יצחק אברג'יל בן ה-53, מראשי הפשע המאורגן בישראל, ספג היום (שלישי) את העונש הכבד ביותר שהוטל עליו מאז החל להסתבך עם החוק. לאחר שהורשע ברצח שלושה עוברי אורח בניסיון החיסול של זאב רוזנשטיין ובניהול ארגון פשע, בית המשפט המחוזי בתל אביב הטיל עליו שלושה מאסרי עולם ו-30 שנות מאסר נוספות, וקבע לגבי האירוע כי "מדובר באחד מהאירועים החמורים שידעה המדינה במלחמות בין ארגוני הפשיעה".

אברג'יל הסתבך עם הפשע כבר בגיל צעיר, וסיפר על כך בתכנית "המעגל" עם דן שילון, בה התארח בשנת 1994. "חייתי פשע, ואלו החיים שסביבם חייתי. כל האנשים שסביבי היו בחיים האלה", אמר אז אברג'יל. בעדותו בבית המשפט, סיפר בין היתר, כיצד החל לחטוף תיקים, ובהמשך החל "להתעסק עם אקדחים", לדבריו. "אני בן זקונים במשפחה של עשרה אחים, ותמיד הייתי רעב. הייתי גונב כל הזמן. כבר מגיל 6 אני מחביא אקדחים וסמים. כשהייתי רעב, הייתי הולך לבית הספר ולוקח את ארוחת עשר לילדים אחרים, כי היינו צריכים להסתדר בעצמנו. מהיום הראשון חייתי חיי פשיעה. את הירי הראשון שלי ביצעתי כשהייתי בן 14. קראו לו חנניה עמר, הוא היה מדריך נוער, ולא נתן לי להיכנס למועדון. יריתי גם במישהו שקוראים לו אלי אוחנה, ועשיתי את זה בבית קפה. יריתי בהרבה אנשים במהלך הקריירה שלי, אלה הם חיים של פשיעה".

יצחק אברג'יל (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
יצחק אברג'יל (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

בשנת 1986, עת שהיה בן 17, הוא הורשע לראשונה בחייו ברצח ונידון ל-17 שנות מאסר, אך שוחרר בתום 13 שנה בלבד, בין היתר הודות להד התקשורתי שיצר הראיון שהעניק לדן שילון. במהלך שהותו בכלא באר שבע דקר אברג'יל את קצין הביטחון של בית הסוהר, וכפי שהעיד בעצמו, בילה תקופות רבות בבידוד. 

עם שחרורו מהכלא שב אברג'יל לעולם הפשע, כאשר הפעם חבר לזאב רושנשטיין בעסקי ההימורים הבלתי חוקיים. בהמשך נפרדה דרכה של השניים, שהפכו לאויבים, מה שהוביל לשרשרת מקרי רצח הקשורים למאבקי שליטה על טריטוריות בין ארגוניהם של השניים. בין השנים 2002 ל-2007 יוחסו לו מעורבות בעימותים עם גורמים עבריינים נוספים, בין היתר עם בני משפחת אלפרון.

ב-2008 נעצר אברג'יל פעם נוספת, הפעם בחשד למעורבות ברצח עוברת האורח מרגריטה לאוטין בחוף הים בבת הים, במסגרת מלחמת ארגוני הפשע. 

יצחק אברג'יל ומוטי חסין (צילום: פוסטה)
יצחק אברג'יל ומוטי חסין (צילום: פוסטה)

בהמשך אותה שנה הוא נעצר פעם נוספת יחד עם אחיו מאיר לבקשת הרשויות בארה"ב להסגירם בגין מעורבותם ברצח סוחר הסמים הישראלי, סמי אטיאס, ובגין עבירות נוספות. ב-2011 הוסגרו השניים, ועל יצחק הוטלו שמונה וחצי שנים בכלא. לאחר שריצה 10 חודשי מאסר, הגיע אברג'יל לעסקת טיעון עם בית המשפט בארה"ב, ובשנת 2014 הוחזר לארץ לרצות את יתרת עונשו. 

במאי 2015 נחשף תיק 512, עם מעצרם של עשרות עבריינים בכירים, בהם אברג'יל. בחודש יולי הוגשו כתבי אישום נגד 18 מהם, בראשם אברג'יל, שעדיין ריצה באותה עת את יתרת מאסרו לאחר החזרתו מארה"ב. בנובמבר 2020 הוגש כתב אישום נוסף נגד אברג'יל בגין איומים על התובע במשפטו במסגרת הפרשה. 

זאב רוזנשטיין (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
זאב רוזנשטיין (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

בנובמבר 2021, כאמור, הורשע אברג'יל ברצח שלושה עוברי אורח בניסיון החיסול של רוזנשטיין ברחוב יהודה הלוי בתל אביב בסוף שנת 2003, ובניהול ארגון פשיעה. העונש החמור שהוטל עליו צפוי להביא לסיומן של ההסתבכויות של אברג'יל מחוץ לכותלי הכלא, שכן גם אם עונשו יקוצר עדיין מדובר בפרק זמן משמעותי ביותר מאחורי סורג ובריח.