הותר לפרסום: בעקבות פעילות משותפת של משטרת ישראל ושב"כ פוענח רצח בני הזוג יהודה ותמר כדורי ז"ל בירושלים, וכן ניסיון רצח נוסף של צעירה בירושלים שבוצעו ממניע לאומני. המחבל, תושב חברון בן 34 המזוהה עם ארגון דאעש, נעצר. 

רצח הזוג כדורי אירע לפני כשלוש שנים, ב-13 בינואר 2019, בדירתם בשכונת ארמון הנציב. כוחות משטרה גדולים הוזעקו למקום וחקירת המקרה הוטלה על ימ"ר ירושלים. מאז ועד לאחרונה, בוצעו מגוון רחב של פעולות חקירה ושימוש בכל האמצעים במטרה להגיע לחקר האמת ולפענח את המקרה. כמו כן, יום קודם לכן התרחש באזור מקרה נוסף של ניסיון לרצח נערה צעירה באמצעות סכין שהוביל לפציעתה, ובעקבותיו נפתחה חקירה.

ההתפתחות בחקירה התרחשה לפני כחודש, כאשר תקבל במשטרה דיווח אודות אירוע אלימות בדירה בשכונת ארנונה בירושלים. במקום נמצאו שני פצועים כתוצאה מדקירות סכין, נתינים זרים ממולדובה שעובדים בארץ, ובהמשך נקבע מותו של אחד מהם. כוחות משטרה החלו באיסוף ממצאים וראיות והחקירה שנוהלה תחילה על ידי היחידה ללחימה בפשיעה במרחב קדם, הועברה ליחידה המרכזית של מחוז ירושלים.

מספר שעות לאחר מקרה הרצח, נעצר באזור צפון ירושלים, וסים אסעיד, פלסטיני תושב חברון בן 34, השוהה בישראל שלא כחוק. החשוד נעצר ע"י שוטרי מג"ב בעוטף מחוז ירושלים בעת שניסה לחצות את גדר ההפרדה. ברשותו של החשוד נתפסה סכין.

וסים אסעיד, הנאשם ברצח בני הזוג כדורי ב-2019 (צילום: דוברות המשטרה)
וסים אסעיד, הנאשם ברצח בני הזוג כדורי ב-2019 (צילום: דוברות המשטרה)

החשוד הועבר לחקירת שב"כ בשל היותו מזוהה עם ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) ובשל חשד למעורבותו בפעילות טרור ובכוונה לביצוע פיגוע. אסעיד נעצר ארבעה ימים לאחר ששוחרר ב-17 במרץ ממעצר מנהלי של למעלה משנתיים בשל מעורבותו בפעילות טרור - שאינה נוגעת למעשים המפורטים. 

כאמור, במהלך חקירה משותפת שנוהלה בשבועות האחרונים במשטרה ובשב"כ, עלה החשד שאסעיד קשור לרצח איוון טרנובסקי ופציעת אדם נוסף בדירה בירושלים שאירע מספר שעות קודם למעצרו. בחקירה נאספו ממצאים וראיות הקושרות את המחבל לביצוע המעשה על רקע לאומני.

במסגרת פעולות חקירה נוספות שבוצעו, עלה כי במהלך ינואר 2019 רצח אסעיד את בני הזוג תמר ויהודה כדורי ז"ל בדקירות סכין בביתם בירושלים בפיגוע דקירה. עוד עלה כי יום קודם לכן ניסה אסעיד לדקור נערה נוספת באותו אזור והוביל לפציעתה, זאת גם כן על רקע לאומני.

זירת רצח בני הזוג כדורי ב-2019 (צילום: דוברות המשטרה)
זירת רצח בני הזוג כדורי ב-2019 (צילום: דוברות המשטרה)

בין השנים 2015 ל-2018 נאסר אסעיד בשל פעילות בתשתית המדינה האיסלמית אשר תכננה לבצע פיגועי איכות כנגד מטרות ישראליות. לאחר שחרורו מהכלא בישראל, נעצר ברש"פ למספר חודשים ובינואר 2019, מספר חודשים לאחר שחרורו מהכלא בישראל ומספר ימים לאחר שחרורו ממעצר הרש"פ, אסעיד נעצר שוב ע"י כוחות הביטחון בישראל, הועמד לדין בגין הסתה וחברות בארגון עוין. עם סיום תקופת המאסר - הועבר למעצר מנהלי ארוך של כשנתיים וחצי ממנו שוחרר כאמור רק לאחרונה.  

