מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, עד המדינה במשפטו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, המשיך הבוקר (רביעי) למסור את עדותו במסגרת הדיון בתיק 4,000. זאת, לאחר שאתמול אירעה דרמה בבית המשפט, במהלכה התובעת יהודית תירוש ביקשה להכריז עליו כעד עוין.

במהלך הדיון אתמול התגלו סתירות בין הדברים שאמר פילבר לבין הדברים שאמר בחקירת המשטרה. השופטים דחו את הבקשה של הפרקליטות.  בעקבות האירוע, פילבר צפוי לעבור חקירה נגדית על ידי התביעה.  

שלמה פילבר בבית המשפט (צילום: אלכס קולומויסקי)
שלמה פילבר בבית המשפט (צילום: אלכס קולומויסקי)

תיק 4000 (צילום: אלכס קולומויסקי)
תיק 4000 (צילום: אלכס קולומויסקי)


11:51: תירוש הציגה לפילבר אס.אם.אס בין שרון פליישר (סמנכ"לית רגולציה המשמשמת כיד ימינה של סטלה מנכ"למת בזק) לאלוביץ, מיוני 2016: "מומו שלח את הרן לדבר איתי מראה שגם הוא רוצה פשרה. עודכנתי שמומו היה בפגישה עם ביבי וכנראה יש לו המשך גיבוי". 

פילבר השיב באולם: "אין לי מושג על מה הם דיברו. זה ספקולציה שלה שאין לי מושג על בסיס מה היא כותבת אותה". 

תירוש: "בחקירה שלך אמרת שאתה לא זוכר את הגישה ושלא היית מעדכן אף אחד". 



11:05:
באולם הוקראה תכתובת בין שאול ואור אלוביץ מיום 20.4.16: 

שאול: "שרון מחפשת אותי, אני לא יכול לדבר, אמרתי לה, תכתוב".
אור: "כן, הגענו למצב לא מדהים".
שאול: "אני לא מבין את מומו והבוס שלו, שיקבל בראש, אך זה יהיה מאוחר מדי".
אור: "אתם באמת נפגשים בקרוב?". 
שאול: "ייתכן שניפגש לארוחת צהרים בחג השני".
אור: "אנחנו חייבים להצטייר פשרנים, אסור לנו להראות סרבנים. לדעתי אנחנו על הקצה שם. הם מסוגלים מכל הכיוונים".


11:03:
פילבר נשאל על ידי השופט בר עם מדוע הוא לא התרגש משיחות נזיפה שהיו לו מעת לעת עם נתניהו."כל מי שמכיר את נתניהו או עבד איתו יודע שלקראת שעות הערב, כשאישתו או בנו מבהילים אותו ממשהו, אז כדי לצאת לידי חובה הוא מרעיד ואומר 'טיפלתי'", השיב. 

10:44:
תירוש הטיחה בפילבר שכל פעם שיש עיכובים ברפורמה ובטלפניה, הדבר קרה משום שהוא חייב היה להגיע להסכמות עם בזק. פילבר אישור את טענתה. 

תירוש: "אתה אומר שאין לך בראש נתניהו ואלוביץ' אבל אני אומרת שיש לך, כי אם אין לך, אחרי שהשגת אור ירחוק לביצוע המתווה שוב אומרים לך לעצור ואתה לא מתנהג כמו רגולטור". 

פילבר: "לא כופה עליהם".

תירוש: "בגלל ההנחיה הזו". 

פילבר: "בגלל שאני לא רוצה להגיע לפיצוץ אלא להסכמה. הטלפוניה ראיתי אותה כנושא מאוד נפיץ". 



10:14:
באולם הוצג מייל שכתבה טלי פלג, בסופו כתוב שההחלטה להוציא שימוע בטלפוניה נעשתה לאחר שהמנכ"ל עדכן את שר התקשורת וניתנה הסכמתו. עוד נכתב כי הדברים נעשו בארבע עיניים או טלפונית, כך שאין סיכומי דיון.

09:20:
נמשך הדיון בנושא הטלפוניה, במסגרתו דובר על שתי האופציות איך לחשב את המחירים של השוק הסיטונאי, והעובדה שפילבר הגיע להסכמות עם בזק לגבי השיטה שעדיפה להם, בניגוד לעמדת גורמים במשרד.

התובעת הקריאה באולם קטע מתוך ההודעה במשטרה של עדי קופולוביץ שהוגדר על ידי פילבר ככלכלן בכיר באגף הכלכלה במשרד התקשורת: 

"אחרי שקיבלנו הנחייה מהמנכ"ל לייצר פתרון של טלפוניה במתכונת של מכירה חוזרת המתודולוגית צריכה להיות על בסיס ריטייל מינוס. זה אומר לקחת את המחירים הקמעונאיים של בזק להוריד מהם מרווח מסוים ולפי זה לקבוע את התעריף לספקיות. אבל אנחנו רצינו לייצר מצב שלא משמר את הרנטה המונופוליסטית של בזק ושלא יהיו לה תקבולים כפולים על התשתית כלומר גם תקבול עבור האינטרנט וגם על הטלפוניה הקווית עבור אותו קו נחושת. הצגנו את זה במשרד. 

"זה היה לפני סוכות 2015 בישיבה שבה נכחו כל הנהלת המשרד. הסברנו למה התמחור לפי החבילות של בזק הוא בעייתי ולמעשה קיבלנו אור ירוק להשלים את המסמכים. חזרנו מסוכות ומומו אומר שהוא חשב על זה והוא רוצה תהליך הרבה יותר פשוט. זה מורכב מידי. הוא רוצה פתרון שמבוסס על החבילות של בזק. אנחנו כאגף כלכלה אמרנו למה לדעתנו זה לא סביר ולא נכון ואנחנו לא יודעים להצדיק ולהגן על דבר כזה וזה חורג ממה שחשבנו שסביר לעשות ואז הוא אומר שהוא יכתוב ויצדיק את זה והוא העביר את זה לעדי שתעשה את מסמכי השימוע. בדצמבר באמת יוצא שימוע בהתבסס על החבילות של בזק". 

תירוש: "מה שאמרת בחקירה שלך בעניין של שיקול הדעת שהוא כבול ומוטה לטובת בזק, מאחר שאתה לא יכול להגיע איתם לפיצוץ וצריך להגיע איתם להסכמות וזה משפיע על שיקול הדעת שלך ולא בא ממקום מקצועי, זה בא לביטוי בטלפוניה ובהמשך. בסוכות אתה מסכים איתו על הריטן ניוז (עם אלי קמיר) כי זה דבר מאוחד חשוב להם?". 

פילבר השיב: "כל מה שאמרת הוא נכון ואמרתי גם אתמול שסוגית הטלפוניה, מההתחלה, זיהיתי כדבר שולי ולא חשוב. בזק ראו יהלום ברפורמה שלהם ואני מהרגע הראשון לא הבנתי מה המשקל של המרכיב הזה ולכן היה לי קל מאוד לוותר על זה". 

עוד השיב כי גם בהקשר של חברות תקשורת אחרות הוא מידר את אנשי המשרד משום בעיות אמון. "לא סמכתי עליהם", קבע.