דודי אשכנזי, הישראלי שנעצר עם נחיתתו באי היווני קוס  בחשד כי הוא מבוקש על ידי האינטרפול בגין סחר בסמים לפני שבועיים, שוחרר אתמול ממעצר בתנאים מגבילים בהם ישהה באי רודוס. זאת, עד תסתיים התסבוכת המשפטית הבינלאומית ופרו "תרד מהעץ" ותכיר בכך שיוון עצרה עבורה את האדם הלא נכון.

בשבועיים האלה טולטל במעבורת הלוך ושוב בין האיים, אולם היום (חמישי) הוא עבר, לראשונה שלא באזיקים, עם אשתו רחלי ואחותו אסנת אל האי רודוס, שם שכרו בינתיים דירה. בשיחה עם וואלה! הוא מספר על ההלם מהמעצר ועל התנאים הקשים, מספר על ההרגשה להיות שוב אדם חופשי והכמיהה לשוב לארץ, למשפחה במושב בת חפר, ולשגרת החיים והעבודה.

עורך דינו של דודי אשכנזי מספר על שחרורו ממעצר (צילום: יואב איתיאל, וואלה!)

אשכנזי מתחיל ומספר על היציאה לחופשי לאחר שבועיים של מעצר. "למדתי בדרך הקשה שאין הרגשה טובה מזו בעולם", מספר אשכנזי, "נכון שאנחנו עדיין רק בחצי המרוץ אבל כשאתה יוצא החוצה החופש עצמו זה דבר מטורף. זה רק ארבע אותיות, אבל זה עם עוצמות מדהימות".

אשכנזי ממשיך ומפרט על הדברים הקטנים בהם יציאתו לחופשי מתבטאת. "אני יכול לשבת או לעמוד בלי צורך לבקש רשות, בלי שאומרים לי. אני יכול לשתות כשאני מרגיש יובש בפה ואני יכול ללכת כשבא לי. אני יכול להחזיק לאשתי את היד. איזו הרגשת שחרור. לא יכולתי לעשות שם אפילו צעד, בלי אישור של מישהו. וחסר לך אם אתה עושה משהו שלא אמרו לך מותר", הוא מספר.

כעת, מקווה אשכנזי שיכל להשלים את השחרור, ומקווה לחזור ארצה כבדי להיות עם משפחתו וילדיו. הוא משתף: "אני רוצה לחבק אותם חיבוק חם ולהבטיח להם ששוב לא אעזוב אותם. אני רוצה לחזור לחיים שלי, לשגרה שלי. לעבודה שלי. אני איש משפחה ואיש עבודה. אלה עיקרי החיים שלי".

אשכנזי ממשיך ומספר על תנאי המעצר הקשים בהם שהה. "זו הייתה הפעם הראשונה בחיים שלי שראיתי תא מעצר", הוא מספר, "היו שם תנאים מזעזעים ולא אנושיים. אתה נכנס ודורך עם הרגל על הרצפה, והרגל לא מתרוממת כי הכפכף נדבק לרצפה מרוב לכלוך. ואז אתה רואה שג'וקים הולכים לך בין הרגליים ועכברים שרצים, יתושים שמתעופפים ומציקים כל הזמן ובאוויר ריח צחנה של ביוב של שתן וצואה".

עוד המשיך וסיפר כי "אתה נמצא במסדרון של שלושה מטרים על מטר, ושם אתה אמור לשהות שלושה ימים. בצד ימין יש שני כוכים עם תקרה בגובה של מטר שבעים עם מזרונים שגם הם מסריחים משתן. היו שם מלא פליטים שכנראה השתינו מרוב פחד. ועכשיו בתוך זה אני מנסה לחשוב איפה אני ישן עכשיו. הצלחתי להירדם ואני רואה ג'וקים לידי. וככה כל יום, כולל ג'וק אחד שזיהיתי אותו כבר שחסר לו מחוש אחד".

