ראש המכון לרפואה משפטית ד"ר חן קוגל, שנחשב לאחד העדים המשמעותיים במשפט רצח הנערה תאיר ראדה, עלה אתמול להעיד במשפט החוזר שמתנהל נגד רומן זדורוב, שמואשם ברצח. במוקד עדותו מטעם ההגנה עלו כמה סוגיות מהותיות. החלטתו של חנן מלצר, שופט בית המשפט העליון לשעבר, על קיום משפט חוזר התבססה בעיקרה על חוות דעת שהציגה ההגנה ושנגעה למשך הזמן שדם עשוי לנזול מהגופה לאחר המוות. חוות הדעת התייחסה לעקבת נעל שהתגלתה על מכסה האסלה בתא שבו בוצע הרצח - עקבה שאינה שייכת לזדורוב ושעליה נזל דם של ראדה.

עדותו של ד"ר קוגל החלה בדרמה לאחר שהתובעת הזכירה לו שטען כי הגופה נשטפה מבלי שבדק, ואמר "התביעה עבדה על בית המשפט".
הוא הביע נחרצות בנוגע לסוגיית הדם שנמצא בזירה. "דם לא זרם מהגופה חמש שעות אחרי המוות. דם זורם בסירקולציה, וכשהלב מפסיק לעבוד – הדם שוקע למקומות הנמוכים ומצטבר שם. כשיש פציעה אחרי המוות אין כוח שידחוף דם החוצה. כמובן שאם דם זלג למטה ושם יש פציעה, אז הוא יכול לטפטף מהמקום הזה.

"נותר מעט דם בגופה והוא זרם למטה, הפציעה הייתה בצוואר. אם לא מזיזים את הגופה ותהיה השוואה במפלס הנוזלים – לא יזלוג דם מהגופה. אין אפשרות כזאת. זה יכול לקרות רק בדקות הראשונות אחרי המוות". לדבריו, היה צריך להזיז את הגופה באופן משמעותי כדי שהדם ימשיך לזלוג.

רומן זדורוב (צילום: דוד כהן)
רומן זדורוב (צילום: דוד כהן)

ביחס לכלי הרצח, אמר קוגל כי מדובר בסבירות גבוהה בלהב משונן. "רואים זאת בזכות הפצע על הסנטר. פצע כזה לא יכול להיגרם בלהב חלק". בעבר קוגל אמר בראיון כי אין ביכולתו לקבוע את סוג הלהב, והוא התבקש להסביר מדוע שינה את עמדתו. "לא שמתי לב אז לממצאים בסחוס הצוואר. הפעם הסתכלתי ופתאום ראיתי את זה". התובעת שרון הר־ציון ביקשה לערער על אמינותו של קוגל, והעלתה תיק שבו מתח בית המשפט ביקורת על חוות דעתו וקבע כי הייתה "משענת קנה רצוץ", כדברי התובעת.

"בית המשפט לא עשה איתי חסד", השיב קוגל. התובעת האשימה אותו: "הטעית את בית המשפט אז, הצגת נתונים לא נכונים לגבי גיל המנוח ומצב בריאותו". ד"ר קוגל השיב בכעס: "את רוצה שבכל חוות הדעת שאני מגיש היום אצרף את המקרה הזה? את, התביעה של מדינת ישראל, את אומרת שאני שקרן. ככה את מגדילה את אמון הציבור במערכת המשפט? את מנסה להלך עליי אימים".

התובעת העלתה תיקים נוספים מהעבר, שבהם מתח בית המשפט ביקורת על חוות הדעת של קוגל, והוא אמר כי הוא עומד מאחוריהן, והאשים כי בעבר המכון לרפואה משפטית היה כלי בידי התביעה וכי הגוף "נתן חוות דעת רק על מנת להרשיע אדם". בחקירה הנגדית אישר קוגל כי הוא בקשר קרוב עם אילנה ראדה, אמה של הנרצחת. ראדה אמרה לאחר הדיון: "מעניינת אותנו רק האמת. אנחנו בדרך הנכונה. מה שברור הוא שהפרקליטות כל השנים שיקרה".