הפרסומים על המשא ומתן המתנהל בימים אלה, לקראת חתימה אפשרית על הסדר הטיעון שהוצע לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מעוררים סערה רבה במערכת הפוליטית כולה. אחת הדוגמאות הבולטות מהשנים האחרונות להסדרי טיעון משמעותיים היא ההסדר של הנשיא לשעבר משה קצב, ממנו בסופו של דבר חזר, והורשע בביצוע עבירות אונס, מעשה מגונה בכוח והטרדה מינית נשים שהיו כפופות למרותו בעת שכיהן כשר התיירות וכנשיא המדינה, וכן בשיבוש מהלכי משפט.

אחיו, ליאור קצב, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על ההסדר עליו חתם אחיו. "הייתי ביחד איתו לאורך כל התקופה והגעתי לכל הדיונים בבית המשפט. היינו בקשר רצוף ועזבתי את מקום עבודתי לתקופה ארוכה", אמר בראשית השיחה ב-103FM, "ההחלטה לא נפלה עלי, ישבתי לידו כשהוא נאלץ לחתום על ההסדר הטיעון כשהיה בבית הנשיא".

"אני זוכר את הרגע הזה, כאשר מני מזוז, היועץ המשפטי לממשלה באותה התקופה, כינס מסיבת עיתונאים - עוד לפני החתימה של משה", הוסיף, "אחי סירב לחתום על ההסדר, בנו ואני עמדנו לידו ולחצנו עליו לעשות זאת". המגישים שאלו - למה לחתום על הסדר כזה, וקצב השיב: "אני גם ישראלי וגם עורך דין, ומכיר את מערכת המשפט ויודע - שאי אפשר לצפות לצדק בבתי המשפט בישראל".

הוא המשיך וטען כי "אחד משופטי ביהמ"ש העליון אמר לי בשיחה אישית - אל תחפש צדק בביהמ"ש, צדק זה שם של כוכב לכת. הוא אמר את זה בשיחה אישית בינינו, אחרי. אבל זה דבר שידענו אותו". יוכפז ודוידוב ציינו כי אחיו טען שהוא חף בפשע והעלילו עליו עלילה, ושהוא רוצה ללכת עד הסוף. קצב השיב: "אם הייתם מראיינים אותו היום, אז הוא היה אומר היום את אותה התשובה שנתן לפני עשור - הוא שלם עם עצמו, למרות המחיר הכבד ששילם. אני גם שלם, משום שאני מעריך אותו על כך שהלך עם האמת האובייקטיבית ולא עם האמת שלו". 

בימה"ש העליון ששנינו מאמינים בו, כך אני רוצה להאמין, קבע שאחיך אנס
"95 אחוזים מכתבי האישום שמוגשים לביהמ"ש מסתיימים בהרשעה. העובדות לא משנות. שי ניצן, שלימים היה פרקליט המדינה, הופיע בבג"ץ בדיון על הסדר הטיעון ואמר 'אין לנו ראיות בתיק הזה. אם התיק יילך לבית המשפט - יהיה כאן זיכוי מוחלט'. היועמ"ש לא היה הולך על הסדר טיעון בידיעה שיש לו תיק אונס. הראיות שהונחו בפני היועמ"ש ופרקליט המדינה שהחליטו על הגשת כתב האישום - אלה אותן הראיות אותן ראיות שהונחו בפניהם בשלב החתימה, לא התחדש שום דבר. הראיות פשוט לא עניינו את בית המשפט, והמטרה סומנה מראש".

הוא אמר את זה לך?
"גם לי אמרו את הדברים האלה - לא היה כאן אונס ושום דבר שמתקרב לאונס. לא היו ראיות לאונס וביהמ"ש עשה עוול גדול מאוד למשה קצב. לא היה לו סיכוי למשפט צדק וההרשעה שלו היא הרשעת שווא".

קצב המשיך וטען כי "בית המשפט הרשיע אותו בניגוד לראיות שהונחו לפניו. התעלם מהעובדה לדוגמה אחת מתוך מאה דוגמאות, ראש היחידה לאבטחת אישים בשב"כ הופיע בביהמ"ש ואמר ביום הנטען שכביכול אירע האונס, משה קצב לא יכול היה להימצא באותו מקום כי ליווינו אותו ברגע שהוא הגיע לפארק הלאומי ברמת גן, לא הייתה לו אפשרות". 

