הותר לפרסום: בתום חקירה סמויה, שוטרי תחנת ראש העין עצרו היום (שלישי) ארבעה עובדים במעון חוסים באזור השרון, בחשד להתעללות חמורה, לרבות תקיפה פיזית הכוללת הצלפות וסטירות כמו גם פעולות המשפילות ומבזות את חסרי הישע החוסים במקום, שהתבצעו ככל הנראה על פי תקופה.

הפרשה החלה לפני כשלושה שבועות, בעקבות תלונה שהגיש משרד הרווחה והביטחון החברתי למשטרת ישראל, בחשד לאלימות פיזית כנגד דייר במעון לאנשים עם מוגבלויות.

עם קבלת התלונה בתחנת המשטרה, לפיה אחד החוסים במקום דיווח למשפחתו כי הותקף על ידי עובד המקום, שוטרי ראש העין בחנו את התיעוד של מצלמות האבטחה במועדים הרלוונטיים לתלונה, בהתאמה למשמרות של עובד המקום, כאשר על פי הממצאים עצרו החוקרים את החשוד - תושב קלנסווה בן 23 ומעצרו הוארך בבית המשפט כנדרש לצורכי החקירה.

כאמור, עם התקדמות החקירה ובחינת חומרי התיעוד לאורך תקופה, נחשפו החוקרים לאירועים נוספים, של חשד לאלימות כלפי החוסים במקום על ידי מספר חשודים העובדים במעון, כאשר בשלב זה התחנה הסתייעה בשתי מחלקות של קורס חוקרים במכללה הלאומית לשוטרים, על מנת שייצפו ויאספו את הראיות הנדרשות מחומרי התיעוד.

בהתאם לצורכי החקירה וממצאיה, המשטרה עצרה שלושה חשודים נוספים בחשד למעורבות, כאשר בכוונת המשטרה להביא את כלל החשודים לדיון בבית משפט השלום פתח תקווה, בבקשה להאריך את מעצרם.

כמו כן, בעקבות האירוע, הוחלט על ידי שר הרווחה, מאיר כהן ומנכ"לית המשרד, על הפעלת נוהל חירום, לפיו ייבחר גוף מפעיל חדש למעון. בנוסף, ימונה מנהל זמני מטעם המשרד, עד תום  הליך כניסת המפעיל החדש. כמו כן, לצדו של המנהל הזמני שמינתה המנכ"לית, פועלים מפקחים מטעם המשרד מדי יום על מנת לוודא כי נשמרת מוגנות הדיירים במסגרת וכי הנפגעים מקבלים את מלוא התמיכה שלה הם זקוקים.

משרד הרווחה מסר כי הוא מבצע בחצי השנה האחרונה שורה של בדיקות עומק יזומות במעונות פרטיים, כולל ביקורי פתע, תוך הכבדת ידם של המפקחים מטעמו. מהמשטרה נמסר כי מדובר בפרשיה חמורה, שממצאיה מעלים חשד לתמונה קשה ומזעזעת של מסכת התעללויות לאורך תקופה ארוכה בחסרי ישע, הכוללת מאות אירועים של תקיפה פיזית ונפשית, והמשטרה תפעל למיצוי מלוא חומרת הדין עם המעורבים.

סיגל מורן, מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי הוסיפה: "המסגרות החוץ ביתיות שמפעיל משרד הרווחה והביטחון החברתי משמשות כבית לאלפי בני אדם בישראל ואנחנו לא נאפשר פגיעה משום סוג שהוא, בטח שלא פיזית ובטח שלא באנשים חסרי ישע - באף לא אחת מהן. המשרד לא יהסס לנתק התקשרויות עם מפעילים שתחת אפם התרחשו אירועים חמורים מעין אלו ולערב את המשטרה כל אימת שישנו חשד לעבירה פלילית עד למיצוי הדין עמם באופן מלא".

"העובדים אינם מייצגים את כלל הארגון, נפעל למיצוי הדין מולם"

מטעם המעון נמסר: "אנחנו מזועזעים ממעשי העובדים אשר מעלו באמוננו ופגעו בדבר החשוב לנו מכל - דיירי המעון. מהרגע שנחשפנו למקרה, נפתחה חקירה פנימית, במסגרתה פעלנו במהירות בכדי להשהות ולהרחיק את העובדים מהדיירים לאלתר. בכוונתנו לנקוט בהליכים משפטיים נגד העובדים. יתרה מכך, אנו פועלים למינוי שופט חיצוני בכיר שייבחן את כל נהלי הפיקוח במוסדות הטיפוליים כדי למנוע מקרים כאלו בעתיד".   

עוד ציינו כי "העובדים הללו, אינם מייצגים את כלל הארגון שמונה מאות עובדים מסורים שרואים בעבודתם שליחות אמיתית. יחד עם זאת, אין אנו מקלים ראש במעשה זה - מדובר בפגיעה חמורה  בלתי נסלחת. אנו נפעל למיצוי הדין מול העובדים הפוגעים".