אמיר רז, השוטר לשעבר שנאשם ברצח אשתו דיאנה דדבייב ז"ל לעיני ארבעת ילדיהם, החל למסור הבוקר (ראשון) את גרסתו, במסגרת משפטו ברצח שזעזע את המדינה. לפי כתב האישום, ביום הרצח קשר רז את ילדיו לכיסאות, חנק את דיאנה, ואז - תוך כדי מאבק, וכשהיא מתחננת על חייה - ירה בה כדור אחד בירך ואחר כך בראשה, תוך שהוא מונע מביתם הבכורה שהייתה אז כבת שבע להזעיק את עזרת השכנים.

רז, שבדיון קודם סירב למסור את עדותו, שינה את דעתו והחליט למסור אותה היום, ולאורך העדות הפנה שוב ושוב האשמות קשות כלפי הנרצחת. זאת, למרות שבמהלך הדברים ניסה רז להראות כי הוא מתנצל ואמר בפני משפחתה של דיאנה ז"ל: "אני רוצה להתנצל על מה שאני עשיתי. זה לא יחזיר אותה, אבל אני יודע שזה מעשה נורא. אני לא יודע באיזה מצב הילדים, ואני מתבייש מאוד". נלי, אמה של דיאנה, התפרצה וצעקה: "תסתכל לי בעיניים". 

הנרצחת דיאנה דדבייב (צילום: צילום פרטי)
הנרצחת דיאנה דדבייב (צילום: צילום פרטי)

רז טען בפתח דבריו כי "עד המקרה עם דיאנה הייתי אבא חם ואוהב, עשיתי הכל לטובת הילדים שלי, והייתי אבא מעורב בחיים של הילדים שלי". סנגורו, עו"ד משה אלון, החל לשאול על מערכת היחסים של אמיר רז עם דיאנה ז"ל. רז השיב: "מערכת היחסים שלנו הייתה מורכבת. מלאה באהבה, אבל עם המון עליות וירידות - בבית היה או גן עדן או גיהינום. זה נבע בעיקר בגלל האהבה בנינו. אני תמיד רציתי לרצות אותה ושיהיה". 

רז סיפר ופירט: "בשנת 2010 גרנו בארצות הברית, שם הכרנו. היא חזרה לארץ שבועיים אחרי שהכרנו, ואני המשכתי לעבוד. חודש וחצי דיברנו בטלפון כל יום וככה פיתחנו את הקשר הרגשי. לאחר מכן חזרתי לארץ, והתחלנו במערכת יחסים".

לדבריו, דיאנה הייתה הדומיננטית יותר בקשר שלהם: "במהלך השנים התקבע העניין שהיא המפקדת ואני החייל. היא נותנת את הפקודות ואני מבצע. בשלב מסוים היא התעייפה מזה, אבל לא הייתי יכול להחליף אותה בתפקיד כי אני באופי שלי חייל". 

"התביישתי להגיד שהייתי גבר מוכה – נפשית ופיזית", המשיך רז, "בדיעבד, זה תסמינים דומים לאישה מוכה, שאומרים לה 'למה לא עשית משהו?'. דיאנה העלתה את נושא הגירושין, אני לא רציתי". בתגובה נשאל על ידי הנשיאה: "אם היית סמרטוט, גבר מוכה, למה לא רצית להתגרש?".  רז ענה: "לא ידעתי שאני כזה".

"אני מיומן בנשק", המשיך רז, "מבחינת התנהלות עם נשק, הייתי שם את האקדח בכספת - וכשהייתי מחוץ לבית, הוא היה עלי בפונדה. הייתי רגיל שהנשק עלי כל הזמן. פעם אחת, צעקתי לשכנים שיעזרו לי". בתגובה, מריאנה אחותה של דיאנה ז"ל התפרצה לדברים ואמרה: "חבל שלא צעקת להם לפני שירית בה". 

משפחתה של דיאנה דדבייב בבית המשפט המחוזי בלוד (צילום: אבשלום ששוני)
משפחתה של דיאנה דדבייב בבית המשפט המחוזי בלוד (צילום: אבשלום ששוני)

"אמיר רז הוא רוצח מתועב שראוי שינמק בכלא – בחוצפתו שלא תיאמן הוא מנסה לצייר עצמו כקורבן"

יו"ר נעמת חגית פאר מסרה בתגובה לעדותו המקוממת של רז: "מדובר ברוצח מתועב שראוי שינמק בכלא. אל מול המשפחה שאיבדה את היקר לה מכל ובחוצפה של תיאמן, הוא מנסה להציג עצמו כקורבן. ראוי לציין שכתב האישום כולל גם סעיף של תקיפה והתעללות בקטין – סעיף חשוב ביותר. המשמעות היא שילדים שהיו חשופים לזוועות שכאלו הם קורבנות עבירה והדבר עולה בקנה אחד עם הצעת חוק של נעמת שמקודמת בימים אלו ושנועדה להבטיח שזה יהיה הרף גם בעתיד".

לקראת תחילת עדותו של הרוצח נלי דדבייב, אמה של הנרצחת דיאנה, אמרה כי "אני רוצה לשמוע בקולו, אם יש לו את האומץ להגיד 'כן, עשיתי'. אני רוצה לשמוע. אלוהים איתנו". עוד הוסיפה אמא של דיאנה ז"ל כי "כרגע אנחנו באמת לא יודעים. גבר אמיתי לא עושה דבר כזה. אם הוא היה בעל טוב, אבא טוב, אדם טוב, אז הוא לא היה עושה דבר כזה. זה מה שיש לי להגיד, מה שאני מאחלת זה אחר כך".

לאחר שרז סירב להעיד במשפט אמרה מריאנה דיין, אחותה של דיאנה ז"ל: "כולנו מבינים מה זה אומר - שתיקה כהסכמה. המעשה הזה היה כל כך אכזרי שכנראה אין לו שום דבר להעיד ולומר לטובתו".

כזכור, רז מואשם כי רצח את דיאנה בחודש פברואר 2021. על פי עובדות כתב האישום, ביום הרצח, הוא הוציא חבל באורך 8.20 מטרים, קרא לילדים, הושיב את שלושת הילדים הגדולים על כסאות קטנים בסלון וקשר אותם, בעוד התינוק ישב בכיסא אוכל בצמוד אליהם. כאשר דיאנה הבחינה בילדיהם הכבולים לכיסאות, היא כעסה וצעקה לעברו של אמיר והוא בתגובה החל להכות אותה לעיני הילדים, תפס אותה בחולצתה באזור הצוואר בשתי ידיו, משך אותה לכיוון דלת הכניסה, ובסמוך לדלת הצמיד את ידו לצווארה וחנקה בחוזקה.

במהלך המאבק, צעקה דיאנה לביתה בת השבע, לקרוא לשכנה לעזרה. הילדה הצליחה להשתחרר מהקשירה וניסתה להגיע למדרגות על מנת להגיע לשכנה, אך האב אמיר, משך את בתו בחוזקה בידה, הפילה על המדרגות וגרם לה לחבלות.  דיאנה, שחששה לחייה, ניסתה לפתוח את דלת הבית במטרה להימלט, אך רז מנע ממנה זאת ונטל את הסכין מהשולחן ודקר אותה שתי דקירות בירך. לאחר שניסתה להיאבק בו, הוציא רז את האקדח מתוך הנרתיק, ולעיני הילדים, תוך שדיאנה התחננה על חייה, ירה כדור אחד בירך ולאחר מכן לעבר ראשה.