הוא ממשיך ומספר כי יחד איתו היו עצירים ממדינות שונות, בהן אלבניה, טורקיה, אפגניסטן ואפילו עצור מאיראן. אשכנזי מספק כי חלקם היו פושעים, חלקם סוחרי סמים, אך רבים היו פליטים שנעצרו בהיעדר אישורי שהיה. עוד הוא משתף כי הדבר הקשה ביותר עבורו היה הפרידה מאשתו.

"דאגתי לרחלי, אשתי, שידעתי שהיא בחוץ, לבד. בטיולים שלנו אנחנו שנינו יחד ותמיד אני דואג להכול. בשבילי היא המלכה, בבית היא עובדת קשה מאד וכשאנחנו יוצאים לטיול אז אני דואג שהיא לא תצטרך לדאוג לכלום, הטיסות, המלונות, החבילות. ואני יודע שפתאום היא צריכה להתמודד לבד עם כל הדאגות האלה".

"יכול לקרות לכל אחד"

"בלילות היו עוברות לי מחשבות, איך אני עכשיו מוכיח את החפות שלי. איך אני יוצא משם. איך אני לא מגיע לפרו ששם רוצים את ההסגרה שלי", הוא משתף, "הגלגלים מסתובבים בראש. דבר כזה נופל עליך כרעם ביום בהיר ואין לך מושג בכלל מאיפה ולמה זה בא עליך, ומשום מקום. אני בן אדם ישר, שומר חוק, ואני כל הזמן חושב שם איך אני יוצא מזה. יושב סגור, מנותק מהעולם ואשתי שבחוץ היא הלביאה שלי והיא הפה שלי להציל אותי".

אשכנזי מספר כי שרשרת האירועים שהביא למעצרו החלה כשאיבד את הדרכון שלו, בשנת 2002. רק כשנעצר הבין אשכנזי כי אותו סוחר סמים, שבפשעיו הוא מואשם, ככל הנראה מצא את הדרכון, או קנה אותו מאדם אחר.

"הוא השתמש בו לצורך זיוף עם דרכון אזרבייג'ני על אותו שם ואותו תאריך לידה, אבל מספר הדרכון אינו שלי והתמונה לא שלי. הוא עשה עסקת סמים בפרו. ראו פה את השם דוד אשכנזי, ואת תאריך הלידה, וזה הספיק להם לצורך צו מעצר, פשוטו כמשמעו. זה כנראה באמת יכול לקרות לכל אחד בכל מקום".

"נותרו בי צלקות מהאירוע"

לאחר מכן מספר אשכנזי על התוכניות ליום בו יחזור לארץ. "כשאני חוזר אני חותך את הדרכון. אני בחיים לא יוצא יותר מהארץ! אמרתי לאשתי שאני לא לוקח יותר את הסיכון שחס וחלילה שוב עלול לקרות לי מין דבר שכזה בעתיד. אין מצב שאני, אשתי, או הילדים שלי יוצאים בעתיד מהמדינה", הוא מספר.

הוא ממשיך ומספר על הנזק המנטלי שהותירה בו התקרית. "יש לי הרגשה שזו רק צלקת אחת שאני כבר מרגיש שהאפיזודה הזו הותירה בי. עצרו לי את החיים ביום אחד וכנראה שיש דברים שהשתנו. ככה זה מרגיש לי", הוא מספר.

"השתחררתי אחר הצהריים, אני יושב עם אשתי, מסתכל עליה וכל הזמן חושש שאולי זה שוב עלול לקרות ואני שוב פתאום לא אהיה איתה. הערב במעבורת עם אשתי לרודוס כל שוטר שעלה הביא לי בראש הבזק של פחד שעוד רגע ייגש אלי ויגיד, 'תבוא' כך אולי גם 'אל תזוז'. יש לי את המועקה הזו בתוך הגוף. הגוף מתכווץ. זה סוג של סטרס"

עוד אשכנזי משתף ברגע ובו נודע לו כי נעצר בחשד לעבירות סמים. "אמרו לי שאני כביכול מבוקש בפרו על סחר ב-4.2 קילוגרם של הרואין או קוקאין או משהו כזה. זה היה מפחיד מאד", הוא אומר, "אני אמרתי לעורך הדין שלי ניר יסלוביץ' שמצדי שיעשה הכול שלא יעבירו אותי לפרו ולא משנה מה שאפילו ישאירו אותי להישפט ביוון".

הוא מוסיף ומספר כי חלק גדול מההליך המשפטי עדיין לפניו, וכי עליו להביא את כל מסמכי הניירת מפרו, כולל טביעות אצבעות ותמונות, כדי להוכיח כי הוא לא הפושע המדובר. "בדרכון האזרבייג'ני של אותו דוד אשכנזי מבוקש התמונה אינה שלי", הוא מספר, "אני בן 52, הייתי חבר דן 30 שנה ועכשיו אני שמאי רכב. שירתתי את הציבור. העבר שלי נקי ויש לי תעודת יושר נקייה, שאחרת לא הייתי יכול להיות לא נהג אוטובוס ולא שמאי".

כעת, מאשים אשכנזי את פרו במעצרו, וטוען כי "הם לא בדקו את כל הפרטים לפני ששלחו לכל הכיוונים את צו המעצר. לא התמונה, ולא המספר. לדעתי אשם גם האינטרפול שפעל בשמם על סמך הנתונים השגויים שלהם היה צריך לראות שאין התאמה". אשכנזי מבקר גם את מוסדות ישראל, שלטענתו היו צריכים להזהיר אותו מצו המעצר כנגדו.

"אני יצאתי בשנות האחרונות לחו"ל מספר פעמים, גם לחופשות עם אשתי באירופה וגם בענייני עבודה ולא אמרו לי כלום", הוא טוען, "הייתי בגרמניה מטעם העבודה, הייתי בסין. בחיים לא היה כלום בכיוון של מה שקרה עכשיו. מדינת ישראל מחוברת לאינטרפול ואני בטוח שמיידעים אותם ושהם יודעים מי מבוקש ושהאינטרפול מחפש את דוד אשכנזי ולא נתנו לי שמץ אזהרה. שום התרעה ושום כלום. מגיע ליוון שהכול זר פה ופתאום עוצרים אותי ממש ביציאה משדה התעופה. זה סרט בלהות. זה מחזה אימה".

עוד הוא מוסיף כי התובעת אמרה לו ולעורך הדין בפירוש כי היא מודעת לכך שהוא אינו המבוקש, אך לא יכולה לשחרר אותו בלי אישור של השופטים. " כנראה שהשיחה של יאיר לפיד כשר החוץ שלנו עם שר החוץ של יוון לא מספיק עזרה", אומר אשכנזי, "אז אולי מדינת ישראל צריכה לשים את כובד משקלה גם בעניין הזה ולפנות ליוון ולדרוש את שובי לארץ".
 
נוסף על כך, מעבר לנזק הנפשי, מתאר אשכנזי כי האירוע הוביל אותו לנזק כלכלי של כרבע מיליון שקלים. אשכנזי מוסיף ומספר על מסקנותיו מהאירוע ואומר כי "אי אפשר להגיד לאנשים אל תיסעו אל מחוץ למדינה כי יכול להיות שיעצרו אתכם בחשד שווא כמו שקרה לי, אבל כן אפשר למנוע את זה מכיוונה של מדינת ישראל.

"צריך ששר החוץ ואנשי משרד החוץ שלה יעזרו בכל אספקט אפשרי כמו גם התקשורת. צריך שאם באמת יש צו מעצר אז לבצע אותו בישראל או להזהיר את האדם שיש צו מעצר שגוי מצד מדינה זרה שיכול לסבך אותו כשהוא מגיע לחו"ל. אי אפשר למנוע את זה שאנשים ייצאו לחו"ל, אבל צריך להזהיר אותם".

המשפחה וחבריו של דודי אשכנזי פתחו בקמפיין גיוס המונים למימון ההוצאות המשפטיות שנדרשו להוכיח את חפותו ושעוד יידרשו עד שישוב לחיק יקיריו בארץ. באתר הסכומים שיגוייסו ישמרו אך ורק למען המאבק הזה במסלול שמירת כספים ייעודי. עד כה תרמו כבר 473 איש 106,384 ש"ח לקראת היעד של 150 אלף שקלים.