סיפור עצוב במיוחד: לפני כשלושה חודשים, פלסטיני תושב חברון הבריח לארץ מירדן 16 ציפורים קנריות, כשהן חבויות בכמנסיו ובגרביים שלו. כשנתפס על ידי הרשויות בישראל, ארבע מתוך 16 הציפורים כבר מתו. שאר הציפורים סורבו להיכנס חזרה לירדן, משהשלטון המקומי שם לא היה מוכן להעביר אותן את הגבול, והן נלקחו להמתה. על כך עתרה עמותת "תנו לחיות לחיות" לבית המשפט העליון.

בית המשפט דחה את העתירה של העמותה נגד משרד החקלאות, וקבע 12 קנריות יומתו על ידי המכון הווטרינרי בבית דגן. לאחר עדכון שהוגש לבית המשפט העליון לפיו בשל מחלה "מתוך 12 הקנריות שנתפסו בחיים במועד הברחתן, נכון למועד זה נותרו בחיים שתי קנריות בלבד." במחלה נדבקו גם שתי הקנריות שנותרו בחיים, והשופט אלרון דחה את הערעור בין השאר מכיוון שהיעתרות לבקשה תגרום להארכת סבלן של הקנריות שלא לצורך, שכן מדובר על מחלה שתביא למותן.

העמותה טענה בפני בית המשפט כי "לא קיים חשד למחלות מידבקות אצל הקנריות", וביקש ממשרד החקלאות להכיר בשיקולים של צער בעלי חיים, ו"צמצום פגיעה בבעלי חיים". מנגד, משרד החקלאות טען בתגובתו כי הקנריות אינן בריאות, ומדינת ישראל מצויה בעיצומה של התפרצות שפעת העופות, כך שהותרתן בהסגר ממושך מגבירה את הסיכון להפצת מחלות.

שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון פסק: "נסיבות הגעת הקנריות לישראל מעוררות חשש כבד בדבר היותן חולות במחלות מדבקות". אלרון טען בדבריו כי קיבל את עמדת משרד החקלאות כי הקנריות מוחזקות בחדר שאינו מבודד, מאחר שהמכון הווטרינרי בבית דגן אינו ערוך לשמש כמקום הסגר. כך, לדעתו, השהייה שם רק מאריכה את סבלן שלא לצורך. לבסוף, בפסיקתו הוא דחה את העתירה של "תנו לחיות לחיות".

עו"ד ארז וול, יועץ משפטי של תנו לחיות לחיות: "לאחר שפנינו לבית המשפט ביחס להחלטה על המתת הקנריות, למדנו לראשונה על מדיניותו הלא-רשמית והקיצונית של משרד החקלאות להמית כל בעל חיים שהוברח לישראל ולא ניתן להשיבו לארץ המקור. למרבה הצער, השירותים הווטרינריים כלל לא טרחו לבחון את הסכנה שעולה בפועל מהקנריות, או לבחון דרכים אחרות מלבד המתה, ומתעקשים על זכותם לנהוג כך בכל מקרה של הברחה. לכל אורך ההליך נתלה המשרד בחששות מופרכים, ואלו נשללים בזה אחר זה לאחר בדיקות פשוטות. אין חולק על כך שהשירותים הווטרינריים רשאים לנקוט בצעדים על מנת למנוע הפצת מחלות, אבל המדיניות הגורפת שנחשפה מלמדת כי כוונתם היא להמית כל בעל חיים מוברח, ללא כל קשר לקיומו של חשש ממשי. מצער שבית המשפט העליון לא התייחס לעניינים אלו ובחר לאפשר את המתת הקנריות מבלי לשמוע את הערעור ומבלי להתייחס לטענותינו".