עבריין המין אלון קסטיאל שוחרר היום (שני) מהכלא, זאת לאחר שבית המשפט המחוזי בנצרת דחה מוקדם יותר היום את ערעור הפרקליטות על ההחלטה לשחררו.

קסטיאל נידון ל-57 חודשי מאסר בפועל, לאחר שהורשע בעבירות ניסיון אינוס, מעשים מגונים בכוח והטרדה מינית, בארבעה אישומים שונים. שחרורו הותנה בתנאים שונים, ובין היתר הורתה הוועדה על איסור כניסתו של האסיר לתל אביב, רמת גן וגבעתיים, תוך שציינה כי כניסתו לתחומי העיר יפו תהיה רק לצרכי הטיפול בשעות מוגדרות.

אלון קסטיאל בצאתו מבית הסוהר (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
אלון קסטיאל בצאתו מבית הסוהר (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

בהחלטה נכתב: "לאחר ששקלנו את טיעוני הצדדים ומהחומר שהונח לפנינו מצאנו, כי דין העתירה להידחות. תחילה נציין כי אנו ערים לסבל הרב ולכאב של נפגעות העבירה עד היום ולמצוקה הרבה ממנה הן סובלות, כפי שזה בה לידי ביטוי בדברים שמסרו בפני ועדת השחרורים. אין ספק שמעשיו של המשיב ממשיכים להשפיע על חיי הנפגעות, מקשים עליהן בשיגרת חייהן ואנו מבינים גם את תחושת התסכול של נפגעות העבירה שסבורות שהעונש שהוטל על המשיב היה קל מדי לשיטתן ועל כן בנסיבות אלו עליו לרצות אותו עד תום".

"יחד עם זאת, המחוקק לא החריג את תחולת חוק שחרור על תנאי על עברייני מין. ברם, לאור הייחודיות בעבירות אלו ובשים לב שעוצמת הפגיעה והצלקות הנפשיות שמותירות עבירות מין על קורבן העבירה יכולות להיות גם שנים רבות לאחר מכן מצא המחוקק להוסיף, כי יש לקבל חוות דעת של הערכת מסוכנות ואכן התקבלה חוות דעת כאמור לפיה מסוכנותו של המשיב נמוכה. כמו כן קבע המחוקק, כי יש לקבל את עמדת נפגעי העבירה ויש לקחת זאת כשיקול. דבר שעשתה ועדת השחרורים".

עוד הוסיפו השופטים: "השיקולים העיקריים שעל ועדת שחרורים לשקול בבואה להחליט האם לשחרר אסיר על תנאי הם שיקולים של שיקום ומניעה. על הוועדה לעמוד על הפוטנציאל השיקומי של האסיר ולבחון את המסוכנות הנשקפת ממנו לשלום הציבור כלומר את הסיכון שישוב לפעילות עבריינית. מצאנו כי ועדת השחרורים שקלה את כל השיקולים הרלבנטיים בהתאם להוראות החוק שכאמור חל גם על עברייני מין. היא שקלה את התנהגותו החיובית בין כותלי הכלא, את ההליך השיקומי המוצלח שעבר, היא קיבלה חוות דעת מהגורם הרלבנטי לפיה מסוכנותו של המשיב נמוכה והיא שמעה את נפגעות העבירה ונתנה לכך ביטוי בהחלטתה".

הפגנה נגד אלון קסטיאל (צילום: עמותת כולן)
הפגנה נגד אלון קסטיאל (צילום: עמותת כולן)

שרי גולן, אחת מהנפגעות, אמרה לכאן 11 לאחר הדיון: "לנפגעות יש מקום לדבר בוועדת השחרורים, יש להן קול ופנים. אלון קסטיאל לא לקח אחריות ולא עשה הליך שיקומי. הוא יכול היה לעשות דברים אחרת, ובחר להמשיך להתעלל בנו עד הסוף".

כזכור, בערעור הפרקליטות נכתב כי בהחלטת השחרור לא ניתן משקל מספק לעמדת נפגעות העבירה ולסיכון המשמעותי הצפוי להיגרם להן, כתוצאה משחרורו המוקדם, ולכן ההחלטה חורגת ממתאם הסבירות. בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד צביקה אברמוביץ', נאמר כי "הוכח בבירור כי שחרורו המוקדם של קסטיאל יגרום לסיכון משמעותי ביותר לנפגעות העבירה, לשלומן הנפשי ולהליך שיקומן. לא מדובר בטענה ערטילאית או פרשנות משפטית, אלא במציאות מוכחת וניכרת. בנסיבות אלו, ברור כי התוצאה המתבקשת של שיקול זה, היתה מחייבת את דחיית בקשת קסטיאל לשחרור מוקדם, תוך מתן משקל מכריע לעמדת הנפגעות".