פרקליטות המדינה הגישה הערב (חמישי) את תשובתה לבג"ץ בנושא מעמדו של ביתו של ראש הממשלה, נפתלי בנט, ברעננה, בעת השיפוצים במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים.

"עמדת המשיבים היא כי המעון ברעננה אינו מהווה מעון רשמי לצורך קיום הפגנות במקום, אלא עודנו בית פרטי המשמש את ראש הממשלה ומשפחתו בנסיבות אשר נוצרו", נכתב בתשובה.

עוד נכתב: "בנסיבות אשר נוצרו, יש להעמיד בו לעת הזו את מלוא השירותים הדרושים לביצוע תפקידו ולמגוריו ומגורי משפחתו, ולתת לו ולמשפחתו את כל הזכויות העומדות לראש ממשלה במעונו הרשמי".

פרשן "מעריב", בן כספית, ניתח בעמוד הטוויטר שלו את תשובת המדינה:

"מעון ראש הממשלה הרשמי נמצא בירושלים", כך נאמר בתשובת המדינה לבג"ץ, "בחודש יוני 2021 קבעה היועמ"ש במשרד ראש הממשלה כי כל עוד נבצר מראש הממשלה לעבור להתגורר במעון הרשמי בבלפור, על המשרד לספק ולממן לראש הממשלה במעונו הפרטי את מלוא השירותים הדרושים לביצוע תפקידו ולמגוריו ולמגורי משפחתו, ולתת לו ולמשפחתו את כל הזכויות העומדות לראש הממשלה במעונו הרשמי. זאת, לצד ההכרה בכך שבסופו של יום, המעון ברעננה הוא מעונו הפרטי של ראש הממשלה, ועל כן עולה הצורך לוודא כי עקב המצב שנוצר לא ימומנו בו עבודות שיש בהן כדי להוות השבחה של המעון הפרטי".

בתשובת המדינה פורטו הנסיבות שמאלצות את בנט לגור בשלב הנוכחי ברעננה. מהמסמך עולה, בין היתר, כי לא רק השב"כ קבע שנדרשות עבודות דחופות במעון הרשמי בבלפור, אלא גם ראש אגף הבטחון במשרד ראש הממשלה, אלון חלווה, שמונה בתקופת רה"מ הקודם ונחשב מקורב במיוחד לגברת נתניהו.

חלווה, מתברר, היה גורם משמעותי בהליך קבלת ההחלטה. "בשנים האחרונות הועלה על ידי אגף ביטחון במשרד ראש הממשלה, כמו גם על ידי שירות הביטחון הכללי צורך אבטחתי בביצוע שינויים משמעותיים במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. במסגרת העבודות צפויים להתבצע תיקונים של ליקויים בטיחותיים ותחזוקתיים משמעותיים. נעיר, כי תכנון ושיפוץ במעון ראש הממשלה מקודמים בהתאם להנחיות ודרישות שירות הביטחון הכללי", נכתב.

"ביום 22.6.2021, בעוד ראש הממשלה לשעבר ומשפחתו מתגוררים עדיין במעון הרשמי ברחוב בלפור, הודיע ראש אגף ביטחון וחירום במשרד ראש הממשלה, מר אלון חלווה, לראש הסגל הנכנס מר טל גן צבי, כי עמדתו היא שיש מקום לביצוע הפרויקט לסגירת הפערים הביטחוניים בדחיפות, טרם כניסת ראש הממשלה למעון הרשמי, וזאת, בין היתר, אף לאחר בירור הצורך אל מול שירות הביטחון הכללי", ציינו.

הנסיבות הללו הובילו, על פי תשובת המדינה, ליצירת "סיטואציה ייחודית" שהובילה לחוות הדעת של היועמ"ש במשרד, שאושרה על ידי היועמ"ש מנדלבליט, שתאפשר להקים סביבת עבודה מתאימה בבית משפחת בנט ברעננה עבור ראש הממשלה. הסיטואציה הזו מוגדרת כ"פתרון זמני". בתשובת המדינה נאמר כי "בשל שגגה, חוות דעת זו לא הועברה למחלקת הבג"צים ולכן לא זכתה להתייחסות בעתירה זו, המדינה "מצרה" על אי ההבנה הנ"ל. המשמעות היא, כי התשובה הקודמת של המדינה לבג"ץ לא היתה נכונה, כי היא לא היתה מודעת למה שנקבע בחוות הדעת של היועמ"שים בעניין מעמדו ומיקומו של בית ראש הממשלה.

