עדותה של הדס קליין, העוזרת האישית של המיליארדר ארנון מילצ'ן, החלה אתמול (שלישי) בבית המשפט במסגרת הדיונים בתיק 1000. קליין, העדה המרכזית, טענה כי יו"ר הליכוד וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ורעייתו קיבלו מתנות רבות, ביניהן סיגרים ושמפניות. ינון מגל ובן כספית דנו על כך עם עו"ד ציון אמיר, מומחה לדין פלילי, שפירש את עדותה וענה על השאלה - האם נתניהו צריך להיות מודאג? 

"שרה ביקשה לשים את השמפניות בשקיות": עדות קליין | עדכונים מבית המשפט

אביעד גליקמן מסביר: מדוע לנתניהו יש "סיבה רבה לדאגה"?

"העדות (של קליין) שבמובנים מסוימים לא פשוטה, לא קלה. היא מספרת סיפור שאם כולו מדויק אז הוא בהחלט מתחיל במנעד ההתייחסות מעדות מביכה, ויכולה להגיע גם עד לסף יותר חמור של ניתוח ההתנהגות שמתוארת שם. לא נחמד לשמוע את התיאורים האלו של מתנות בהיקף כזה גדול, אבל אמרנו את זה ואפשר לומר מעבר לזה", ענה עורך הדין כשנשאל על התרשמותו מעדותה של קליין. 

הוא הוסיף ואמר על חוק המתנות כי "הוא באמת קובע איסור על קבלת מתנות יקרות ערך, הוא גם קובע כללים בעניין של חובת דיווח. אבל, אנחנו שמענו על תבונתם של סנגורים שיכולים להעלות טענות מטענות שונות. למשל, היקף מחיר המתנות, מה הזוג ידע שקיבל, איך ידע, מה ידע ועוד".

המגישים טענו כי לפי עדות קליין, שרה אמרה שישנה חוות דעת מקצועית שעל פיה מותר לקבל הכל - חוץ מדירה. בנוסף, אמרה קליין כי היא ומילצ'ן בעדותה כי הרגישו שנדרשו להביא מתנות, באופן אובססיבי, ולא רק בפעמים שהיו מוכנים לתת. "זה מורכב", הגיב עו"ד אמיר, "תקרא את כל השתלשלות או תולדות ימי המתנות של אישי ציבור או נבחרי ציבור, אפילו עוד לפני שחוקק החוק לעניין, ותגלה שיש שם הרבה מאוד, היו לפחות, אי סדרים בעניין וקמו וועדות".

הוא ציין כי קיים תקדים במדינת ישראל על כתב אישום של מישהו שקיבל מתנות והזכיר כי לאולמרט הייתה חקירה בעניין. מגל הגיב: "הוא קיבל עטים בשווי מאות אלפי שקלים". אחריו כספית מיהר לציין: "לא קיבל כלום, הוא יתבע אותך, זה תיק שנסגר". עו"ד אמיר סיכם כי מתוך זיכרונו הייתה חקירה בנושא, אך התיק נסגר.

כספית ציין כי לפני כשנה וחצי הורשעה חבורת אנשים שעבדו במשרד הבריאות בגין קבלת תלושים או סלסלות שי לחג מספקים של משרד הבריאות, ונשלחו לבית הסוהר. "זה לא מדויק", אמר עו"ד אמיר, שהיה עורך הדין שייצג את אחת הנאשמות, "העבירות שבהן הואשמו זה עבירות של קבלת שוחד, פה אין לנו". הוא הוסיף עוד: "היו הרבה מאוד מקרים שנבחנו כאשר עובדי ציבור, עובדי עיריות קיבלו מתנות בחגים, הדברים האלה היו על סדר היום אבל תמיד זה היה בהקשר של שוחד, כאן לא מדובר בעבירת שוחד".

הדס קליין (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
הדס קליין (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כספית העלה את העובדה כי בכתב האישום מפורטים מקרים רבים בהם נתניהו הפעיל כוח שלטוני למען מילצ'ן. מגל הגיב: "אין תקדים לאישור הזה". בין השניים נוצר ויכוח כשמגל טען: "זה פשוט תפירת תיקים". על כך כספית שאל: "אתה פשוט חושב שזה בסדר גמור שראש ממשלה ואשתו ידרשו על בסיס שבועי מתנות של מאות אלפי שקלים?", ולאחר שמגל הגיב בשמות גנאי וקרא: "אתם פשוט רשעים ארורים, זה לא יאמן", הבהיר לו שותפו לתוכנית: "אתה תצטרך הרבה מאוד אקונומיקה להתנקות מזה".

עו"ד ציון אמיר סיכם את נושא חוק המתנות: "הוא לא יצירה חוקית שלא צריך ליישם אותה. העדות שלה כפי שהיא מתארת תמונה מאוד לא פשוטה. מתנהל משפט ולא שמענו, אולי פעם ראשונה מאז שהמשפט החל, לא שמענו מההגנה אפילו לא חוץ מאמירה כללית של עו"ד חדד, לא שמענו מה הם מכינים. לפי הערכתי יהיו שם לא מעט שאלות שעלולות או עשויות מאוד להביך את העדה ביחס לדיוק בהיקף, עובדות, מי ידע על מה".

לקראת סיום דבריו הבהיר כי "אני לא אומר שסיגר לא יכול להיות בגדר מתנה שהיא מתנה אסורה, למרות שמדובר במשהו שמתכלה, מעשנים אותו ונגמרת המתנה. החוק קובע גם סנקציות מנהליות של הטלת קנס כספי בגובה של עד פי 3 מהמתנה שקיבלת אם לא דיווחת ולא קיבלת היתר להחזיק במתנה הזאת. לא תמיד מיד רצים להפעלת הסנקציה פלילית בסוג כזה של עניין".

"זו עדה שהיא יותר קשה להגנה מעדות אחרות, כי לכאורה מדובר בעדה שעל פני הדברים אין לה אינטרס. היא מסרה את מה שמסרה, יהיה מאוד קשה להתווכח עם עצם העובדה שהתקבלו מתנות", סיכם עו"ד אמיר. 

 סייעה בהכנת הידיעה: שני רומנו, 103FM