מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, עד המדינה במשפטו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, נמשך הבוקר (שלישי) למסור את עדותו במסגרת הדיון בתיק 4,000. זאת, לאחר שאמש התובעת יהודית תירוש ביקשה להגיש את תוכן חקירותיו של פילבר במשטרה בעקבות הפערים, לטענתה, ביניהם לבין עדותו במשפט.

15:28: קטע מתוך חקירה ביום 21.12.18 שהוקרא באולם והעד נשאל עליו שאלות:

חוקר: אלי הזכיר קשרים? אלי הזכיר קשר ל... לשר? אלי הזכיר משהו? התרברב במשהו אולי? 
נחקר, פילבר: אממ... כל צורת הדיבור של אלי, בין אלי וביני... לאורך מאז ובהמשך גם, הייתה ברורה על זה ששנינו אנשי ביצוע של שני אנשים למעלה שיש ביניהם הסכם. אני לא יודע הסכם, יש ביניהם הבנות. 
....
חוקרת: כל מערכת היחסים.  
חוקר:  ביני לבין אלי הייתה... 
נחקר, פילבר: הייתה בנויה על זה שהוא ואני אנשי ביצוע של אלוביץ' ונתניהו.

14:03: תירוש מטיחה בו: "גם בחקירה שלך וגם בעימות עם אלי קמיר מה שאמרת שם שמה שהנחה אותך וגרם לך בשונה מסלקום לגבי בזק היית במצב נפשי בו הייתה כבול מלהגיד להם לא ולהגיע איתם לפיצוצים ושאתם אנשי ביצוע בני שני אנשים שיש בניהם הבנות שהם נתניהו ואלוביץ'"

עו"ד חן: "העד נשאל כמה פעמים את השאלה הזו והשיב והשיב. במקום שבו אנו קמים ואומרים די מספיק הוא מקום שבו עד נותן את התשובות האלה וכאשר המשטרה לא בדקה ובא בקו שמבקש ליצר חריגות. היא רואה בזה חשיבות. כאשר מעלים טענה כזו חמש פעמים את אותה שאלה ולא נעשתה שוב בדיקה בחקירת המשטרה. יש ויכוח עם העד אבל ללא תשתית. העד השיב".

13:54:  תירוש: עד כמה סוג השיח טען לשיטתך שיח בין רגולטור למפוקח?

פילבר: מבחינת צורת ההתנהלות זה היה חריג. מבחינת התוכן זו הייתה ישיבה לגיטימית.

תירוש: זה נכון אופן השיח שלך היה יותר כמו ממליץ?

פילבר: אלי קמיר זו אישיות. הוא היה יותר דומיננטי גם כי הוא היה המארח. הלוקיישן והסגנון זה לא היה תקין. התוכן היה מקצועי לחלוטין

תירוש: שאלו אותך בחקירה מ23.2.18 איך אתה מבין שסטלה שותפת סוד. אתה אומר שהיא לא בדיוק כזו. אתה שואל איך אתה יודע שהיא שותפה של נתניהו. אתה עונה ככה לא מתנהלת רגולציה. אז אני שואלת....

פילבר: קודם כל זה נכון. אם מדברים על צורת העבודה זה חריג. בתוכן בעיקר שמעתי ולמדתי

 13:38: חוקר: תן דוגמא להתנהלות חריגה.

נחקר, פילבר: לרגולטור לא אומרים 'תחכה, אני אכין לך מסמך' לרגולטורים לא אומרים 'אני אשלח לך נוסח אחר'. לרגולטור לא אומרים 'אל תוציא את זה בינתיים, תחכה..תעצור את זה'. לרגולטור לא מעבירים ביקורת אישית על מנהלים שעובדים תחתיו בהתאמה מקצועית..זה דוגמא".

13:36: תירוש: בכל הנוגע לצורך שלך להגיע עם אנשי בזק להסכמה אתה חשת מצוי להנחיה של מר נתניהו עד תחילת 2017

פילבר: כבר הייתי מחויב מאוד לרצון המקצועי שלי

תירוש מקשה: בחקירה שלך החוקר שואל אותך אולי הטיפול שלך בנושא ההפרדה המבנית בא על רקע השיחות עם שאול אלוביץ ולא קשור לביבי ואתה עונה 'לא'

13:35: בעקבות בקשות, קטע מחקירה ביום 23.2.18 שהתובעת הקריאה באולם. הנושא, והשאלות שהעד נשאל בעניין, הוא שגם כשפעל נגד עמדת בזק, הבין שצריך להגיע להסכמה.

נחקר, פילבר: היו דברים שהסכמתי עם הדרג המקצועי וקבעתי בניגוד לעמדת בזק, עכשיו היה... והיו דברים שלא הסכמתי עם הדרג המקצועי וחשבתי שבזק צודקים מקצועית. רגע... אני הולך איתכם כרונולוגית... שנייה אחת. 
חוקרת:  או קיי סבבה... 
נחקר, פילבר:  או בדברים... ופה הנקודה חשוב (מילה לא ברורה). 
חוקרת:  או... 
נחקר, פילבר:  או בנושאים שבזק נעמדה על רגליים אחריות... 
חוקר:  שבזק... 
נחקר, פילבר:  נעמדה על רגליים אחוריות ולא הסכימה... והתעקשה עליהם בכל הכוח ולא הסכימו לוותר ונלחמה מולי והם היו נוגעים לסוגיות המרכזיות... 
שעליהם אנחנו דנים בחקירה הזאתי, היחסים בין בזק למשרד התקשורת... 
חוקרת: רגע... 
חוקר:  שניה שניה היא רוצה לרשום את זה. 
נחקר:  כמו הטלפוניה...
חוקרת: רגע. כן... 
נחקר, פילבר: כמו ההפרדה המבנית, כמו... הדדיות בשלבים מסוימים עד שהחלטתי אחרת, כמו פיקוחיים מסוימים... .
וכל הסוגיות המשנה שתחת (מילים לא ברורות). 
חוקר: כל סוגיות המשנה שתחת (מילה לא ברורה). אז מה היה שם? 
נחקר, פילבר:  בנושאים האלו... 
הנושאים המרכזיים שמניתי. במקרים האלו גם לעיתים... אני אקרא לזה ככה, מסרתי את התהליך למשרד. השתדלתי לקחת אותו תחת טיפולי האישי... למשוך אותו לטיפול... לעבודה בלשכה. קיבלתי את מסמכי העבודה, הרבה פעמים העברתי לעיונה של סטלה או של אלי קמיר או דרך אלי קמיר את המסמכים... 
חוקר: בציר... 
נחקר: בציר הנסתר, 
חוקר: ציין שהוא דרך המייל שלך האישי שלך. 
נחקר, פילבר: דרך המייל... זה יכל להיות גם לא דרך המייל האישי אבל בלי...  
חוקר מס' 3, אודי אבוקסיס:  ציר נסתר... או קיי. 
נחקר, פילבר: בלי מכותבים (מילה לא ברורה), באופן אישי... באופן פרטי תקראי לזה... לא יודע. אממ... כדי לקבל את עמדתם. כדי לקבל את עמדתם כשבשלב הזה הם הבינו שיש להם כוח רב להשפיע הרבה מעבר לדיון מקצועי רגיל בין... 
חוקר: מפקח ומפוקח. 
נחקר, פילבר: מפקח ומפוקח, מבחינתי בנושאים האלו פעלתי תחת ההנחה שאני חייב להגיע להבנות והסכמות איתם והם ידעו את זה. 
חוקר: איך אתה יודע שהם ידעו, בוא נקרא לזה ככה יותר נכון? 
נחקר, שלמה פילבר:  הכל חוזר לאותן הבנות בסיסיות מההתחלה ולפיהם אני שם כדי לסייע להם. 
חוקר:  זה חוזר מבחינתך... איך זה חוזר (מילה לא ברורה) וקמיר? מה הם אומרים לך בהיבט הזה? 
נחקר, פילבר:  ההתנהלות שלהם. כמו שההתנהלות שלי חריגה ביחס אליהם כגוף מפוקח, ההתנהלות שלהם חריגה בסטנדרט של התנהלות מול רגולטור.

