יניר מלך, מנכ"ל חברת אביר מודיעין שעוסקת במניעת פשיעה ארגונית, שוחח עם יוני הללי ברדיו צפון 104.5FM ותיאר כיצד נראה ארגון פשע, יממה לאחר שניתן עונשו הכבד של ראש ארגון הפשע יצחק אברג'יל בפרשת 512. לדבריו של מלך, "אנשי עסקים נסחטים ברמה יום יומית".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

בפתח דבריו סיפר מלך כי "אנחנו עברנו את ארגוני הפשיעה בדרום אפריקה ובמקסיקו, הבעיה היא שבישראל למשטרה אין את היכולות ואת הסמכויות שיש למשטרה בדרום אפריקה. המשטרה בדרום אפריקה שרואה מישהו שיורה על בית עסק היא רשאית להרוג אותו, אם אקח את סניף ארומה בצומת עמיעד שירו עליו מספר פעמים, אם זה היה חשד לפיגוע היו שמים את הימ"מ ומורידים את היורים".

הוא המשיך ותאר מהי משפחת פשע: "הבסיס למושג הזה משפחת פשע נוסד מהיותן של משפחות גרעיניות שעסקו כמשפחה בפשיעה, אתם מכירים את אלפרון, אברג'יל, אבוטבול, שזה נוסד כמשפחה גרעינית שעוסקת בפשיעה. ככל שהיא נהייתה חזקה בשטח שבו היא פועלת והצליחה לגייס לעצמה חבורה נוספת של עבריינים שהצטרפו אליה, ולהתפתח לרמת ארגון, אז היא הופכת לארגון פשיעה.

"ארגון פשיעה הוא שונה ממשפחה כי היא גרעינית, כשאנחנו מדברים על ארגון פשיעה, זה כבר ארגון היררכי ממודר, עם קבוצות פשיעה שמשתלטות גם על עסקים לגיטימיים ומפעילות עסקים לגיטימיים למשל לצורך הלבנות הון. תסתובב למשל בצפון ותשאל ממה הם מתקיימות ואיך היא משלמת משכורות, זה בדרך כלל מכבסות".

הוא הוסיף וסיפר: "הדבר הנוסף הוא להשתלט על עסקים לגיטימיים ודרכם להלבין את הכספים שנגבים באמצעות פעילות פשיעה כמו כסף שמגיע מזנות, מסמים, מאמל"ח, אלימות, סחיטת דמי חסות וכו', הכסף הזה מגיע וצריך להלבין אותו".

כשנשאל האם מקרי הצתות וגניבות של כלים חקלאיים או ירי על רכבים חולפים, מסעדות ובתי עסק אלו אירועים של עבריינים שקשורים לפשיעה ארגונית, השיב מלך: "הכל מתודרך ומפוקח על ידי ארגוני פשיעה, היום אם אתה רוצה לבצע פעילות פלילית אתה לא יכול לבצע אותה בלי חסות של אותו ארגון פשיעה שאחראי על השטח, זה מאוד מלחיץ ומתסכל את אותם אנשי העסקים הלגיטימיים שנסחטים ברמה היום יומית.

הוא הוסיף: "ארגוני הפשיעה בישראל מגלגלים מאות מיליוני שקלים בשנה, אין מכרז תשתיות שארגון פשיעה שלא מעורב בו, יש פוליטיקאים, ראשי עיר, וארגונים פוליטיים כאלה ואחרים של המדינה שנגועים ושבויים בפשיעה. יכול להיות שאנשי ארגוני פשיעה חדרו לתוך המערכות הפוליטיות, ויש אנשים שמופעלים על ידי ארגוני פשיעה. ראשי ערים, סגני ראשי ערים, פרקליטים, ואפילו שופטים שמאוימים או פועלים על ידי ארגוני הפשיעה". 

הוא התייחס לעונש הכבד שנגזר על אברג'יל ואמר כי "זה אולי טיפה ירתיע בגלל העונש החמור שהוא קיבל, הוא כרגע סוס מת, יש הרבה מאוד שחקנים אחרים בשוק, הוא מבחינתם היסטוריה, והם משתלטים על אזורי הפעילות שלו, הם מגייסים את השחקנים העבריינים שעבדו איתו לשירותם, והופכים להיות הרבה יותר מתוחכמים כדי לא ליפול איפה שהוא נפל.

"האלימות של משפחות הפשע הרבה יותר חמורה מתקופת אברג'יל, מדובר על ילדים בני 14 ו-15 שמסתובבים עם אמל"ח. הרבה מאוד ארגוני פשיעה שייכים למגזר הערבי, כשמדברים על משפחת פשע אנחנו מדברים על חמולה, ויותר קשה לגייס מקורות מחמולה שהיא אורגנית".