חוקרי השב"כ העוסקים בפענוח שני הפיגועים האחרונים בבאר שבע ובמרכז חדרה, שני הפיגועים האחרונים, בחדרה ובבאר שבע, לא מסתירים את הדאגה שלהם מהפרטים שנחשפו לידיעתם והעובדה שנחשפה בפניהם ולפיה מסתמן בבירור דפוס פעולה שבבסיסו הוא זהה ובעיקר הנסיבות והרקע כמעט תואמים.

לא עוד מפגעים שיוצאים מהבית עם סכין כדי לדקור שוטר, אזרח או חייל ולו רק כדי לקבל תמיכה כספית למשפחתו מארגוני הטרור בשטחים אלא, ארגון טרור שהצליח לחלחל לתחומי המדינה ולייצר "זרעים" מזיקים של חיילים ותומכים. זה קורה בדרום, זה קורה בצפון, זה קיים בירושלים, זה מבצבץ ביפו וזה מקבל עידוד ותמיכה ומגלה סימנים כמעט בכל מקום במגזר הערבי הקיצוני.

כמו כן, במערכת הביטחון מציינים כי קיים קושי להביא לדין את אותם פעילים לדין, מסיבות משפטיות, ולכן הפעילות הביטחונית מתרכזת גם סביב חיפוש אחר אמצעי לחימה, התבטאויות או הבעת תמיכה בארגון הטרור, הפצת מסרים מאימים וכו'. גורמים במערכת מציינים לדוגמא את המחבלים מהפיגוע בחדרה שפרסמו "סרטון צוואה", זאת בניגוד למחבל הבדואי בבאר שבע. 

בחקירה עלה כי באזור ואדי ערה ובאום אל פחם, שם נעצרו במהלך הלילה 12 חשודים בתמיכה בארגון טרור והשתייכות לארגון דעאש, זיהו בשב"כ ובמשטרה סוג של התארגנות מקומית שקיבלה תאוצה כשהקשר בין העצורים המתמסד ונשמר במסגרת מפגשים חשאיים, שיחות בטלפון וכמובן ברשתות החברתיות כל זאת בתיאום מול נציגים בארגון הטרור הרצחני.

נכון להיום מצויים ברשימת השב"כ קרוב ל-200 פעילים ותומכי ארגון הטרור דעאש ונתקבלה ההחלטה לבצע מעצרים לתוך תקופת הרמדאן עד לחיסולה של התופעה או מיגורה ככל שניתן. במערכת הביטחון מציינים כי כל הנושא של הגעה לבתים, תחקורים ותשאולים עולה מדרגה. השאיפה שזה לא התפשט או יהפוך לחיקוי גם לכאלה שלא מזדהים רעיונית.

כוחות הביטחון בפעילות בעקבות פיגוע הירי בחדרה (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות הביטחון בפעילות בעקבות פיגוע הירי בחדרה (צילום: דוברות המשטרה)

יחד עם זאת מציינים גורמים במערכת הביטחון כי ההתמודדות מול אותם מפגעים פוטנציאליים היא לא פשוטה. "כשמדובר בארגון שצומח בתוך המדינה זה יותר קשה לפיצוח. אנחנו עושים את המירב בשביל מידע מודיעיני ופיצוח של התופעה המסוכנת הזאת" הם אומרים ומוסיפים כי "יש פה בהחלט סיבות למתוח גבה ולגלות רצינות. זה לא יהיה קל".

לדבריהם, "האויבים מבית מסוכנים והרסניים יותר מאויבים מבחוץ. אין להם צורך לשלוח סייענים לבצע איסוף מידע, הם חיים בתוכנו, מסתובבים חופשי בלי שום בעיה לכאורה, עושים תוכנית עבודה מסודרת, מרכזים נתונים, בוחנים את הסביבה שבה הם בוחרים לבצע את הפיגוע ואז באופן עצמאי הם יוצאים לממש את זממם והכל מתוך שנאה, אמונה דתית, ולא בשביל כסף או הטבות אלא מתוך אידאולוגיה".

גל המעצרים נמשך

במהלך הלילה (בין שני לשלישי) ביצעו כוחות הביטחון, שב"כ, לוחמי מג"ב ומשטרה יחד עם יחידות מיוחדות, את מעצרם של 12 חשודים, כולם תושבי אום אל-פחם ו-ואדי ערה. לעצורים מייחסים בשב"כ תמיכה בארגון הטרור דאעש וקשר עם הארגון. עד כה נעצרו 17 חשודים במסגרת הפעילות, כאשר בימים הקרובים יימשך גל המעצרים בכל רחבי הארץ. 

בשב"כ זיהו קבוצות מיקוד שעוסקות בתמיכה בדאעש, כאשר חלקם אף חברו לארגון, ביניהם המפגע מחורה שביצע את הרצח המתועב בבאר שבע, וכן שני המחבלים ממשפחת עבד אל קאדר שעמדו מאחורי הפיגוע במרכז חדרה. 

פעילות המשטרה בוואדי ערה (צילום: דוברות המשטרה)
פעילות המשטרה בוואדי ערה (צילום: דוברות המשטרה)

בעקבות האירועים הללו ביצעו בשב"כ ובכוחות הביטחון בחינה פרטנית מדוקדקת, סימנו את אותם חשודים, גלויים וסמויים, הקשורים לארגון הטרור דאעש, וזאת במטרה להביא למעצרם ולסכל ככל שניתן את התעצמות דאעש בתוך שטח ישראל. שכן, בתקופה אחרונה, כך עולה, הוא פיתח ניצנים במוקדים שונים ברחבי הארץ, בתוך כפרים ערבים ישראלים ואף במתחמים בדואים. כך התפתח לו טרור שלא מגיע מהשטחים, אלא מתוך שטחי המדינה, טרור שקיים קושי מובן לזהותו בעת היציאה לביצוע הפיגועים, שכן מדובר במחבלים הנושאים תעודות זהות כחולות. 

בשלב זה מרבית הפרטים אודות מעצר החשודים עוטים תחת צו איסור פרסום, אולם ברור שפעילות כוחות הביטחון תימשך לתוך תקופת הרמדאן, כאשר כוחות משטרה, מג"ב ויחידות מיוחדות נפרסו כבר החל מאתמול באזורים רבים, בהם הצפון, תל אביב, הדרום וירושלים, שנותרה המוקד המזוהה כמקום נפיץ בימים אלו.