13:29: תירוש מקריאה חלקים מתוך בעימות בין אלי קמיר לפילבר. "רק אלי קמיר הופך אותי פתאום לבובה". קמיר: "אתה לא הייתה בובה" פילבר: "אבל אני לאורך כל השנתיים האדם היחיד חוץ מאישתי שיכול להגיד לי מה לעשות זה אתה".

פילבר באולם: הדברים נכונים והתייחסו לתקופה הראשונה שהרגשתי פחות בטוח וקמיר היה יותר דומיננטי והם הלכו ופחתו. האינטראקציה שלי עם בזק היתה גם שונה אבל זה לא נכון להגיד בצורה טוטאלית".

בן צור בהערת ביניים: "יש לך פה בובה אבל לפחות תשמעי אותו עד הסוף".

תירוש: "נו באמת".

פילבר: "היו שתי סוגיות שאנו גוררים אותם שזה הטלפוניה וההפרדה המבנית, ולמעט העובדה שאני צריך להשלים אותם בהסכמה בכל שאר הדברים הייתי עצמאי ואף שקוף".

12:40:  השופטים החליטו: פילבר לא יוכרז עד עוין, אבל ייחקר על ידי התביעה כחקירה נגדית.

12:14: עו"ד בן צור: "אנו מתנגדים התנגדות נחרצת להכרזתו של העד כעד עוין. הוא עוין אותנו"

תירוש: "אני רוצה שהעד יעיד עדות אמת ושבית המשפט יזכה לראות את גרסתו. אני חושב שגם בגלל תשובתו של העד הכלי לברר את גרסתו של העד היא החקירה הנגדית. 

‏בר-עם: "אני מאוד מוטרד מכך שהעד אומר למשוך תשובה".

11:52: פילבר: "לא ראיתי עצמי עד עוין, ניסיתי לדייק נקודה. אם אפשרי אמשוך תשובתי, מאשר את תשובתי במשטרה. קשה לי נפשית, נושא מורכב".

11:42: נשאלות שאלות רבות מה הייתה הסיבה והנקודה המסוימת שבה התובעת ביקשה לחקור את העד כעד עוין. מדובר בסיכום במבט-על לנקודה באולם, ייתכן שחלק מהמילים המיוחסות לעד אין מדויקות ואפשר להצליב עם תימלולים מהאולם.

שאלת התובעת באולם הייתה למה הוא לא סיפר בבדיקה לעניין הסדר ניגוד עניינים של שר התקשורת נתניהו ב-2016 על "הערוץ הסודי" מול בזק. בחקירה במשטרה העד אמר שהוא לא מסר על הערוץ הסודי והממשק שלו מול בזק, כי זה לא היה תקין. כפי שהועבר בקטע כאן למעלה. 

באולם בית המשפט, בין היתר אמר שזה לא רלוונטי, שהוא לא חשב שצריך לשתף את דינה זילבר בדרך העבודה שלו מול בזק. בנקודה אחרת אמר שהוא לא זוכר. בנקודה אחרת אמר שהוא לא התייחס ברצינות לטענות שעלו בכתבה של גידי ויץ. בנוסף, התובעת אמרה ש"בשלה העת" על בקשה לחקור אותו כעד עוין ושזה גם עניין מצטבר.

