בשידור חי: בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל היום (שלישי) את העתירה שהגישה הפרקליטות וביטל את שחרורו המוקדם של עבריין המין אלון קסטיאל, זאת בשל פגם מהותי שנפל בהליך, כך לדברי השופטים, בכך שנפגעות העבירה לא זומנו להביע את עמדתן העדכנית בפני ועדת השחרורים. 

"נפל פגם בהחלטת ועדת השחרורים שלא לדחות את הדיון כדי לקבל את עמדתן העדכנית של כל נפגעות העבירה", מסרה השופטת, שפירטה כי לפי החוק יש ליידע את נפגע העבירה בהליך, בפרט כשמדובר בהליך שחרור הפוגע, והדגישה כי "לא מדובר בעניין טכני אלא מהותי".

השופטים אף ביקרו את הוועדה וציינו כי היא הייתה מודעת לכך ששלוש מארבע נפגעות העבירה כלל לא ידעו על הקדמת הדיון וקיבלו את הערעור  שהגישה הפרקליטות, כך שהדיון יוחזר לוועדת השחרורים עד שתתקבל עמדת כל נפגעות העבירה. 

עוד נכתב בהחלטה: "לאסיר אין זכות קנויה לשחרור מוקדם, אלא עליו לשכנע את וועדת השחרורים, כי הוא ראוי לכך וכי שחרורו לא יסכן את הציבור. מאחר והמשיב הוא עבריין מין נזקקה הוועדה בהתאם להוראות חוק שחרור על תנאי, לחוות דעת גורם מוסמך לפיה מסוכנותו כעת של המשיב היא נמוכה". 

"בנסיבות אלו, לא היה מקום שהוועדה תסתפק בכך שהיה ידוע לנפגעות העבירה על המועד המקורי ומכאן להסיק שאינן מעוניינות להביע עמדה עדכנית מעבר לעמדה שהביעו לפני הדיון הקודם בבקשת האסיר לשחרור מוקדם. לנפגעות עבירות מין יש זכות על פי חוק לדעת מהו המועד בו מתקיים דיון בפני וועדת השחרורים ויש ליתן להן הזדמנות בהתאם להוראות החוק להביע את עמדתן. יצוין, כי החוק מקנה לנפגעות עבירות מין את הזכות להביע את עמדתן בפני וועדת השחרורים נוכח מאפייניהן הייחודים של עבירות המין שהצלקות הנפשיות בעקבותיהן עשויות ללוות את נפגע העבירה שנים רבות לאחר מכן", סיכמו השופטים. 

כזכור, לפני כשלושה שבועות התעוררה סערה לאחר שוועדת השחרורים החליטה לאשר את שחרורו המוקדם של עבריין המין אלון קסטיאל, זאת ארבע שנים בלבד לאחר שהחל לרצות את עונשו. לאחר החלטת הוועדה, בפרקליטות הגישו בקשה לעיכוב ביצוע, על מנת שיוכלו לערער נגד שחרורו המוקדם של קסטיאל. בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות ודחה את השחרור בשבוע. 

הדיון התקיים בבית המשפט המחוזי נצרת בפני השופט אב"ד השופטת עירית הוד, השופט חנא סבאג והשופטת אילונה לינדנשטראוס. כאמור, להבדיל משימוע פסק הדין שנערך בדלתיים פתוחות, הדיון קודם לשימוע נערך בדלתיים סגורות.

ח״כ נעמה לזימי התייחסה להחלטה ואמרה: ״סוף כל סוף מערכת המשפט הקשיבה לקורבנות האלימות המינית! מברכת בהתרגשות את מערכת המשפט המחוזי בנצרת שעשו תיקון וצדק לקורבנות של אלון קסטיאל, מקומו של האנס הסדרתי הוא מאחורי הסורגים".

יור נעמת חגית פאר מסרה: ״יש שופטים בנצרת. טוב עשה בית המשפט שתיקן את העוול הנורא שגרמה וועדת השחרורים בהחלטתה לשחרר עבריין מין מבלי לאפשר לקורבנות להופיע בפניה ולשטוח את טענותיהן. זכותן של נפגעות העבירה להשמיע את קולן צריכה להיות זכות בסיסית ולא חסד. זהו מסר מהדהד לועדת השחרורים שהתנהלותה בלתי מתקבלת על הדעת וחייבת להשתנות וזה מסר ערכי חשוב לקורבנות שאזרו אומץ להתלונן ולומדות שיש שופטים בישראל שיודעים לתקן החלטות שגויות״. 

עו"ד עינת פישר-לאלו מנכ"לית שדולת הנשים מסרה: "מברכות על החלטת ביהמ"ש לפסול את החלטת ועדת השחרורים ולהשהות  את שחרורו של עבריין המין הסדרתי קסטיאל. החלטת בית המשפט שולחת מסר חשוב כי קולן של הנפגעות אינו יכול להיות מושתק. זוהי זכותן וזוהי זכותנו שעמדתן תישמע וכי כל השלכות הפגיעה בהן יוצגו בפני הוועדה ויילקחו בחשבון בהחלטתה".

"אנו מקוות שהחלטת בית המשפט תוביל לשינוי מהותי בהתנהלות של וועדת השחרורים וכי מעתה, בכל דיון הנוגע לעברייני מין יינתן משקל משמעותי לנפגעות, לנזקי הפגיעה המתמשכים, למסר הציבורי ביחס לסוג זה של עבירות ושל עבריינים ולאמון הציבור במערכות האכיפה".