לראשונה מאז ראיונותיו של ראש מח"ש הפורשמשה סעדה, בחדשות 12, במהלכן טען בין היתר כי המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך ופרקליט המדינה לשעבר שי ניצן טיוחו חקירות, ניצן השיב הערב (שישי) לטענות באולפן שישי וטען: "אין לי שום עניין בסעדה האיש - אבל הציבור חייב להבין שלא מדובר, כפי שהוצג אצלכם בריאיון, באדם שבסך הכל היה עד לפני שבוע סגן ראש מח"ש ועכשיו הוא פרש ובא לדבר".

ראש מח"ש לשעבר ממשיך לתקוף: "התרגיל שעשו לניר חפץ - סוג של סחיטה"

שר המשפטים לשעבר טוען: "הפרקליטות יכולה למרר את חיי כל מי שתרצה"

"עד שנת 2018, מערכת היחסים בינינו הייתה מצוינת. ב-2018 הוא התמודד לתפקיד ראש מח"ש ואני לא בחרתי בו, יחד עם ועדה שלמה, ומאז הוא נשבע לנקום - ככה אנשים מספרים לי שזה מה שהוא אמר. שנית, הוא לא קיבל את המרות של המנהלת שלו ועשה בעיות גדולות מאוד, עד שלא הייתה ברירה אלא לפטר אותו, אז הוא לא פרש כפי שהוצג - הוא פוטר", טען.

לדברי ניצן: "לפני שבוע, "סעדה משך ערר משפטי שהגיש לפני כמה חודשים לגבי הפיטורים. למה? ככה קראתי בעיתון, כי הוא הודיע שהוא שוקל להתמודד לכנסת. לא לגיטימי להציג אותו כאדם שאין בו שום אינטרס.  אם הציבור יודע שמדובר באדם שיש לו אינטרסים אישיים, של נקמה ואינטרסים פוליטיים. כל אחד יכול להגיד 'אתה שקרן, הוא שקרן', אני רוצה להתעסק עם הפרשות הספציפיות. יש סיסמאות באוויר, כמו שאמרתי - סיפרו לי אנשים שהוא הסתובב במח"ש ואמר 'אני אנקום בשי ניצן'".

"שבועיים-שלושה לפני שפרשתי, סיפרו לי שהוא מסתובב, משמיץ אותי ואומר 'אני אנקום'", טען והוסיף כי, "סיפרו לי שהוא עושה פעילות למען הליכוד ומנסה לשכנע פרקליטים להצביע.  מנהל בכיר משמיץ את פרקליט המדינה ומדבר עם פרקליטים לשכנע אותם להצביע? קראתי לו וקיוויתי שהוא יכחיש. הוא בא אליי לחדר ואמרתי לו 'תגיד, אתה משמיץ אותי'? הוא אמר לי 'כן'. שאלתי אותו 'וזה נכון שאתה מנסה לשכנע אנשים להצביע לליכוד?', הוא אמר לי 'כן, מה הבעיה?'".

"מנהל בכיר בפרקליטות מביע דעות פוליטיות ומנסה לשכנע? הוא אמר שהוא לא רואה בזה בעיה. אמרתי לו שאני רואה בזה הרבה בעיה ואסרתי עליו איסור חמור, אולי טעיתי שלא פניתי לנציבות. הוא ביקש לפרוש. יש לי מייל שבו הוא כתב 'נמאס לי אני רוצה לפרוש', כי הוא לא מונה. קראתי לו, ניהלנו משא ומתן על תנאי הפרישה כפי שעושים בכל ארגון. היה לי אינטרס שהוא יפרוש כי הוא מירר את החיים למנהלת מח"ש - אתה יכול לשאול כל מי שבקיא. קיימנו משא ומתן, אפילו היה לי רושם שהשקעתי בזה די הרבה זמן בימים האחרונים שלי בתפקיד, והבנתי ממנו שזה בסדר. אחרי שהלכתי הוא אמר 'לא, לא רוצה שום דבר', מה שהוביל בסופו של דבר, אחרי תהליך ארוך, לזה שפיטרו אותו על שורה של נושאים - חלקם הרבה אחרי שאני פרשתי", אמר.

סגן ראש מח''ש הפורש משה סעדה (צילום: צילום מסך חדשות 12)
סגן ראש מח''ש הפורש משה סעדה (צילום: צילום מסך חדשות 12)

בהמשך, התייחס פרקליט המדינה לשעבר לטענות שעלו נגד תרגילי החקירה של המשטרה לניר חפץ, ואמר כי "סעדה לא היה מעורב בשום בפרשת 4000 או בפרשות נתניהו. מה שהוא סיפר בריאיון, זה נשמע חמור מאוד, אבל בוא נשמע את העובדות: ניר חפץ נחקר בפברואר 2018, ומי שהיה מנהל מח"ש, או ממלא מקום מח"ש, היה אחד בשם משה סעדה. קרן בר מנחם, שלפי הסיפור הייתה מעורבת, נכנסה לתפקידה ב-1 במאי 2018".

"התרגיל הזה לא היה ולא נברא. הוא אמר 'בא אליי חוקר בכיר במח"ש ואמרתי לו לך לקרן, שסירבה לתת לו חסינות'. אבל מה לעשות שמי שהיה בתקופה הזו ממלא מקום מנהל מח"ש זה סעדה. לא ידעתי כמובן על התרגיל מראש, לא יכול לפרט על התרגיל כי זה כרגע תלוי ועומד בבית משפט. התיק הזה והתרגיל הזה עלו ונידונו בהרחבה בבית המשפט המחוזי בירושלים. אני אמרתי מראש, אני לא מתכוון להתייחס לגופן של ראיות, אני לא אקלקל ולא אתערב, בניגוד לאחרים, במשפט. אני חושב שהשופטים צריכים להחליט". 

בהתייחסו לטענות ולפיהם התנהלותו נסובה סביב תיקי נתניהו, אמר ניצן כי "הייתה תלונה, שוב בהקשר של פרשת אום אל-חיראן, ואפילו דלפה לעמית סגל, מתוך מח"ש, התכתבות פנימית שלי עם מנהלי מח"ש. מעניין מי הדליף באותה תקופה. בהתכתבות נכתבו דברים שהוא פירש שם כנתניהו. הוגשה על זה תלונה לנציב דוד רוזן, שופט מחוזי מכובד ונציב הביקורת על הפרקליטות. מה לעשות שבהחלטתו הוא קבע שאין שום קשר בין הדברים האלה לתיקי נתניהו. תמיד אפשר לבוא ולומר אחר כך 'אנחנו מתעלמים ממה שדוד רוזן אמר".

ניר חפץ ובנימין נתניהו בדיון בתיק 4000. צילום: רויטרס

על פרשת אום אל-חיראן, אמר ניצן: ". מיד אחרי הפיגוע המפכ"ל אמר 'האיש מחבל'. אחר כך הייתה חקירה שלה הייתה מטרה, האם להעמיד לדין שוטרים או לא להעמיד לדין שוטרים. אני לא יושב כאיזה בורר על, במסגרת הזו נידונה גם השאלה אם הוא היה מחבל, או שרק חשבו שהוא מחבל.  בהחלטה לסגור את התיק אמרתי שאני מאמין לשוטרים שהם חשבו שהוא מחבל. לגבי השאלה אם הוא מחבל או לא, אמרתי שיש אינדיקציות לכאן או לכאן ובכל מקרה. הייתה עתירה לבג"צ בדיוק בעניין הזה, ביקשו להפוך את החלטתי ולקבוע שהאיש חף מפשע. בית המשפט העליון כתב 32 עמודים, בהם קבע שלא ניתן להכריע אם הוא מחבל, ושעשיתי בצדק שלא הכרעתי. אפשר לבוא ולהתקיף, אבל צריך להבהיר, האיש חף מפשע עד שלא הוכחה אשמתו. ונניח שהייתי אומר שצריך להעמיד את השוטרים לדין באום אל-חיראן? או שנניח הייתי אומר שהוא לא מחבל, מה התזה? רוני אלשיך היה כועס? היה מאיים להפסיק לחקור את נתניהו? איזה שטויות - הכל נהיה 'כן ביבי, לא ביבי'".

בהמשך, התייחס הפרקליט לשעבר גם לטענות של השופטת לשעבר אתי כרייף שטענה כי הוא העניק חיסיון לגניבת הטלפונים של אפי נוה, ואמר כי "חשבתי שצריך להעמיד את השופטת לשעבר כרייף, או כפי שאני מתייחס אליה - החשודה בעבירות שוחד, ביחד עם אפי נוה, לדין בעבירות חמורות בכפוף לשימוע. היה שימוע אחרי תקופתי והתיק נסגר. הטענה הייתה שהייתה מתלוננת בעבירות מין, שטענה נגד בכיר במשטרה שהוא הטריד אותה. בא סעדה ואמר 'היא לא מסכימה שנתפוס לה את הטלפון, אני מבקש לתפוס אותו בניגוד לרצונה'. אמרתי לו 'תגיד על מה אתה מדבר? היא מתלוננת - לא חשודה'. לעומת זאת, אצל כרייף הגיע מידע, לא אנחנו פרצנו את הטלפון".

אפי נווה (צילום: פלאש 90)
אפי נווה (צילום: פלאש 90)

בסיום, אמר ניצן כי " מי שטען עליי דברי לעז ודיבה, וגם אמרתי שהוא משקר, היה ראש הממשלה לשעבר, מר נתניהו. הדרך שלי להתמודד עם השקרים, הסילופים, חצאי האמיתות והאינטרסים הפוליטיים היא לבוא לכאן. אין לי מה לפחד, אני אומר את האמת בפנים - הכל מגובה. כי אני מאמין בזה שצריך לבוא לציבור, להסתכל בפנים של הצופים ולהגיד את האמת שלי. דרך אגב, יש לי הרבה מועמדים אם אחליט לתבוע".

"כנראה שמי שהיה פרקליט מדינה והיה בתקופה שמגישים כתב אישום נגד ראש ממשלה, ירדפו אותו עוד הרבה מאוד שנים. אני לא מצטער על שום דבר, עשיתי טעויות כמובן, אבל בסופו של דבר אני שלם עם עצמי. כל מה שרציתי זה לחשוף כאן את האינטרסים האישיים והפוליטיים ולענות לשאלות על כל פרשה ופרשה", סיכם. 

עו"ד עודד סבוראי, המייצג את משה סעדה, הגיב: "אני מציע להתעלם מהפוזיציה, לשכוח לרגע את האינטרסים הפוליטיים, המוקצנים בתקופת בחירות, ולהקשיב היטב למשה סעדה. אני מציע להתייחס לדבריו בכובד ראש ולא כפי שרבים וטובים במחנה 'רק לא ביבי' מתייחסים אליהם. את המסקנה הפוליטית מדברי סעדה יתרגם איש איש לפי השקפותיו, אולם תהיה זו בעיניי שגיאה גסה לטמון את הראש בחול ולחפש סיבות לעשות דה לגיטימציה לאיש הזה, הנאבק מזה שנים למען שלטון החוק, כשומר סף נאמן, תוך תשלום מחירים אישיים כבדים, ולהתעלם מדבריו כאילו הם נאמרים כעת לראשונה, מתוך אינטרס פוליטי".

"הדברים לא נאמרים כעת לראשונה, רחוק מזה. הם נאמרו ונכתבו אינספור פעמים בעבר. הם בוטאו כעת לראשונה בפומבי, בקולו של סעדה, מיד לכשהדבר התאפשר, ימים ספורים לאחר שחדל להיות עובד מדינה ומותר היה לו להתראיין. ייתכן שכיום יש לו אינטרס פוליטי, אולם מוטב היה אילו אנשים ישרי דרך היו מנתחים את העובדות עליהן הוא מתריע ומפיקים מהן מסקנות ביושר, שלא דרך הפוזיציה הפוליטית בה הם אוחזים, שאחרת הם יעשו בדיוק את מה שסעדה טוען שעשתה הפרקליטות - הכשרת כל שרץ למען המטרה, הראויה לדעתם כשלעצמה".