חוקר: מה הם לא יודעים? שהם כותבים את חוות שמביאה אותם להגיד אחורה אין פה ניגוד עניינים. 
נחקר, פילבר: הם לא יודעים את כל המסכת של ה, אהמ של הפעילות עם בזק מאחורי הקלעים של עוד דרך, אהמ אהמ הגורמים, גורמי המשרד. 
חוקר: למה לא סיפרתם להם? 
נחקר, פילבר: כי לא סיפרנו. 
חוקרת: למה? 
נחקר, פילבר:  כי זה לא תקין. 
חוקר: לא תקין? כי זה לא היה תקין? 
נחקר, פילבר: כי זאת הייתה התנהלות לא תקינה. שוודאי הייתה מקרינה עלינו. 
חוקרת: שמה? סליחה לא שמעתי.
....
פילבר: שוודאי הייתה מקרינה על חוות הדעת.

11:19: התובעת במשפט ביקשה להכריז על פילבר כעד עוין: "אני מבקשת חקירה נגדית, לא שענטז, לא כמו שהיה עד עכשיו, מבקשת לאפשר חקירה נגדית. בוודאי אין לנו עניין בכותרות, לא כותרת של 'עד עוין',  אנחנו מחפשים כלי אפקטיבי לסייע לבית המשפט לברר את האמת".

11:16: פילבר דיווח על מעטפה סגורה שקיבל מדוברו המדיני של ראש הממשלה, יונתן שכטר במהלך פגישה במודיעין. במעטפה היו, לדבריו, ניתוח מאמרי דעה של אתר וואלה לפי קטגוריה חיובי-שלילי. פילבר התבקש למסורה לשאול אלוביץ'. "זה שכב אצלי בבית כמה ימים, והעברתי לאלי קמיר שגר לידי. לא ווידאתי שהוא העביר לאלוביץ', זה לא עניין אותי".

תירוש העירה שבחקירה הוא אמר "לא רציתי לדעת מזה".

יהודית תירוש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יהודית תירוש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

11:05: הקטע שהתובעת הקריאה באולם מתוך דברי העד בחקירה מיום 21.2.18. הדברים הם לעניין בדיקה לעניין הסדר ניגוד העניינים שנעשה לשר התקשורת נתניהו ב-2016. העד נשאל על הקטע.

10:55: תירוש מקריאה מתוך החקירה מדוע לא סיפר על הפגישות לאנשי משרד התקשורת. פילבר בחקירה: "זו הייתה התנהלות לא תקינה שבוודאי הייתה מקרינה על חוות הדעת".

עו"ד ז'ק חן מתנגד: "יש קושי בחקירת משטרה אל מול האולם בבית משפט. העד נמצא במצב מסוים כאשר לא מציגים את הנתונים באופן מאוד ספציפי אלא הדברים מאוד כלכליים. הוא אומר שהוא לא משתף את אנשי המקצוע במשרד, השאלה על איזה התכתבויות ועל איזה תקופה"

השופטת פרידמן: "אבל העד אמר. אני לא מבינה מה אדוני מנסה לומר".

10:47:  בעקבות בקשות, זה הקטע שהתובעת הקריאה באולם מתוך חקירת העד ביום 23 בפברואר 2018, אגב השאלה למה נדרש "ערוץ סודי" מול בזק.  

חוקר: אז שאלתי אותו למה בערוץ דיסקרטי, אז אתה ענית... 
נחקר, פילבר: כי הערוץ הזה החליף או התווסף לערוץ שנבנה בזמנו מול אלי קמיר.
חוקר:  מה זה הערוץ הזה? 
נחקר, פילבר: ערוץ שמטרתו הייתה לאפשר לבזק להסביר לי בצורה... ללא הדרג המקצועי את עמדותיהם. אני... הקפדתי גם בערוץ הזה אף פעם לא לקבל החלטות ישירות מולם, זאת אומרת אני בדרך כלל..
חוקר:  אבל למה צריך את זה באופן דיסקרטי את הערוץ? 
נחקר, פילבר: למה צריך באופן דיסקרטי? 
חוקר:  כן. 
נחקר, פילבר:  אממ...
חוקר:  תנסה לחשוב מה...
נחקר, פילבר:  זה... זה... זה לא היה יכול להתבצע (מילה לא ברורה) דיון מקצועי במשרד לא היה עובר את הדרג המקצועי, וכמו שאמרתי הם... השיקול הדעת שלי היה מוטעה. 
חוקרת:  רגע. 
נחקר, פילבר:  לטובת בזק. 
חוקרת:  בסדר. 
חוקר:  לטובת בזק. 
נחקר, פילבר:  לטובת בזק בהמשך ל... 
נחקר, פילבר: שיקול הדעת שלי היה נוטה לטובת בזק בעקבות אממ... אממ.. 
חוקר:  זה חשוב לי כי זה מתחיל פה. 
נחקר, פילבר:  הנחייה ש... 
חוקר:  בסדר. 
נחקר, שלמה פילבר: הנחייה שקיבלתי בתחילת הדרך.

