בית המשפט העליון דחה היום (שני) את ערעור הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בפרשת התאבדותו של הלוחם ניב לובטון ז"ל, ובכך נקבע כי מפקד בסיס מצ"ח באותה העת לא יודח מתפקידו.

הערעור הוגש על ידי הרמטכ"ל בעקבות פסק דינו של בית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, בו נקבע כי יש לבטל את ההחלטה להדיח את רס"ן גלעד פרנקן – מפקד בסיס מצ"ח שבו שירתו שני רכזי המודיעין – בשל מעורבותו הנטענת באירועים.

בנוסף, העתירה לבג"ץ שהגישו הוריו של המנוח נגד הפרקליט הצבאי הראשי נדחתה גם כן, ונקבע כי ההחלטה באילו סעיפי אישום יש להעמיד לדין פלילי את רכזי המודיעין שגייסו את המנוח, נוגעת לדיות הראיות שיש בידי התביעה. העליון ציין כי "החלטה זו מצויה בליבת הסמכות המסורה בהקשר זה לפרקליט הצבאי הראשי ולא נמצאה עילה משפטית להתערב בשיקול דעתו". 

"כך הכריעו בעלי אינטרס להשלטת כוח, לקבור את האמת האיומה שקברה את בנינו"

ממשפחת לובטון נמסר בתגובה: "שבורים, מתביישים ואילמים נותרנו נוכח החלטת בית המשפט העליון הדוחה את עתירתנו ואת ערעורו של הרמטכ"ל. ההכרה בכך שרשויות החוק והצדק האמורות לייצג ולהשליט את הצדק, האנושיות, הערכים והסדר שאמורים להיות במדינה מתוקנת - אינן עושות את המצופה מהן, קשה ביותר... הפרקליטות עשתה הכל (!!!) כדי להסתיר את האמת הבלתי נתפסת, העובדות והראיות שפרשנו בפניהם כדי להגן על עצמה ולא על חיי ילדינו".

עוד הוסיפו כי "במהלך הדיון בבג"ץ, נשאלה נציגת הפרקליטות הצבאית ש'ייצגה' את הרמטכ"ל למעלה מ-10 פעמים במה כשל מפקד יחידת מצ"ח ב"ש כמפקד על אותם רכזים שעליהם פיקד, שכשלו בעצמם פעם אחר פעם, והרגוהו בהתנהלותם המבזה והלא מקצועית ולא אנושית. למרות הראיות הברורות לכישלון הנחרץ שלו כמפקד וכאדם, לא מנתה אף לא אחד מהם. כך הכריעו בעלי אינטרס להשלטת כוח הסתרה וטיוח ולא צדק, לקבור את האמת האיומה שקברה את בנינו, ניב ולא נתנה פתח לתקווה עבור ילדינו ועתידנו".

"בג״ץ הבהיר שלא ניתן להדיח מפקד רק בשל העובדה שתקלה התרחשה במשמרת שלו"

אל"מ מיל׳ עו״ד שלומי צפורי ועו״ד סרן אריאל חברון, המייצגים את רס"ן גלעד פרנקן מטעם הסנגוריה הצבאית מסרו כי "צה״ל, כל משרתי הקבע ומערכת הייעוץ המשפטי, צריכים להודות ולברך את ביהמ״ש העליון שבהחלטה יסודית מקיפה ומעמיקה, פרס את הדרך הראויה בה צריך לצעוד כל מפקד בטרם יחליט להשעות, להדיח או להעביר מתפקידו את אחד מפקודיו".

"בג״צ הבהיר שלא ניתן להדיח מפקד רק בשל העובדה שתקלה התרחשה במשמרת שלו. למידה, הפנמה ויישום הכללים והעקרונות שנקבעו בפסק הדין, יחזקו את צה"ל ואת אמון הציבור והמפקדים בו", הוסיפו.

לדבריהם, "התוצאה אליה הגיע ביהמ״ש העליון הייתה בלתי נמנעת, נכונה וצודקת. ככלל ביהמ"ש נמנע מלהתערב בהחלטות הדרג הפיקודי ונותן מרחב גדול מאוד לשיקול הדעת ועילות ההתערבות מצומצמות. אלא שבמקרה זה, ההחלטה להתערב היתה בלתי נמנעת כיוון שצה״ל פעל בניגוד לכללים, לסייגים ולמגבלות שנקבעו ע״י צה״ל עצמו ועוגנו בפקודות הצבא, ובניגוד לכללי המשפט המנהלי המחייבים גם אותו".

"ההחלטה נכונה -  כי צה״ל כמו כל רשות מנהלית אינו יכול לקבל החלטות שרירותיות ללא תשתית עובדתית המבססת אותן. ההחלטה גם צודקת - כי ההדחה נתפסה בטעות ע״י משפחת המנוח כאילו לרס״ן פרנקן אחריות כלשהי, ישירה או עקיפה, למותו המצער של ניב ז״ל. והכרעת בג״ץ מנקה את רס״ן פרנקן לחלוטין מהקשר למותו", צויין. 

כזכור, לפני כשנה צה"ל הודיע יחד עם פרקליטות המדינה, על ערעורו לבית המשפט העליון על החלטת המחוזי "לבטל את ההליכים הפיקודיים נגד מפקד מצ״ח באר שבע לשעבר". כאשר אותם הליכים ננקטו נגד המפקד בשל התאבדותו של לוחם צה"ל, ניב לובטון.

חודש קודם לכן, בית המשפט המחוזי ביטל את החלטת צה"ל להדיח את המפקד במצ"ח בגין אחריותו הפיקודית להתאבדותו של לוחם בגבעתי לפני שלוש שנים. מדובר בהחלטה נדירה, בה קבעה השופטת ארנה לוי כי לא נמצאה אחריות ישירה של הקצין לאסון: "ההדחה אינה נשענת ולו באופן מינימלי על תשתית עובדתית וראייתית".

כאמור, רב-טוראי ניב לובטון ז"ל, לוחם גבעתי וחניך בקורס מ"כים התאבד יום לאחר שנעשה ניסיון לגייסו כמקור על ידי שני רכזי מודיעין של המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) בשנת 2019.