התברר כי המשטרה דיווחה לפרקליטות לפני כמה ימים שבדיקת השימוש בתוכנת הריגול פגסוס של NSO העלתה שימוש מסוים בחקירות של שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ואחד מעדי המדינה בתיק 4000. לאחר מכן דווח אתמול בחדשות 13 כי השבוע צפויים פרקליטיהם של הנאשמים בנימין נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' לבקש דחייה של עדותו של פילבר שאמורה להינתן בימים הקרובים.

גורם במערכת אכיפת החוק אמר ל"מעריב": "חשיפת האזנת הסתר לפילבר לא אמורה להשפיע על עדותו, אולי בשולי השוליים. דברים מהותיים לא הושפעו בעקבות זאת. העובדה היא שגם פילבר, וטרם לכן חפץ, חתמו על ההסכמים - האחד מסר גרסה והאחר צפוי למסור אותה בקרוב ואין חזרה מהדברים".

גורם המעורה בחקירות שהתנהלו התייחס אמש למתיחות בין הפרקליטות למשטרה בפרשה ואמר: "בחקירה כה רגישה, כמו שנוהלה במסגרת זו, נכון להגיד שהיה פיקוח הדוק של הפרקליטות. לצערנו, מנסים לייצר כאן רקע שאינו במקומו בין שתי המערכות הללו. אסור שהדבר ישפיע על הפעילות הענפה והטובה שנעשית בין הגופים. עם זאת, ברור שנעשו כאן כשלים, והלקחים יצטרכו להילמד. אבל לא נראה כי הדבר ישפיע על המשפט שמתנהל כסדרו למרות אין ספור ניסיונות לקעקע את ההליך המשפטי".

נתניהו ופרליקטיו (צילום: אורן בן חקון)
נתניהו ופרליקטיו (צילום: אורן בן חקון)

מי שעסק בסוגיה הוא השופט בדימוס פרופ' עודד מודריק, בעבר סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, ששוחח  עם ברק רביד ואריה אלדד ב־103FM, וענה על השאלה אם ניתן להשתמש בראיה שהושגה באמצעות האזנת סתר. "רעידת האדמה תלויה בהיקף ובכמה ראיות בלתי חוקיות הוגשו ושבהן השתמשו בבית המשפט עד עצם היום הזה. יכול להיות שזאת תופעה מאוד מאוד קשה, אף שאני באופן עקרוני מאמין במכשיר הזה ומאמין שהוא חשוב מאוד במאבק נגד הפשיעה החמורה, אבל צריך לנהל אותו על פי הדין. בעניין הזה קיים חוק ספציפי - חוק האזנת סתר, אשר אוסר שימוש בראיה שהושגה בהאזנת סתר. אבל זה נושא מורכב מאוד".

לאחר מכן נשאל על הראיות שהושגו באמצעות האזנת סתר והשיב: "יש כאן עניין עקיף. נניח שהצליחו לדלות מידע באמצעות האזנת סתר כזאת שהובילה אותו אל חדר החקירות, והוא מצדו מסר אינפורמציה - האם זאת ראיה שהושגה באמצעות האזנת סתר? לדעתי לא, אבל יש כאלה שסבורים שכן".

בסיום, הבהיר פרופ' מודריק: "אני בכלל לא מכיר את מערך הראיות במשפטו של נתניהו, אבל אני מתאר לעצמי שיש פה עדות מפתח בפרשה הזאת - האמא של עדויות המפתח. לכן אם העדות תיפסל משום שהושגה בדרך לא תקינה, זאת תהיה פגיעה קשה מאוד לתביעה". שרת הפנים איילת שקד אמרה אמש בתוכנית "פגוש את העיתונות" כי "בפרשה הזאת יש כמה דברים חמורים. קודם כל, אם 'שאבו' חומרים מפלאפונים של אנשים, אז האם יש למשטרה סמכות לעשות זאת. הדבר השני, השימוש לרעה שכביכול המשטרה עשתה בכלי. זה כלי ריגול שנועד למלחמה בפשע חמור, סמים, פדופילים - ולא נגד ראשי ערים".

עוד אמרה שקד כי "לא צריך כל הזמן להסתכל מבעד לפריזמה של משפט נתניהו, צריך לשמור על הזכויות של אזרחי ישראל. זה דבר שלא יעלה על הדעת במשטר דמוקרטי, הכנסת תידרש לכך ונצטרך לשנות את חוק האזנות סתר".עם חידוש המשפט ביום שני אמורה לעלות לדוכן העדים עו"ד דנה נויפלד שהייתה יועמ"שית משרד התקשורת. בהמשך השבוע יעלה להעיד גם שי חייק, מי שהיה דוברו הפוליטי של נתניהו. במקביל נבדק חשד שבוצעו האזנות סתר לא חוקיות לעוד דמויות בפרשה, בהם איל ההון ג'יימס פאקר, עד המדינה ניר חפץ וכן אנשים בסביבת נתניהו. זאת במסגרת ועדת הבדיקה בראשות עו"ד עמית מררי להתנהלות המשטרה בפרשה, שהורה להקים היועמ"ש אביחי מנדלבליט.