ועדת החוקה, חוק ומשפט, אישרה היום (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק הגבלת כהונת ראש ממשלה לשמונה שנים, של שר המשפטים גדעון סער. בנוסף, אושרה לקריאה שניה ושלישית גם הצעת החוק לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין.

כזכור, הצעתו של סער להגבלת כהונה עברה כבר בחודש נובמבר על ידי שרי הממשלה במשאל טלפוני, ולאחר מכן אושרה במליאה ברוב של 66 תומכים לעומת 48 מתנגדים. כחלק מההליך המקובל, ההצעה הועברה לוועדה הרלוונטית אליה, ועברה היום פה אחד. 

ועדת החוקה אישרה את החוק להגבלת כהונת ראש ממשלה. צילום: דוברות הכנסת

באשר להצעת החוק לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין, החוק המוצע מעגן את שיקול הדעת השיפוטי לפסול ראיה שכזו. הצעת החוק מבהירה, כי הכלל יחול על כל ראיה - הודאת נאשם, הודעת עד או ראיה חפצית. החוק הוגש לאחר שהצעת חוק פרטית של סער מהכנסת הקודמת, נבחנה במשך כשנה בעבודתה של הוועדה המייעצת לשר המשפטים, לענין סדר דין פלילי וראיות, בראשות שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) עדנה ארבל.

עם אישור ההצעות, השר התייחס לכל אחת מהן. באשר לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין, אמר: "מדובר על מהלך חשוב המגן על שלושה ערכים חשובים: טוהר ההליך השיפוטי, הזכות של נאשמים להליך הוגן וחובת רשויות אכיפת החוק לפעול בגדרי החוק. אני רואה ערך רב הן בעיגון הכלל בחוק ובהרחבתו". באשר להגבלת הכהונה, הוסיף כי "זהו עקרון חשוב בבסיס התפיסה שהשלטון יפעל לטובת האזרחים במקום למען עצמו ושרידותו".