בעקבות הפרסום של קלמן ליבסקינד ב"מעריב" בסוף השבוע האחרון, אודות האופן בו מונה לכאורה אורי זכי, בן זוגה של השרה תמר זנדברג, לג'וב יוקרתי - יו"ר מרכז הרצל, פנתה הבוקר (שני) התנועה למשילות ודמוקרטיה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, בדרישה לפתוח בחקירה.

כך מונה אורי זכי, בן זוגה של השרה זנדברג, לג'וב יוקרתי | קלמן ליבסקינד

על פי הפרסום, המינוי נעשה על ידי דרור מורג, ראש מטה השרה, ומחליפו בתפקיד חבר הנהלת ההסתדרות הציונית מטעם מרצ, חגי מיורק. התנועה מציינת בפנייתה כי האזרח הפשוט שנחשף לפרסומים מעין אלה תוהה האם המינוי המתואר קיבל את אישור היעוץ המשפטי והאם הוא עומד בסטנדרטים שנקבעו בפסיקה ובהנחיות היועמ"ש ונאכפים במקרים אחרים בדקדקנות. 

מהתנועה למשילות ודמוקרטיה נמסר: "התנועה דרשה מהיועמ"שית לפתוח בחקירה בחשד לפעולה בניגוד עניינים או לכל הפחות לנמק מדוע אין מקום במקרה האמור להורות על חקירה כזו".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

תמר זנדברג ואורי זכי (צילום: רמי זרגנר)
תמר זנדברג ואורי זכי (צילום: רמי זרגנר)

בהמשך, גם התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"שית ולשרה זנדברג בכדי שתתייחס לניגוד העניינים במינוי בן זוגה. בהודעת התנועה נמסר: "בעקבות הפרסום של העיתונאי קלמן ליבסקינד ב"מעריב" אודות ניגוד עניינים לכאורה במינוי של איש מרץ ובן זוגה של השרה תמר זנדברג לתפקיד יו"ר מרכז הרצל, פנתה התנועה לאיכות השלטון לשרה זנדברג וליועצת המשפטית לממשלה בכדי שיתייחסו לטענות. 

"מהפרסומים עולה כי קיים ניגוד עניינים חריף, לכאורה, בין השרה זנדברג, לבין בן-זוגה, מר אורי זכי, אשר מונה לתפקיד על ידי אדם שתפקידו בהנהלת ההסתדרות הציונית תלוי בהחלטתה או בהחלטת מקורבה, מר דרור מורג, שכאמור בפרסומים, פעל למינויו של מר זכי.

"התנועה מזכירה כי דיווח זה פורסם בהמשך לפרסום מחודש נובמבר 2021, אשר במסגרתו דווח כי מר זכי מונה לתפקיד מוקדם מהצפוי, בשל הסכמות בין מפלגת מרצ – בה חבר מר זכי – לבין מפלגת יש עתיד – אשר נציגתה, הגב' טובה דורפמן, הייתה אמורה להחזיק בתפקיד עד חודש אוקטובר 2022.

"מהפרסום ב"מעריב" עולה כי לא רק שמינויו של נציג מפלגת מרצ לתפקיד הוקדם בשל הסכמות כאלה ואחרות עם מפלגת יש עתיד, אלא כי גורמים במרצ המקורבים לשרה זנדברג, אף היו מעורבים בעצם ההחלטה למנות את מר זכי לתפקיד באופן ספציפי", נמסר.

עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון מסר: "תופעות מינוי המקורבים והמינויים הפוליטיים פוגעות פגיעה אנושה בשלטון החוק ובאמון הציבור בשלטון, ויש להוקיע ולהיאבק בהן. נקודה זו נכונה אף ביתר שאת כאשר עסקינן במינויים לתפקידים במוסדות הלאומיים, אשר יכולתו של הציבור לפקח עליהם ולהליך שקודם להם מוגבלת, ואשר אמונים על עשייה לאומית אשר נמצאת בלב הקונצנזוס, וצורמת במיוחד, כאשר בין בעל התפקיד שמונה לבין הגורם הפוליטי אשר לכאורה היה מעורב במינוי באופן פסול, יש קרבה משפחתית, ואולי הקרבה המשפחתית הקרובה ביותר".