אסון הנפט בנחל צין: בית משפט השלום בבאר שבע הרשיע היום (שלישי) את מנכ"ל חברת קצא"א יאיר וידה, סמנכ"ל הנדסה בקצא"א שלמה לוי ואת מנהל פרויקט שיפוץ הצינור ניר מיכאל סביון בתי עבירות של זיהום מים בנסיבות מחמירות. בהחלטת השופטת כי הם הורשעו גם בשתי עבירות של הפרת חובת נושא משרה לפקח ולמנוע עבירות על חוק שמירת הניקיון ובעבירה אחת של הפרת חובת נושא משרה לפקח ולמנוע עבירות על חוק למניעת מפגעים.

בנוסף, חברת קצא"א הורשעה בשתי עבירות של זיהום מים בנסיבות מחמירות, בשתי עבירות של השלכת פסולת המכילה חומר מסוכן ולכלוך ברשות הרבים ובעבירה אחת של גרימת ריח חזק או בלתי סביר.

כזכור, האירוע הקשה התרחש ביוני 2011, כאשר במהלך עבודות השדרוג, פגע מחפרון בצינור הדלק וגרם לדליפה אדירה של דלק סילוני בשמורת הטבע. על פי ההערכות, למעלה ממיליון וחצי ליטרים של דלק זרמו באפיק נחל צין. זיהום הדלק בשמורת הטבע איים על מעיינות חשובים במורד הנחל והיה צורך בפעולה מהירה להצלת השמורה. תוואי השטח לא אפשר כניסה מיידית אל אזור הדליפה.

הדליפה החמורה הובילה להשלכות אקולוגיות קשות, כאשר בין היתר צמחים התייבשו ומתו, בעלי החיים המתבססים על צמחים אלו נפגעו והיה חשש כבד כי הזיהום יסחף אל עבר מי התהום ואל נאות המדבר במורד הנחל, עקב גשמים והשטפונות האופייניים למקום. פקחים העידו שגם חודשים אחרי המקרה הנחל הצחין מדלק.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג אמרה: "התקבלה הכרעה חשובה של בית המשפט, שהרשיע את חברת קצא"א בזיהום הבלתי נתפס ובפגיעה בנחל צין - מהפגיעות האקולוגיות הגדולות שידעה המדינה. בית המשפט קבע כי אכן חברת קצא"א ובעלי תפקידים בחברה אחראים למחדלים שעליהם הצביעה החקירה הפלילית שניהלה המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, שהובילה להגשת כתב האישום, והם נושאים כל אחד באחריות למחדלים ולכשלים, שהובילו לזיהום שטח של עשרות דונמים בנחל צין ובסביבותיו. נמשיך באכיפה פלילית בכל מקום שבו נאתר הפרות כאלה, רשלנות וזיהום הסביבה".