משפט נתניהו: עו"ד דנה נויפלד, היועצת המשפטית במשרד התקשורת לשעבר, המשיכה להעיד היום בבית המשפט המחוזי בירושלים, כחלק מהחקירה הנגדית בתיקי האלפים של ראש הממשלה לשעבר. את החקירה הנגדית, ביצע עו"ד עמית חדד, פרקליטו של נתניהו. כמו כן, מחר יעיד במשפט, עד המדינה שלמה פילבר. על כך, עו"ד יוסי פוקס, מומחה במשפט חוקתי ומנהלי ופרשן משפטי ב'ערוץ 14', שוחח היום (שלישי) עם ינון מגל ויריב אופנהיימר ב-103FM.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

בפתח השיחה, אמר עו"ד פוקס כי "לא העריך שהעדות תהיה כל כך משמעותית להגנה". לדבריו, "בשל מסמכים רבים שהיו קשורים לכל התהליך והיו אצל מבקר המדינה, ולא נכללו בחומרי החקירה במקור, ולאחר מכן הושגו רק אחרי שהסנגורים הבינו שיש להם משקל כבד בסיפור הזה, הם דרשו את זה בעתירה. זאת על מנת לגלות עוד חומרי חקירה, והם אכן קיבלו אותם והתבררו כמה דברים".

"קודם כל, פגישה שהוסתרה מה-19 במרץ 2015. שלושה חודשים לפני שפילבר נכנס לתפקידו, יושבים כל הקודקודים, מנכ"ל 'יס' ומנכ'"ל משרד התקשורת, יו"ר מועצת הכבלים והיועצת המשפטית נויפלד בעצמה. הם קובעים - אין מניעה באישור המיזוג, והם לא הכניסו לשם שום דבר שנוגע לכריכה בשוק הסיטונאי וכו'. אז קודם כל פילבר לא קשור לעניין".

עו"ד פוקס הוסיף: "למדנו שהאישור העקרוני למיזוג שאין בו שום בעיה, אושר ולא נכרך בשוק הסיטונאי, שלושה חודשים לפני שפילבר נכנס לתפקידו. זה מלמד שמה שכתוב בכתב האישום לא נכון". 

פוקס נשאל, האם לדבריו, כל גורמי המקצוע בעצם אישרו ורצו את המהלך הזה, והשיב: "נכון. כתב האישום קובע שנתניהו הלך, פיטר את אבי ברגר, מינה את פילבר, לחץ על פילבר 'תאשר מהר את עסקת בזק-יס' ומתברר שלא היו דברים מעולם. הדברים אושרו עקרונית שלושה חודשים לפני פילבר. גם היועצת המשפטית בעצמה לא כרכה את זה בתנאים".

לאחר מכן, יריב אופנהיימר התערב בשיחה ואמר: "בעדות הראשית של נויפלד היא אמרה שפילבר הביא את מסמכי המיזוג לאנשי בזק, בלי שאף אחד ממשרד התקשורת ידע על כך, שהוא הסיר סעיף ממסמך אישור המיזוג. בעצם מה שהיא אמרה בעדות הראשית היא שפילבר, מהרגע שהוא נכנס, הוא ניהל מהלך תמידי לטובתה של בזק, בכל הדברים שבזק ביקשו".

אופנהיימר הוסיף: "פילבר צריך לומר 'עשיתי זאת כי נתניהו ביקש ממני', זה הפאזל. התמונה הכוללת שנויפלד נתנה בעדות שלה היא שפילבר פתח את הדלת בצורה מאוד רחבה, שינה גישה עבור בזק. אי אפשר להתווכח על זה".  

פוקס השיב: "עדים יכולים לשקר, מסמכים לא משקרים. רוב העדות הראשית של נויפלד זה 'לא ידעתי, לא זוכרת, לא מבינה'. בסוף, עדות ראשית בלי חקירה נגדית זה כמו רכב בלי גלגלים. זה לא נוסע לשום מקום. בפועל, בחקירה הנגדית קרו שני דברים - היא, את רוב הדברים לא זכרה, אבל המסמכים שהוצגו באמצעות העדה הזאת לימדו שכל מה שכתוב לגבי תזת השפעת פילבר ונתניהו לא קיימת, כי היא עצמה אישרה. כל הגורמים המקצועיים אישרו".   

ינון מגל: "יבוא פילבר עכשיו ויגיד, 'בואו נצא מנקודת הנחה שמה שהיא אמרה, שכל המשרד היה בעניין ואישר ורצה, אבל עדיין לנתניהו היה אסור להתערב', ובא פילבר, ולפחות בעדות שלו במשטרה, הוא מעיד שנתניהו אמר לו, 'תקדם את הסיפור הזה של בזק'".

פוקס: "הנושא של עסקת בזק-יס, כל עדי התביעה המרכזיים מהצד המקצועי, הוכח שהדבר הזה היה ללא מגע יד של נתניהו. אמרו לו 'תחתום פה', הוא חתם. בהתחלה אמרו, 'זה היה עם כריכה בשוק הסיטונאי' - התברר שלא נכון. אותו אישור ממרץ 2015, שלושה חודשים לפני פילבר, זהה אחד לאחד לאישור הסופי של העסקה. לכן אני אומר, פילבר לא יכול לשנות את המציאות שאושרה מקצועית".   

ינון מגל: "הוא קיבל גם אישור מנתניהו. אמר לי מישהו מהפרקליטות שלצורך העניין, גם אם מותר לך לעשות משהו וגם אם הדרג המקצועי מאשר אותו, אם השר שהוא בניגוד עניינים נכנס לעניין הזה, אז יש פה בעיה".  

שלמה פילבר (צילום: אבשלום ששוני)
שלמה פילבר (צילום: אבשלום ששוני)

פוקס: "נזכיר עוד מסמך שהיה אצל המבקר ולא קיבלו אותו מלכתחילה,  המכתב של דינה זילבר שמתאר את כל השתלשלות האירועים בכל השלבים, בכל הדרגים והכול אושר כדת וכדין, והיא עוד מציינת שלא הייתה שום חריגה של נתניהו מהדרך שבה שר מקבל את כל המסמכים המקצועיים וחותם".

"עכשיו אני רוצה לקחת אתכם ל־2016. בכתב האישום נטען שהמהלך של פילבר, שאז הוא הגיש ביום שישי לנויפלד מסמך של 20 עמודים לגבי ביטול ההפרדה המבנית, והיא אמרה, 'הוא הפעיל עליי לחץ'. מה מתברר מעוד מסמך שהוצג אתמול? שבפועל, יאיר חקק, מנהל האגף לתכנון מדיניות, חודש קודם לכן, הגיש לפילבר מסמך זהה אחד לאחד לגבי ביטול ההפרדה המבנית. גם הדבר הזה לא נולד אצל פילבר, הוא נולד אצל הגורמים המקצועיים והוא פשוט דאג לקדם את כל מה שהגורמים המקצועיים אישרו. זה הכול", הוסיף.

ינון מגל: "תן לנו שורה תחתונה, זכאי?"

פוקס: "אתה שואל מ-שוחד? אין פה שום בדל ראיה לשוחד בתיק הזה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm