פרשת האזנות הסתר בתיקי נתניהו: תוצאות הבדיקה לעניין השימוש לכאורה בתוכנת רוגלה במסגרת תיקי האלפים, הוגשו היום (רביעי) לבית המשפט. במסגרת זו ערכה המשטרה בדיקה מקיפה ביחס לכ-1,500 טלפונים המשויכים לכ-200 גורמים המעורבים בתיקי האלפים ותיקים הקשורים אליהם.

באשר לתיקי 1000 ו-2000 והתיקים הקשורים אליהם – בבדיקה התברר כי לא הוצאו צווים להאזנת סתר לתקשורת בין מחשבים ולא נעשה שימוש בתוכנות רוגלה ביחס למעורבים בתיקים. כמו כן, מבדיקתה של היחידה החוקרת ברשות ניירות ערך עולה כי לא עשתה מעולם שימוש במערכת טכנולוגית כזו, וכך גם בתיק זה.

איריס אלוביץ' בבית המשפט (צילום: מרק ישראל סלם)
איריס אלוביץ' בבית המשפט (צילום: מרק ישראל סלם)

 
במסגרת חקירת תיק 4000, עלה בבדיקה כי הוצאו צווי האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים לשני גורמים – בהם: איריס אלוביץ' ושלמה פילבר. בעקבות מתן הצווים השיפוטיים ולצורך מימושם, הופעלה מערכת טכנולוגית שבשימוש המשטרה לצורך ביצוע האזנות סתר לתקשורת בין מחשבים.

במקרה של אלוביץ', ניסיון הפעלת המערכת בעקבות הצו לא צלח. לעומת זאת בעניינו של פילבר, המערכת הופעלה והניבה תוצרים למשך מעט יותר מיממה. בחינת כלל התוצרים מהאזנת סתר של פילבר לא הניבה כל חומר חקירה העשוי להיות רלוונטי לתיק.

שלמה פילבר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שלמה פילבר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

 
על פי הבדיקה, בצד הפקת התוצרים בהתאם לצו, ביצעה המערכת פעולות מסוימות, הכוללות העתקה של רשימת אנשי הקשר והעתקה של מספר פריטי מידע נוספים שהיו אגורים בטלפון הסלולרי של פילבר, שלא פורטו במפורש בבקשה למתן צו. על פי הבדיקה, הפרטים הרלוונטיים שמורים במסד הנתונים של המערכת אך לא הועברו לעיון היחידה החוקרת.

בנוסף, בדיקת המשטרה העלתה שצו האזנת סתר מיוחד הוצא ביחס לאחד העדים בתיק, אולם במסגרת תיק חקירה אחר ונפרד בו היה חשוד. גם במקרה זה, הצו לא מומש.

נוכח ממצאי בדיקת המשטרה, נקבע כי נכון וראוי להמשיך את שמיעת ההוכחות בתיקי האלפים כסדרה, ואין כל עילה לדחות את המשך המשפט.

"קצה הקרחון בהיקף הריגול המשטרתי נגד אזרחי ישראל"

מסביבת נתניהו נמסר בתגובה לפרקליטות: "אנו דוחים על הסף את טענות הפרקליטות והמשטרה. לא ייתכן שהחוקרים יחקרו את החוקרים בלי שאף גורם נחקר באזהרה ובלי לחשוף לציבור את המידע שהושג בריגול לא חוקי. לפי הסקרים 75% מהציבור לא מאמין למשטרה, אי אפשר שהמשטרה תבדוק את עצמה ושהפרקליטות תאמץ את טענות המשטרה כאילו היו תורה מסיני". 

"המשטרה כבר נתפסה בשקר כשטענה רק לפני ימים אחדים שלא ביצעה שום ריגול. ההודאה המטלטלת של המשטרה עכשיו, שהיא ריגלה 'רק' נגד מומו פילבר ואיריס אלוביץ׳ היא רעידת אדמה. נראה שזהו קצה הקרחון בהיקף הריגול המשטרתי נגד אזרחי ישראל. לכן רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לחשוף את היקף הריגול המשטרתי הבלתי-חוקי ולהגיע לחקר האמת", כך הוסיפו.

בנימין נתניהו ועו''ד בועז בן צור  (צילום: ראובן קסטרו)
בנימין נתניהו ועו''ד בועז בן צור (צילום: ראובן קסטרו)

באי כוחות של נתניהו, עורכי הדין בעז בן צור ועמית חדד, הוסיפו: "אין ערך ממשי לבדיקה של המשטרה, כשהיא זו שכשלה והפרה את החוק. הפרקליטות מודה כי בהליך זה בוצעו פעולות בלתי חוקיות. גם לאחר שבועות ארוכים עדיין לא ניתן לבית המשפט גילוי מלא – כפי שנדרש – ביחס לשימוש בכלי פריצה וריגול".

"לא ניתן להשלים עם מצב שבו מתבצעות פעולות בלתי חוקיות, אך טיבן והיקפן מוסתר במשך שנים מההגנה ומבית המשפט שדן בהליך. במועד קרוב יוגשו לבית המשפט בקשות לשם גילוי כל הנתונים הרלוונטיים, עד למיצוי העניין. מכל מקום, התנהלות זו של המשטרה, הטעונה ליבון ובירור עובדתי, היא נדבך נוסף המצטרף למכלול מטריד של פעולות חקירה פסולות ובלתי חוקיות שבוצעו כלפי עדים ונחקרים בהליך. כל אלה התבררו ומתבררים בבית המשפט".

גם יו"ר סיעת הליכוד, חבר הכנסת יריב לוין, הגיב לממצאים: "תשובת הפרקליטות בעניין המעקב אחרי אזרחים מבזה את כותביה. לא ייתכן ששוב החוקרים יחקרו את עצמם. לא ייתכן שהפרקליטות תודה שהתבצע מעקב אחרי פקיד ממשלתי בכיר, בניגוד מפורש לחוק, ועולם כמנהגו ינהג".