עוד נאמר בתגובת המדינה כי "חוות הדעת ניתנה כשבועיים לאחר כניסת ראש הממשלה לתפקידו. זמן קצר לאחר כתיבתה, הביע ראש הממשלה את רצונו לעבור להתגורר במעון הרשמי בבלפור על פי צרכי עבודתו ושגרת יומו, בעוד משפחתו תמשיך להתגורר במעונו הפרטי ברעננה. אלא, שבאותה העת נמסר לראש הממשלה כי טרם כניסתו למעון הרשמי יש לבצע את העבודות הביטחוניות".

המדינה קובעת עוד כי ההתאמות במעון הרשמי בירושלים מתעכבים מסיבות שאינן תלויות בה. "בפועל, ועל אף שמשרד ראש הממשלה נערך לצורך הוצאת העבודות אל הפועל", נאמר בתגובה, "נוכח עיצומים ושביתה של האחראים לניהול הפרוייקט במשרד הבטחון החל מתחילת שנת 2022, נוצר עיכוב של ממש". המדינה מפרטת כי בפרוייקט שותפים גורמים רבים, לנוכח העובדה שמדובר בבניין לשימור המצריך אדריכל מיוחד והשתתפות פעילה של שב"כ וגורמי בטחון נוספים.

המדינה מציינת כי "בשים לב להימשכות שביתת עובדי משרד הביטחון האמורה נבחנות בימים אלה במשרד ראש הממשלה חלופות שונות לקידום הפרויקט במטרה להביא להשלמתו בפועל בהקדם ככל הניתן". עוד הדגישו במסמך כי "בהתאם לעמדת גורמי הבטחון, פערי האבטחה הקיימים במעון הרשמי בירושלים אינם מאפשרים מגורים של ראש הממשלה, וקיים הכרח בטחוני לתת מענה לשורה של סיכוני אבטחה ובטחון שמחייבים טיפול טרם איכלוס המעון".

בעניין המעון ברעננה נכתב: "יודגש כי הבינוי במקום נערך מטעמי אבטחת ראש הממשלה, בהנחיית השב"כ ועל בסיס שיקולים מקצועיים אבטחתיים, ותוך התחשבות בהיבטים הנוגעים לעלויות ולצמצום הפגיעה בשכנים, ככל הניתן. סידורי אבטחה הונהגו גם בבתיהם הפרטיים של ראשי ממשלה קודמים, על בסיס הערכת האיום ויתר הנסיבות הרלוונטיות, ומכל מקום יודגש ויובהר כי לראש הממשלה לא הייתה כל מעורבות בייזום הבינוי שנעשה במקום. משכך", טוענת המדינה, "אין לעניין סיווג הבית, שכאמור ממילא אינו מהווה מעון רשמי דוגמת המעון בירושלים, כל רלבנטיות לסעדים שהתבקשו".

משמעות התשובה היא כי לרה"מ אין קשר להחלטות באשר לעבודות ברעננה או בבלפור, שנעשו על פי דרישת שב"כ וקב"ט המשרד (מינוי של נתניהו) אלון חלווה. מעון ראש הממשלה הרשמי היה ונשאר בירושלים, בעוד שהמעון ברעננה הוכרז כסידור זמני לצורך עבודת רה"מ מהמקום. בין מחלקת הבג"צים למשרד רה"מ והיועמ"ש חלה אי הבנה. אגב, זה החלק המביך של התגובה, כשמתברר שיד אחת לא יודעת איפה היד השניה.

במפלגת הליכוד הגיבו לעניין ואמרו: "בנט משקר כמו שהוא נושם, הוא שיקר לבוחריו ושיקר לבג״צ פעמיים. אפילו התשובה השקרית שלו היום לבית המשפט מוכיחה שבנט השקיע 50 מיליון שקלים מכספם של אזרחי ישראל בבית הפרטי שלו ברעננה.

"מבחינת בנט הבית הפרטי שלו ברעננה הוא ״מעון רשמי״ כשמדובר בכספי המדינה, בקניית רהיטים יוקרתיים ובהשבחת הבית שלו בעשרות מיליוני שקלים, ו״מעון פרטי״ כשמדובר בחובות שמוטלות עליו - כמו הזכות להפגין או החובה בשקיפות מלאה ביחס להוצאות. כמובן שערוצי התעמולה, שפתחו מהדורות על כל קרטון חלב של נתניהו, לא יתייחסו ולו במילה לשוד הגדול של 50 מיליון ש״ח מאזרחי ישראל על ידי בנט".