10:42: 

יהודית תירוש  מציגה התכתבות בין חפץ לפילבר:
חפץ: תזדרז עם ההמלצה שלך
פילבר: טופל
פילבר לקמיר: "מעביר הודעה בהעברה: 'מומו, יש אדם בשם יואב גולן... מועמד לוואלה, חבר קרוב של בן כספית, שפוט שלו, ברית שנים, יש וטו על האיש'".

‏פילבר ניסה להסביר: "לא זוכר. הציגו לי בחקירה ברשות לניירות ערך, מניח שהגיע מחפץ, לא יודע להגיד באיזה סיטואציה, העברתי הלאה, מבחינתי סגרתי את העניין. כתבתי טופל לחפץ, אמרתי קודם. מערכת היחסים עם חפץ היא כבדהו וחשדנו, חפץ הוא סוג של גורם מפריע, לא מסייע".

תירוש: "איך הרגשת עם העברת הסמס הזה?"

פילבר: "אמרתי יותר מפעם אחד, אתה נכנס למטבח ולפעמים נדבק בך קצת הריח, סביבה פוליטית לא סטרילי, איפה שיכולתי לנקוט אמצעי זהירות נקטתי, במקרה הזה הרחקתי מכלי תקשורת וספציפית מהאירוע הזה. הרגשתי לא טוב".

בהמשך פרט פילבר על פגישותיו עם ראש הממשלה: "רה"מ נמצא בביתו בקיסריה. חודש אוגוסט באמצע שבוע זה חריג... התבקשתי לבוא לפגישה, התארגנתי והגעתי".

‏תירוש: "מה קורה כשאתה מגיע?"

פילבר: "לא זוכר בדיוק, חיכיתי, נדמה לי הגיע מאזור טבריה, איחר קצת, כשהגיע נכנסו לבית סמוך".

תירוש: "מי עוד נמצא?".

פילבר: "שכטר, רה"מ מאבטחים. הבית היה חשוך, הדליקו חלק מהאורות בסלון תאורה מעומעמת, לא הציגו לי מי, רה"מ ביקש ממני באיזה שלב שאני אציג את מפת התקשורת הישראלית. היו לי חומרים מוכנים. הסקירה התמקדה יותר בקבוצת מוזס, ידיעות, וויינט, החיבור להוט, הצגתי את כל מפת התקשורת".

תירוש: "מה אמרו לך על מידת החשאיות".

פילבר: "לשמור על דיסקרטיות. הפגישה התארכה עד חצות פלוס. נתניהו ביקש ממני שאגיד לאלוביץ' לתאם פגישה למחרת".

‏תירוש: "מה אתה עושה בתום הפגישה?"

פילבר: "שואל את שאול אם ער, מתקשר, שיחה קצרה, מבקש שיגיע מחר לקיסריה"..

תירוש: "אמרת שזה שעות מאוחרות בלילה"?

פילבר: "לא אצל נתניהו".

תירוש: "למה לא מחכה למחר"?

פילבר: "אצל נתניהו הכל דחוף".

תירוש: "עדכנת את נתניהו?"

פילבר: "עדכנתי שסגרתי".