהתנכלות אישית במשרד. לדבריה, היא התלוננה על כך מספר פעמים בפני הממונים עליה.

בחודש אוקטובר שלח בירן מכתב חריף אל מספר גורמים, ובהם: ראש אגף המשמעת בנציבות ומנהלת אגף נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, שבו הוא טוען כי ישנה "פגיעה בפעילות מבקר הכבאות כחוקר משמעת וכממונה על בירור פניות ותלונות הציבור ועבירות משמעת".

בירן ציין במכתבו, בין היתר, כי מפקד מחוז המרכז "לא אהב" דוח שפורסם על תפקודה של מזכירת סגן מפקד המחוז לשעבר, והוא פנה אל המבקר ולחץ עליו שישנה את המסקנות. עוד כתב כי "לאחרונה חלה תפנית מסוכנת ובלתי מתקבלת על הדעת בארגון הפועל בהתאם להנחיות נציבות שירות המדינה, ועל כך אני כותב מסמך זה", הוא מציין.

מבקר כבאות והצלה מציין במכתבו אירוע נוסף שבו ביקש לחקור תלונות לגבי עובד במחוז, אולם התבקש, כך טען, על ידי כספי לעזוב את הנושא.

עוד ציין כי מפקד מחוז המרכז החליט לפסול אותו מלבדוק או לחקור מקרים שבהם הוא מעורב, "ומספר נושאים נותרו ללא טיפול, כולל ביצוע גיליונות הערכה למפקדים בכירים וזיוף חתימות מפקדים בגיליונות הערכה על ידי ראש לשכתו של מפקד המחוז". המבקר מדגיש במכתבו כי התנהגות מפקד המחוז מהווה דוגמה שלילית לכלל העובדים, וקורא לפתוח בחקירה נגד מפקד המחוז.

מכבאות והצלה נמסר בתגובה: "אנו מצרים על שטף התלונות המודלפות לתקשורת כנגד מועמדים שונים במערך. אנו בטוחים כי הגורמים המוסמכים כמו גם חברי ועדת האיתור יבצעו עבודתם  באחריות ובשיקול דעת תוך שמירה על תקינות ההליך ובחירת המועמד המתאים לתפקיד".