בחקירתו של המחבל עלה כי פעילותו נבעה מתמיכתו באידיאולוגיית המדינה האיסלמית, אליה נשבע אמונים בעבר. החקירה שהושלמה בימים אלו בסיוע של מערך הזיהוי הפלילי במשטרה והמכון לרפואה משפטית, נוהלה בליווי פרקליטות מחוז ירושלים שהגישו היום בבימ"ש הצהרת תובע בדבר הכוונה להגיש נגדו בימים הקרובים כתב אישום.

זירת רצח בני הזוג כדורי ב-2019 (צילום: דוברות המשטרה)
זירת רצח בני הזוג כדורי ב-2019 (צילום: דוברות המשטרה)

מירב בצלאל, אמא של הדר שנדקרה על ידי המחבל יום לפני שרצח את בני הזוג, אמרה מיד לאחר הרצח כי לעניות דעתה, "בשני המקרים מדובר באותו מפגע, וכי הרקע לאירוע - לאומני". היא הסבירה אז: "אנחנו מתגוררים באותה השכונה וברור לי שלא חיפשו לרצוח את הבת שלי ובני הזוג על רקע פלילי".

היא התייחסה להתפתחות בחקירה ואמרה בשיחה עם מעריב: "בשבוע שעבר הודיעו לי שנרשמה התפתחות דרמטית בחקירה, ויש צו איסור פרסום ובעצם חיכינו כמעט שבוע. היום עודכנו בכך שתפסו את המחבל הנתבע. אני עדיין בהלם, אבל שמחה שהוא יהיה מאחורי סורג ובריח, ולא יראה עוד אור יום. זה פשוט נס ענק, והדר שמחה שהתיק פוענח סופסוף".

בני משפחת כדורי, שחלק מבני משפחתם נעצרו במהלך החקירה, התקשו לעכל את הבשורה וסירבו להתראיין. מקורביהם מתחו ביקורת על המשטרה: "עשו מעשה נוראי בכך שהטילו דופי בבני המשפחה, ועכשיו כשלכדו את המפגע מבינים עוד יותר עד כמה מדובר בנזק עצום למשפחה". המשטרה התנצלה בפני המשפחה על ההליך הקודם כאשר עידכנה אותם על ההתפתחות בחקירה. 

עו"ד שי לוי, המייצג יחד עם עו"ד גיא מימון ושלומי לוי, המייצגים את בני משפחת כדורי מסר: "יום קשה ומטלטל עבר על בני המשפחה, עת שמעו מהמשטרה את ההתרחשות וכיצד שחטו את הוריהם המנוחים. אמרנו וזעקנו את חפותם כבר בתחילת הדרך. אני מאוד מקווה שמשפחת כדורי תמצא את המקום לסלוח למשטרה על המעצרים הקשים שעברו. יחד עם זאת משפחת כדורי ואנחנו צוות ההגנה מברכים את כוחות הביטחון שבסופו של יום כך על פי המתפרסם נתפס הרוצח של בני הזוג כדורי ז"ל".

עורך הדין שי לוי (צילום: יח''צ)
עורך הדין שי לוי (צילום: יח''צ)

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר, שהיה עורך דינם של בני משפחת כדורי, מסר בתגובה לפיענוח הרצח: "האמת נחשפה וזעקת בני המשפחה נשמעת היום היטב, לצערי אני לא מופתע שמדובר ברצח על רקע לאומני. המשטרה פעלה בצורה לא נכונה כאשר חשדה קודם כל בבני המשפחה ורק לאחר מכן חיפשה מניעים אחרים".

"בני המשפחה היו ילדים למופת, יש להצטער שהמשטרה ניסתה להטיל בהם כתם, מכל מקום, אמשיך לפעול בכנסת כדי לחוקק עונש מוות למחבלים. רוצח בני משפחת כדורי צריך לשבת בכיסא חשמלי", הוסיף. 

שר הביטחון, בני גנץ: "אני מברך את המשטרה ושירות הביטחון הכללי ששמו את ידיהם על הרוצח המתועב של בני הזוג יהודה ותמר כדורי ז׳׳ל, שנרצחו לפני 3 שנים בשכונת ארמון הנציב בירושלים. נרדוף את כל מי שיפגע באזרחי ישראל ונבוא עימו חשבון - בכל זמן, בכל שעה ובכל מקום".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בעקבות פיענוח רצח הזוג כדורי: "אני מברך את משטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי על פיענוח רצח הזוג כדורי וניסיון הרצח של הדר בצלאל, שהגיע בעקבות פיענוח הרצח של אזרח מולדביה איוון טרנובסקי. חוקרי וחוקרות המשטרה הוכיחו גם במקרה זה נחישות ראויה לציון, ואני גאה בהם על כך. יש על מי לסמוך".