אלרגיה למזון הפכה לדבר שכיח בקרב ילדים, ומספר המקרים המאובחנים הולך וגודל משנה לשנה. בחלק מהמקרים האלרגיה אף מסכנת חיים ולצערנו היינו עדים לכך במהלך השנה החולפת. מלבד ההתנהלות הרפואית בעניינו של הילד והיערכות המסגרת החינוכית לטיפול בו, ניצבים ההורים גם במאבק לקבל את הזכויות המגיעות להם מהביטוח הלאומי. ואת זה צריך לדעת איך לעשות וכיצד לפנות, אחרת - התביעה תידחה. 

אלרגיה למזון בקרב ילדים מתבטאת בתגובה מוגזמת של המערכת החיסונית למזון. אלרגני המזון הנפוצים ביותר נמצאים בחלב, ביצים, שומשום, בוטנים ואגוזים אך ישנם עוד רכיבי מזון שונים אשר מצויים בהם אלרגנים. ילד הסובל מאלרגיה למזון עלול לפתח תסמינים גם כאשר הוא נחשף לכמות זעירה ביותר של המוצר לו הוא רגיש. האלרגיה יכולה לבוא לידי ביטוי בפריחה מגרדת, קשיי נשימה, סחרחורות, הקאות, תחושת חנק ונפיחות ואף להגיע לידי סכנת חיים של ממש, תגובה זו נקראת אנפילקסיס ולצורך הטיפול בה אין להסתפק רק במשחות ותרופות רגילות אלא אף יש צורך בהזרקת אפיפן וקבלת טיפול רפואי מיידי. 

ילד הסובל מאלרגיה זקוק להשגחה צמודה ומתמדת וזאת בשל העובדה שכל התקררות קלה או שפעת פשוטה עלולות להתפתח לקשיי נשימה ואף לדלקת ריאות חריפה ונדרש טיפול מיידי כבר בתחילת הופעת מחלה קלה, בשל הצורך בהשגחה צמודה על הילד עשויים הורים, לילדים עד גיל 10, להיות זכאים לגמלת ילד נכה מאת המוסד לביטוח לאומי. חשוב לדעת כי ילד הסובל מאלרגיה מסכנת חיים למזון עשוי להיות זכאי לסייעת צמודה במוסד החינוכי, ומכאן שיש חשיבות רבה להשגחה צמודה על ילד הסובל מאלרגיה מסכנת חיים.

עורכת הדין בת חן טייץ (צילום: בני אדם)
עורכת הדין בת חן טייץ (צילום: בני אדם)

לאחרונה חל שינוי גדול בזכאות לגמלת ילד נכה, ומדובר בבשורה של ממש. עד עתה הזכאות למגלה הותנתה במספר תנאים מצטברים. בין השאר, היה על ההורים להוכיח כי הילד עבר אירוע של אלרגיה מסכנת חיים וסבל מתגובה אנפילקטית. במוסד לביטוח לאומי יצאו בבשורה של ממש ושינוי את הנוהל הנהוג, וכך נקבע כי ההורים לא יצטרכו יותר להוכיח כי הילד עבר אירוע מסכן חיים. 

כלומר, בהתאם להנחיות החדשות של המוסד לביטוח לאומי, גם ילד שמוגדר כסובל מאלרגיה למזון אשר עלולה לסכן את חייו אך עדיין לא עבר אירוע, יהיו הוריו זכאים לקבלת גמלת ילד נכה ובתנאי שיציגו המלצת רופא מומחה אשר קבע כי הילד סובל מאלרגיה מסכנת חיים והנחיה המורה על נשיאת מזרק אפיפן וזאת כמובן בכפוף לקריטריונים נוספים הקבועים בחוק.

ההנחיה כפי שהייתה נהוגה, הובילה לדחיית תביעות רבות של הורים לילדים אלרגניים, בשל העובדה כי לא עמדו בתנאי הסף לצורך קבלת הגמלה. אם שינוי הנוהל, נסללה הדרך לקבלת הגמלה גם לילדים שלו חוו התקף מסכן חיים, אך עדיין מוגדרים כאלרגנים בצורה מסכנת חיים. 

לאור שינוי הנוהל עשויים הורים לילד בגילאי 0-10 הסובל מאלרגיה למזון להיות זכאים לגמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי. גמלת ילד נכה לילדים עם אלרגיה מסכנת חיים למזון הינה בשיעור של 50% ונכון להיום (2022) עומדת על 1,527 שקלים. גמלה זו יש ביכולתה לסייע ולהקל מאוד על הורי הילד האלרגי הן בהשגחה עליו והן במניעת מקרים מסכני חיים כתוצאה מהאלרגיה ממנה הוא סובל.

בחברת עו"ד טייץ אנחנו מתמחים בייצוג מול הביטוח הלאומי ושמים דגש רב על מימוש זכויותיהם של ילדים בעלי אלרגיה מסכנת חיים. אנחנו מלווים משפחות רבות, משלב איסוף המסמכים, דרך שלב הכנת התביעה ועד לייצוג המשפחות מול המוסד לביטוח לאומי, והצלחנו לסייע לרבים מהם בקבלת הזכויות המגיעות להם. אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר וביחד נדאג שתקבלו את המגיע לכם. אתם תדאגו לבריאות ילדכם ואנחנו נדאג לגמלתו.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il