שי ניצן (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
שי ניצן (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

אז איך הוא הורשע?
"המשנה ליועמ"ש באותם ימים, רז נזרי, אמר לי בשיחת טלפון במהלך הימים בהם התנהל המשא ומתן על הסדר הטיעון, אנחנו יודעים שאין לנו ראיות לאונס ברמה של מאה אחוז. חמור, איום ונורא שפרקליטות המדינה והיועמ"ש סוחטים למעשה אדם באיומים ללכת על הסדר טיעון כשמעלים האשמות חמורות למעשים חמורים, כשהם יודעים שהמעשים לא היו ולא נבראו".

קצב הוסיף בהמשך השיחה: "אני מאמין שסופה של האמת לנצח, ולצערי הרב חלק ניכר מהדיונים בביהמ"ש היו תחת דלתיים סגורות וטרם פורסמו, ואני מקווה שיקום אדם רציני ויחליט לנבור בחומרי החקירה ובפרוטוקולים ויראה מה היה ומה לא היה - ושהדברים יפורסמו. בטוח שברגע שזה יקרה ואנשים יבינו מה התנהל במשפט - הם יגלו איזה עוול נעשה לו".

ליאור קצב (צילום: יוסי אלוני)
ליאור קצב (צילום: יוסי אלוני)

לקראת סיום השיחה, קצב התייחס לדיווחים על עסקת הטיעון האפשרית של ראש הממשלה, ושאל מה הוא צריך להבין לנוכח הפרשה של אחיו. "אני אומר זאת בהרבה כאב - אני אוהב מאוד את נתניהו, מעריך ומעריץ אותו. אני חושב שהוא מגדולי המנהיגים של העם היהודי וכואב לי עליו ועל המדינה. לצערי, הוא לא יקבל משפט צדק בביהמ"ש".

למה לא?
"משום שיש שופטים בבתי המשפט בישראל, שברגע שהם מקבלים לידיהם את כתב האישום - כבר לא מעניינות אותם הראיות, ומבחינתם - הנאשם הוא אשם. נתניהו מתמודד מול צונאמי ענק של פרקליטות, תקשורת, משטרה שמספיק גורמים רצו לבצע כאן הפיכה שלטונית. כאשר 95 אחוזים מהתיקים שמוגשים לבתי המשפט השונים מסתיימים בהרשעה - הסיכוי לצאת זכאים הוא נומך מאוד, לכן אני אומר לנתניהו - זו החלטה מצפונית וערכית שלך, תעשה את מה שטוב לך. אל תיקח סיכונים מיותרים ואל תתרשם מכל המתלהמים שקוראים לך לנהל אתה משפט ודורשים ממך להילחם עד טיפת דמך האחרונה".

"במילים אחרות, אני אומר לבנימין נתניהו - אני סומך על שיקול דעתך, תקבל את ההחלטה הטובה מבחינתך. אני חושש אם הוא ינהל את המשפט, הוא ימצא את עצמו בעוד שש שנים מהיום באותה המציאות", הוסיף קצב, "אני מאוד מקווה שהוא לא ייכנס לכלא. בכל מקרה, מנדלבליט יודע שהוא לא יוכל להוכיח את ההאשמות החמורות שהוא האשים את נתניהו". הוא המשיך ותקף: "אני חושש שעלול להיווצר מצב שביהמ"ש ירשיע את נתניהו במשהו, העיקר להרשיע, לסמן וי. להצדיק את כל העליהום".

אביחי מנדלבליט (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
אביחי מנדלבליט (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

הוא נשאל האם הוא לא מאמין בבית המשפט, והשיב: "אני יודע שגם השופטים הם אנשים בשר ודם, הם לא מלאכים וגם הם יכולים לטעות ויש אחוז גדול של הרשעות שווא במערכת המשפט הישראלית, לכן מציע ללקוחות שלי להגיע להסדרים".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm