ניצב בדימוס אריה עמית, לשעבר מפקד מחוז ירושלים, שוחח היום (שני) עם בן כספית וינון מגל על המשברים הרבים הפוקדים את המטרה בתקופה האחרונה. בראשית הראיון ב-103FM, עמית התייחס למקרים הרבים שהתרחשו בחודשים האחרונים, בהם שוטר נדרס במחסום משטרתי, בהם האחרון בו נרצח השוטר ברק משולם ז"ל.

"בואו נשים את הדברים על השולחן, דברים שבדרך כלל לא מדברים עליהם כי כולם רוצים להיות פוליטיקלי קורקט - למדינת ישראל יש בעיה אסטרטגית והיא הפשיעה הבדואית והערבית במדינת ישראל", טען, "הפשיעה הזו מנצחת את המשטרה, והיא הולכת לנצח את המדינה". לדבריו, במצב הנוכחי, שוטרים מפחדים לירות כי הם מרגישים חוסר גיבוי מוחלט, פחד נוראי מכל החקירות והתהליך הנוראי שהם צריכים לעבור אחרי ירי.

בהמשך הראיון, ניצב בדימוס עמית טען כי "חלק מהמפקדים הבכירים לא מתאימים, כי הם נבחרו בגלל קשרים ולא כישורים. יש מוטיבציה מרוסקת לגמרי במשטרה, ומי שמנצל את זה בצורה מדהימה זה הבדואים בנגב, בגליל, ערביי ישראל ועברייניים שמגיעים מהשטחים". הוא ציין כי "יש מצב שאלפי בעלי עסקים נמצאים תחת סחיטה, ומי שמעז להמרות את פיהם של הסוחטים שורפים לו את העסק. בחורות בבאר שבע לא מעיזות לצאת מהבית בערב כי הן מפחדות, שוטרים מפחדים מהפראים שנכנסים בהם כדי להראות להם מי השליט".

"אנחנו נמצאים במצב גרוע מאוד, ואף אחד לא מתכוון באמת לעשות עם זה כלום", אמר, "הבעיה היא לא בהוראות הפתיחה באש, אלא היא במוטיבציה ובזה שהשוטרים פוחדים להשתמש בנשק שלהם כשהם צריכים כי הם יודעים מה מחכה להם מעבר לירי". הוא המשיך ותקף: "יש מפקדים שלא נמצאים בשטח כי הם מתעסקים בעצמם. הבעיה היא שהמשטרה חלשה מאוד, הפשיעה הערבית הרימה ראש בצורה מטורפת בשנים האחרונות ואנחנו לא נותנים לזה תשובה".

סנ''צ שרון מנור על דריסת השוטר ברק משולם ז"ל (דוברות המשטרה)

מה היית עושה מחר בבוקר?
"הבעיה היא, שיש בלי סוף גנבי רכב ופורצים לדירות, זה לא קשור למשפחות פשע, יש המון צעירים בדואים וערבים שפשוט מציקים לבחורות יהודיות בכל מקום שהם יכולים, כולל בחופי הים. התשובה הייתה צריכה להינתן מזמן אבל הייתה פה ממשלה במשך דיי הרבה שנים שהיה לה אינטרס להחליש את המשטרה והיא הצליחה במשימה. המשטרה חלשה, התרבות של המשטרה לא תקינה. יש יותר מדי אנשי מטה והרבה פחות אנשי שטח, זה נכון, אבל גם פה לא מונחת הבעיה. הבעיה של המשטרה היא שהיא מאוד קטנה וחלשה, ובחלק מהפעילויות שלה היא דיי פרימיטיבית".

זה בסדר להאשים את הממשלה הקודמת
"אני לא מאשים, אני קובע עובדות"

לא קרה בממשלה הקודמת מה שאנחנו רואים עכשיו, התפרקות של המשטרה
"ההתפרקות לא התחילה ברגע, זה עניין של תהליך ארוך שנים. במשך שנים המשטרה הוחלשה, יש מה שאני קורא לו בצורה קצת קיצונית אולי מינויי מרכז הליכוד. במשך המון שנים מרכז הליכוד התערבו במינויים של אנשי המשטרה הבכירים, קבעו מינויים. יש היום מצב שהוא קטסטרופה, של יותר מדי מפקדים שלא מתאימים לתפקיד שלהם".

המגישים טענו כי שוטרים עוזבים את תפקידם בגלל סוגיית השכר, ועמית השיב: "זה לא נכון. הנושא של שכר במשטרה תמיד היה בעייתי, השכר תמיד היה נמוך, תמיד דיברו על זה. זה לא דבר חדש. הנושא של השכר הוא בעייתי במהלך המון שנים, מיום הקמתה השכר היה מחורבן, היו הרבה בעיות שניסו לטפל בהן, תמיד היו פיקים של התעצבנות על השכר".

לדבריו, ההתמוטטות הזו, עזיבת השוטרים, היא לא בגלל השכר באמת, היא בגלל התחושה הלא טובה של השוטרים. "הם חשים המפקדים שלהם לא איתם, שאין להם גיבוי ואת את הכלים המתאימים. בנוסף, יורדים עליהם מכל כיוון", סיכם, "הם מרגישים תסכול איום ונורא שהם פשוט לא יכולים לבצע את תפקידם כמו שצריך, על זה יש גם את בעיית השכר שגם בה לא מטפלים כמו שצריך".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm