משה סעדה, ראש מח"ש הפורש, התראיין הערב (שני) לחדשות 12, דיבר על המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך ועל פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן והאשים אותם בטיוח חקירות, כל זאת, לדבריו, על מנת שלא יוכלו לספק תירוץ לבנימין נתניהו לתקוף את המערכת. עוד אמר, ש"זה תהליך, יש דברים שאתה מבין רק בדיעבד". 

סעדה התייחס לרוני ריטמן, שהיה הבכיר השישי במשטרה שנחקר על עבירות מין, אבל הראשון בכהונתו של המפכ"ל החדש רוני אלשיך, שהחליט לגבות דווקא את החשוד: "קיבלנו מידע מהמתלוננת, אנו פונים למתלוננת, היא מספרת על מעשה מגונה, יש חוקרים ויש עדים, יש ישיבה עם פרקליט המדינה שי ניצן וכולם מסכימים שצריך להגיש כתב אישום", סיפר סעדה. "ואז פתאום אתה מבין ש-'לא לא, זה לא בטוח, אולי זה רק משמעתי, ואז אחרי זה אנחנו מבינים שלא רק שרוצים לסגור את התיק אלא רוצים להחזיר אותו לתפקיד שלו". 

"במקביל לזה יש את המתלוננת שהיא נפגעת העבירה ומשטרת ישראל בראשות אלשיך מתעללת בה. ואנחנו פונים לפרקליטות ואומרים 'איך מאפשרים דבר כזה?'. תשוו לעצמכם שהיה עכשיו שר בממשלה שמתלוננת מתלוננת נגדו על עבירת מין והמנכ"ל של המשרד, במקביל לזה שהיא מוסרת גרסה במשטרה בלהב, היה מתעמר בה וחוקר אותה על איזו עבירה משמעתית".

"עכשיו ריטמן היה אחראי כראש להב על תיק המעונות. בחקירה של ריטמן, אחד הדברים שהוא אמר, הוא האשים את נתניהו. זו נראית לי כסתם אמירה, קשקוש. ואחר כך גם הסנגורים שלו שלחו מכתב ואמרו שזה קשור לתיק נתניהו. ואני ידעתי הרי מאיפה הגיע המידע וידעתי שאין לזה... זה מופרך. ופעם ראשונה הבנתי שהעניין של נתניהו נכנס לזירה".

סעדה המשיך: "כדי להבין את ההצגה הזאת צריך להבין מי השחקנים. יש את פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן. הוא חכם, הוא חריף. הוא יכול לטמא ולטהר את השרץ בק"כ טעמים, אבל אני חייב להגיד באותה מידה שהוא איש שהאמת לא נר לרגליו. הוא איש שמסמן מטרות, אנטרסים, ומגיע אליהן גם במחיר עיוות דין".

"עכשיו יש לנו את אלשיך. אלשיך הגיע מהשב"כ, ראה במח"ש ארגון עוין. זה לא אני אומר את זה, הוא אמר את זה. הוא אמר את זה לרוב. והוא אימץ נורמות עברייניות כדי להילחם במי? במח"ש. והנורמות שאני מדבר עליהן, זה כולל - לאיים, לסכל, ליירט, לשקר, לשבש - בעיצומן של חקירות, הכול קורה בעיצומן של חקירות - זה הדברים שהוא עושה".

הוא המשיך וטען: "שי ניצן היה מוכן לרצות את אלשיך בכל מחיר. הוא אומר אמנם המפכ"ל התנהג באופן שערורייתי, אבל יש אינטרסים של מדינה. מה זה אינטרסים? הכוונה לנתניהו, והוא אומר - וזה יותר חמור, 'לא תרצה לשמח את מי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק'".

רוני אלשיך (צילום: אבשלום ששוני)
רוני אלשיך (צילום: אבשלום ששוני)

בנוסף, טען סעדה כי המפכ"ל לשעבר שיבש חקירה ביודעין בפרשת אום אל חיראן: "כמו כל אזרח שמעתי את זה, אני זוכר, בבוקר בדרך לעבודה", משחזר סעדה. "חשבתי שזה גם נכון מה שהוא אומר, וחשבתי שאם זה קרה זה מה שצריך לקרות. זאת אומרת, מחבל ניסה לפגוע ומצא את מותו, והמשכתי לשגרת יומי.

"אנחנו במקביל עושים בדיקה רגילה, שגרתית, כדי לבדוק ורואים שהאירוע לא כפי שתואר לנו, זאת אומרת, הוא נוסע, יורים בו ורק אחר כך הוא דורס. באיזשהו שלב אנחנו מבינים שהחקירה משתבשת לנו, החקירה ממש משתבשת לנו. מישהו משבש את החקירה".

כשנשאל אם המפכ"ל שיבש חקירה הוא השיב בחיוב: "כן. השוטרים יושבים ביחד בחדר הימ"ר ומראים להם את הסרטון. המפכ"ל יוצא לתקשורת והוא מוסר את הגרסה של השוטרים כדי שכל השוטרים ידעו לפני החקירה שלהם. המפכ"ל משבש חקירה, עכשיו עזוב, בעיניי זה עוד הדבר הקל בסיפור הזה. מתחילים עליי לחצים שלא לחקור את התיק".

"אז בהתחלה זה לחצים יפים, 'משה, למה לחקור תיק כזה? זה לא נכון...'. ואז הוא אומר לי 'משה, אתה לא פטריוט, אתה יודע איך תפגע במדינת ישראל בעולם?'. כל דבר שאנחנו בודקים - חד-ערכי זה לא פיגוע, אין שאלה בכלל. תקלה טרגית מאוד אבל זה לא פיגוע. וגם מתברר לנו שהשוטרים משקרים. השוטרים זיהמו את החקירה, משקרים בחקירה, זה גם חד-ערכי. במקביל המפכ"ל לא מסתפק, פונה לאורי (כרמל, ראש מח"ש דאז) ואומר לו 'אני אפרק את מח"ש'".

"הוא אמר 'תנו לחשוב', ואז קובעים לנו מפגש עם היועמ"ש שבעגה העבריינית זה נקרא 'כיפה אדומה'. קובעים לנו מפגש, מי מגיע למפגש? אלשיך והעוזר שלו. אנחנו יושבים - היועץ המשפטי לממשלה בראש השולחן, אורי, אני, אלשיך והעוזר שלו. אנחנו באנו והתלוננו, 'נפגעי עבירה'.

"ואז במפגש הזה, פשוט מפגש הזוי, צעקות, צרחות. אלשיך שאומר 'אני אפרק, אני אפרק את מח"ש'. היועץ כולו רועד ומנסה ככה להרגיע את אלשיך 'לא... לא עכשיו, לא עכשיו, אני לא רוצה לדבר על כלום, זה לא מתאים', ואתה רואה שהוא חושש מאוד".

"ואני מסתכל ואני לא אומר מילה, מסתכל מהצד. אתה מכיר את זה שאתה בתוך אירוע אבל אתה גם מחוץ לו, מסתכל מהצד? ואני אומר - בעולם שלי, אתה יודע, בעולם של בן ישיבה, זה קודש הקודשים. החדר של היועץ המשפטי לממשלה זה קודש הקודשים. במקום הזה היועץ נותן לחלל את הקודש. המאבטחים למטה אומרים לנו 'תגידו, מה זה הצעקות האלה מלשכת יועץ?'".

"שי ניצן, כשדיברנו בחדר הסגור והוא הרגיש פתוח, אז הוא אמר 'אתם יודעים, אין פה פיגוע, אבל אם יש פיגוע, יש פיגוע אחד - שאלשיך עשה על הפרקליטות'. הדבר הגדול שהוא לא מאפשר לקבוע, את מה שכל הדרג המקצועי אמר, שאזרח ישראלי חף מפשע נורה למוות".

בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים. צילום: ניברן ברודקאסט

לשאלה מדוע שי ניצן ואביחי מנדלבליט מגינים על רוני אלשיך בפרשת אום אל-חיראן, ענה סעדה שהסיבה היא פשוטה: "יש שיקול אחד מרכזי, אחד ויחיד, תיקי נתניהו. תיקי נתניהו באותה תקופה הופכים להיות הדבר הכי חשוב, כל המערכת מוכוונת תיקי נתניהו. הם לא רוצים לשמח את מי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק".

"בסוף, קוראים לי ללשכה של שי ניצן. הציעו לי הכול - תפקיד בשב"כ, 'אתה רוצה תפקיד חשוב בשב"כ?', פנסיה מוקדמת בגיל צעיר, אחר כך זה היה גם 13 משכורות, הכול, הכול, הכול, רק דבר אחד - או שתיישר קו או שתעזוב, או שתעזוב, תעזוב. וכמו שאמר לי בכיר אחר: 'משה, גם לשקט יש ערך'".

סעדה סיכם: "בעולם שלי זה סרט עבריינים בשירות החוק. זה ממש מה שחשתי, זה הרבה מעבר למשטרה. זה משטרה ופרקליטות".

שי ניצן (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
שי ניצן (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן מסר בתגובה: "משה סעדה עבד עם שי ניצן משך שנים רבות ולא העלה במהלכן שום טענה אישית נגדו. לראשונה הועלו טענות אלה לאחר שסעדה התמודד על תפקיד מנהל מחש ולא נבחר לתפקיד. מאותה עת נלחם סעדה בעזרת השמצות מגוונות ושקריות בניצן".

"לאחר שניצן פרש מתפקידו הוחלט לפטר את סעדה בשל מגוון פעולות פסולות שלו. לניצן לא היה קשר לפיטורים אלה. לסעדה לא היה שום קשר להחלטות להגיש כתבי אישום נגד ראש הממשלה לשעבר נתניהו ולדיונים שהתנהלו בענין זה וכל האשמותיו בנושא זה ובנושאים האחרים מצוצות מן האויר ונובעות משיקולים זרים ואישיים".

"בניגוד לטענותיו,  כל הצעות הפרישה שהוצעו לו, הוצעו על מנת לאפשר לו פרישה בכבוד, לאחר שלא השלים עם העובדה שלא נבחר למנהל מחש, וביקש לפרוש מהפרקליטות, ובשום אופן לא 'כדי שישתוק'. טענתו בעניין זה הינה בבחינת שקר גס".

מטעמו של רוני אלשיך נמסר: "הדברים הנאמרים שקריים מופרכים ונטולי אחיזה במציאות עד כדי שאינם ראויים כלל להתייחסות רצינית. למרות האמור ולמעלה מן הצורך, בכל פעם שהם מועלים מחדש,  ופעם אחר פעם ללא כל חידוש, קיבלו התייחסות ישירה".

"לצערנו, מר סעדה אשר פוטר ממח"ש פורק את תסכולו שוב ושוב על מפכ"ל שהוביל מהפכה ערכית במשטרת ישראל, השיק מבדקי מהימנות ממוחשבים, הוביל עם השר לבט"פ ארדן את חוק ההתאמה התעסוקתית (המכונה בפי העם 'חוק הפוליגרף') ועוד".

"אלשיך, מעל כל במה ציבורית חזר ואמר כי משטרת ישראל צריכה מח"ש חזקה. בניגוד לסעדה, את הביקורת הערכית על גורמים נקודתיים במח"ש שכשלו נורמטיבית,  העביר אלשיך בצינורות המקובלים לממונים על מח"ש, שבעצמם נוכחו עם הזמן בהקשרים חמורים נוספים במי המדובר ומה כנראה מניע אותם, מה שהביא אותם ובתוכם את סעדה למצבם הנוכחי ולתסכולם".

"לו היה סעדה נדרש לעבור את מבדקי המהימנות המחייבים שוטרים את בדיקות הפוליגרף המחייבות קצינים בכירים, נראה כי היה מוצא עצמו מפוטר בשלבים הרבה יותר מוקדמים".