"מחדל ביטחוני חמור" - כך מכנה מאיר אינדור, יו"ר ארגון נפגעי הטרור אלמגור, סא"ל במי"ל ויוצא יחידות לוחמה בטרור (סיירת רימון), את מה שקרה כשהגיע בראשון בערב לתפילה בכותל המערבי.

"ברחבה משער האשפות שבו מתרכזים אלפים של ערבים שמגיעים מסילוואן ומכל השכונות שיורדות מאבו טור, ואלו שמגיעים מהכביש הישן למעלה אדומים ברכבים, והם נכנסים לתוך ציר חשוך בהמוני בית ישראל. נקודת חיכוך שנייה בציר המוביל לכותל, סמוך למדרגות מול הרובע היהודי. נכנסים אלינו אלפי מוסלמים, מרביתם צעירים, וזאת כדי לעבור לתפילה בשעות הערב. הם לא חוצים דרך הכותל בגלל שיש שם בידוק. אנחנו לא חושבים חלילה שכל הערבים מסתובבים עם סכינים חלילה, אבל לא צריך לחכות שיהיה את אותו ערבי אחד שיקח סכין ויתקוף את אלו שנקלים בדרכו. צריך להבין שבמקום הזה אין שוטרים", מספר אינדור.

העימותים ברחבת הכותל, צילום: מאיר אינדור

מדובר בנקודת חיכוך שנייה עם אלפי יהודים שהולכים ברגל משער ציון או שער יפו, ומדובר באלו שנמנעים מלחצות דרך השוק והם לא חמושים בנשק. בשעות הערב זוהי נקודת חיכוך משמעותית המהווה מחדל, שכן אין באותו ציר עמדת בידוק.

תושב ירושלים שחלף בראשון בערב במקום הפנה את תשומת הלב של קצין משטרה, שאישר כי אכן מדובר בבעייה והוא עצמו נותר במקום כדי להוות גורם הרתעה, תוך שהוא מזעיק למקום שני שוטרים נוספים שיצרו את החייץ הנדרש. גורמים המעורים בפרטים מציינים כי ניתן לבצע פתרון מיידי ולפיו לבנות ציר חלופי עוקף עבור האוכלוסיה הערבית, לפחות לתקופה הזאת של ימי חג, ובכך למנוע חיכוך בין שתי האוכלוסיות דרך שער האריות. 

"כולם מסכימים שמדובר במחדל חמור אבל לטענתם רק פתרון מדיני או אישור של פתרון ביטחוני יוכל לפתור את המצוקה הזאת ואפשר לבצע את השינויים בטרם יגיע פיגוע שכתוב באופן ברור שחור על גבי לבן", מוסיף אינדור. 

ממשטרת ישראל נמסר: "בימים אלו משטרת ישראל פועלת ברחבי ירושלים בהיערכות ופריסה מבצעית רחבה, כשאלפי שוטרים ולוחמי מג״ב פועלים ברחבי העיר, ובפרט באזור העיר העתיקה והמקומות הקדושים. כמות השוטרים הגלויים והסמויים הפועלים באזור הנה חסרת תקדים ביחס לכל מקום אחר ברחבי הארץ. תכלית הפעילות המשטרתית הינה לשמור על הביטחון והסדר הציבורי, לרבות מניעה וטיפול נחוש ומידי בכל אירוע חיכוך ואלימות, זאת לצד חופש תנועה ופולחן לכל אדם.

"מוקדי החיכוך בעיר ירושלים רבים והמשטרה פועלת באזור בכל הכוחות והאמצעים שברשותה למען שלום הציבור ובטחונו. כל אירוע חריג מטופל מיד, ולצד זאת מתבצעת כל העת פעילות יזומה ומגיבה נגד עבריינים ומפרי סדר באשר הם. מטבע הדברים לעולם לא ניתן יהיה להציב שוטר בכל סמטה ובכל זמן, אולם ההיערכות והפריסה המבצעית המשטרתית מאפשרת תגובה מיידית ומהירה לכל איום.

"נציין כי בעיר ירושלים ובעיר העתיקה, כמו גם בערים רבות ברחבי הארץ, הולכים זה לצד זה תושבים, מטיילים ומתפללים בני כל העדות והדתות. כך היה וכך ימשיך להיות. נמשיך לפעול לשמירה על שלום הציבור ובטחונו".