זומנתם לחקירת משטרה? חושדים בכם במשהו? חקירת משטרה היא ללא ספק אירוע מלחיץ מאוד, אתם יושבים בחדר בתחנת המשטרה והקלפים בידי החוקרים. זה לא משנה אם אתם עבריינים מנוסים הרגילים לחדרי החקירות או אם אתם אנשים שומרי חוק - מדובר באירוע משמעותי שכל טעות בו היא חשובה. אז מה מותר להגיד בחדרי חקירות וממה ממש כדאי להימנע? על כך במדריך שהכנתי.

אז מה מלחיץ בחקירת משטרה? ראשית, העובדה שאנחנו נמצאים מחוץ לאזור הנוחות שלנו, שנית, העובדה כי הכוח בידי החוקרים. אבל העובדה הכי משמעותית ומלחיצה היא שיש לחקירת משטרה את האפשרות להשפיע ולשנות את החיים שלכם, שהרי החקירה עלולה לקבוע האם יוגש נגדכם כתב אישום או שמא תיק החקירה נגדכם ייסגר.

זה בכלל לא משנה אם אתם עבריינים מנוסים או אנשים שומרי חוק. אם זומנתם לחקירת משטרה עליכם לדעת את הכללים הבסיסיים בטרם תשבו על כיסא הנחקר. חשוב שתדעו מה אסור לכם לעשות בשום אופן ומנגד, כיצד תצלחו בצורה הטובה ביותר את חקירת המשטרה.

עורך הדין יניב זוסמן (צילום: מיכל קושרוב)
עורך הדין יניב זוסמן (צילום: מיכל קושרוב)

הנה 10 כללים בסיסיים שעליכם לשנן:

  1. אל תסכימו להיחקר ללא היוועצות בעורך דין פלילי. כן, כן, גם אם אתם חשודים בגניבת מסטיק.
  2. החוקר ביקש מכם את הקוד לטלפון הנייד? אל תתנו אותו (בכל זאת, יש לכם שם דברים פרטיים שיכולים לפגוע בפרטיות של פלוני או פלונית). אם מסיבה כלשהי אין לכם עדיין סיסמה - זה  הזמן לעשות.
  3. אל תחתמו על מסמכי החקירה לפני שקראתם אותה בעיון פעם אחת לפחות (מניסיון אני יכול לומר - שאתם עשויים להיות מופתעים עד מאוד מכמות אי הדיוקים שתמצאו במסמכים אלו).
  4. לעולם אל תתפתו להבטחות החוקר. בשנים האחרונות, עוד בהיותי תובע, התחלתי להיחשף לעניין מטריד - שמעתי חשודים רבים שטענו בבית המשפט כי מי שחקר אותם הבטיח לסגור להם את התיק בתוך מספר ימים אם רק יענו על כמה שאלות. יודעים מה קורה בפועל? התיק (כמה מפתיע) לא נסגר. למעשה, אתה נחקר בתחנה, מבחינתך זו עבירה מינורית ושטותית ולכן הבטחת החוקר לסגירת התיק נשמעת לך הגיונית. אז זהו, שלא! אז בפעם הבאה שאתה בחקירה והחוקר אומר לך שהתיק ייסגר תוך כמה ימים, תבקש את זה ממנו בכתב.
  5. אל תיפלו בתרגילי חקירה. לא תאמינו כמה נחקרים נופלים בתרגיל הישן של "השוטר הטוב והשוטר הרע". הנה דוגמה שמתרחשת כל יום: אדם נחקר במשטרה, זו פעם ראשונה שלו והוא לחוץ עד כדי כך שחוסר הוודאות מוציא אותו מאיזון. הוא מבקש לעשן סיגריה והחוקרת הנחמדה יוצאת איתו לעשן. בחוץ, בזמן שהוא מעשן סיגריה, היא פונה אליו בחברות ב"סחבקיות" ובאווירה נעימה. היא אומרת לנחקר שהוא יכול לספק לה הכל, כי עכשיו הם בשיחה קלילה, לא רשמית ולא מתועדת.
     
    היא גם תטפח לו על השכם ותחייך חיוך רחב. והנחקר? עלול להיענות לבקשתה, אך מדובר, כמובן בטעות. בטרם תתחילו לדבר, עצרו! ייתכן שהחוקרת מקליטה אתכם. חשוב שתזכרו - היא חוקרת, לא חברה שלכם, לא הייתה חברה שלכם וכנראה שגם לא תהיה. גם אם מתחשק לכם לפתוח את הפה עליכם להתעשת ומהר- החיים שלכם תלויים בזה, החופש שלכם!
  6. אל תנדבו מידע שלא נשאלתם לגביו. טבע האדם מוביל לא אחת לדיבורים מיותרים. החוקרים ניזונים מזה. אתם לחוצים, מזיעים ורק רוצים לסיים את החקירה ומוצאים את עצמכם מדברים בלי סוף. תיזכרו ותשננו: אתם עונים אך ורק על השאלה שנשאלתם. באופן קצר ותמציתי ומבלי לנדב מידע מיותר.
  7. אל תזלזלו בחוקר - גם אם אתם עייפים, כועסים או מלאים בביטחון עצמי - אל תוציאו את זה על החוקרים, זה בוודאות עלול לפגוע בכם. דברו תמיד בכבוד ובנימוס. תהיו נחמדים, תהיו בני אדם. אם זה לא יועיל, זה בטוח לא יזיק. מה עוד שאתם לא רוצים לעלוב במי שאחראים בסופו של יום על החירות שלכם.
  8. אל תשנו גרסה - אתה נחקר בפעם השנייה? אל תשנה פרט מהותי מהגרסה הראשונה שנתת. החקירה הראשונה, היא לב ליבה של הגרסה שלך. אל תהרוס אותה אם היא טובה ואל תסבך את עצמך יותר אם היא פחות טובה. כמובן שסביר להניח שבשלב הזה אתה מספיק חכם כדי להיות מיוצג על ידי עורך דין פלילי - אל תוותר על הזכות הזאת, אתה פשוט לא יכול להרשות את זה לעצמך.
  9. אל תענו על שאלות אם לא ראיתם הוכחה במו עיניכם. החוקר מטיח בכם שנמצאה טביעת אצבע שלכם בזירת הפשע? בקשו לראות את המסמך! החוקר הטיח בכם שפלוני הפליל אתכם? בקשו לראות! אל תמסור גרסה לפני שהציגו בפניך את המסמך, התמונה, חוות הדעת וכו'.
  10. אל תשאירו מקום לפרשנות. התייעצתם לפני החקירה בעו"ד פלילי? מצוין. עכשיו, כל שנותר לעשות כדי לצלוח את החקירה זה לא להשתמש בביטויים שישאירו מקום לפרשנות. ביטויים כמו "אולי", "יכול להיות", "לא סגור על זה" וכו'. במידה ואינכם בטוחים בתשובה לשאלה שנשאלתם, פשוט אל תשיבו. אם אינכם זוכרים במדויק, תאמרו בפירוש - "איני זוכר!". אל תיתנו לחוקר, לפרקליט ולבית המשפט את האפשרות לפרש אתכם אחרת. אתם בשיאה של חקירה פלילית שהולכת להשפיע באופן משמעותי על החיים שלך: כל מילה שתוציא מהפה - קריטית!

אז מה כן כדאי לעשות בחקירת משטרה?
ככלל אצבע, ניתן לומר שני דברים, שאם תזכרו אותם אתם במצב טוב יותר מאחרים:

  • היוועצות בעורך דין פלילי. 
  • שמרו על זכות השתיקה עד להגעת עורך דין פלילי.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il