סגן ניצב בדימוס דובי שרצר, לשעבר בכיר במח"ש, התראיין הבוקר (ראשון) בתכניתו של אראל סג"ל ב-103FM והתייחס להכחשותיו של פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, בעקבות הטענות של סגן ראש מח"ש לשעבר משה סעדה, כי ניצן טייח חקירות.

האם חקירות טויחו כדי לא לפגוע בתיקי נתניהו? סגן ראש מח"ש הפורש חושף
דייק בעובדות? האמת מאחורי הריאיון של משה סעדה | בן כספית

"צר לי שפרקליט המדינה לשעבר מנסה בשעת צערו, כשהאמת וקלונו נחשף בפני קבל עם ועולם, להיתמם", אמר שרצר בפתח השיחה, "אני אפנה לתגובה שמדינת ישראל המאשימה נתנה בתיקים שמתנהלים בבית המשפט, שם היא כתבה בדיוק מה עלה בבירור, מתי הגיע המידע. אותה תגובה ניתנה על דעתו של שי ניצן. הניסיון שלו להיתלות באמירה של משה, ולפרש אותה כאילו מדובר בחודש פברואר, היא פשוט לעג לרש. זו בושה לפרקליט המדינה שעולה ואומר אמירה נגד בדיקה של הנציב רוזן, נגד תגובה שהמדינה בעצמה הגישה לבית המשפט המחוזי".

לאמירותיו של סג"ל לפיהן שי ניצן טען שאותו חוקר משטרה הגיע אליהם במהלך החקירה ממש, ולכן זה לא יכול להיות מבחינת הזמנים קרן בר מנחם, אך במח"ש אמרו שהוא הגיע אליהם באוקטובר, השיב שרצר: "לא נקבנו תאריך כי לא ידענו בדיוק מתי זה היה, אבל אמרנו סמיכות זמנים אחרת ממה ששי ניצן, פרקליט המדינה לשעבר, תיאר. ואני אגיד לך יותר מזה, הדבר הזה בדיוק נטען בפני כבוד הנציב רוזן, הוא (רוזן) עשה כל שלאל ידו כדי לשמור על המערכת וכבודה, וכשכבוד הנציב רוזן ראה שאני, סעדה וקצין המודיעין, מוכנים להיבדק בפוליגרף, הוא פנה שוב לגברת בר מנחם לטובת הבירור".

עוד הוסיף כי "מה שקרה מאז, זה שהגברת בר מנחם שינתה את הגרסה, והכול כתוב באותיות קידוש לבנה. במקום גרסה של 'לא היו דברים מעולם', אמרה, 'יכול להיות שהדבר נאמר לי בשיחת מסדרון'. אז כבוד הנציב רוזן כתב לפרקליטות, 'עננה כבדה עליכם, תסירו אותה'. עד היום, העננה לא הוסרה". 

לטענה כי קרן בר מנחם לא הסכימה לעבור פוליגרף, ענה בכיר מח"ש לשעבר כי העניין הוא שהיא (מנחם) שינתה גירסה: "היא אמרה 'לא היו דברים מעולם', ועכשיו פתאום היא אומרת שיכול להיות שהיא עודכנה בשיחת מסדרון. במקום שאמות הסיפים ירעדו פה, שי ניצן עכשיו מנסה לערבב את כולם באיזה סיפורי עליבאבא על מועדים ותאריכים, וזה בניגוד למה שהוא עצמו כתב לבית המשפט".

שרצר המשיך ותקף: "כשפרקליט המדינה קבל עם ועולם אומר עובדות מסולפות לגבי ההחלטות של רוזן, לגבי ההחלטות של בג"ץ בקשר למקרים שבאמת לא שנויים במחלוקת, אני חושב שזה צריך להדיר שינה מעיני כולם ואני חושב שזה לא פחות מהות מכל דבר אחר. הפוזיציה של ביבי-לא ביבי רק מעקרת כל דיון". 

סג"ל שאל את המרואיין האם הוא מסכים כי פתיחת חקירת מח"ש נגד שוטרים על שיטות חקירה בחקירה מתנהלת זה אירוע לא שגרתי, אך שרצר התנגד: "כשמח"ש מקבלת מידע, אז מצב החקירה והנזק לה הוא אחד מהשיקולים. עכשיו, לו היה מתקבל המידע מ-א'-ת', נרשם כמו שצריך, הבן אדם היה יודע שלא יאונה לו כל רע ושם היו מחליטים לא לטפל או כן לטפל - הכול בסדר. אלא מה העובדות אומרות? סירבו לשמוע את כל המידע. שי ניצן יושב ונתלה בדברים שהם משענת קנה רצוץ, זו פשוט בושה וכלימה שפרקליט המדינה מתבטא כמו שהוא מתבטא". 

שרצר הדגיש: "כששי ניצן יושב בריאיון וטוען שהתחילו להתעלל בקרן בר מנחם, הוא רק לא מספר שה'התעללות' היא ניסיונות שלי, של מר סעדה ושל קצין המודיעין לקיים חקירות גם כנגד בכירים, וכל ניסיון שלנו לבוא עם דרישה ובקשה נענה באיזשהו ניסיון למריחה, ואותו ניסיון למריחה נחשב להתעללות", טען, "לכן שכשמר ניצן אומר היום שהדברים נולדו אחרי 2018, הוא פשוט לא אומר את האמת. יש תלונות מתועדות עוד לפני התקופה הזאת. יושב פרקליט המדינה (לשעבר) ופשוט מטעה את הציבור בלי בושה ובלי להניד עפעף, ואני חושב שזה יותר חשוב מכל דבר אחר, לא כן ביבי-לא ביבי או אולי ביבי, והדבר הזה לא זוכה לתהודה כמעט בכלל, אלא רק כל מיני ניסיונות לזרוע פה בעיני הציבור כל מיני מידעים שמאוד קשה לציבור להבין אותם". 

בנימין נתניהו יוצא מבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)
בנימין נתניהו יוצא מבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)

לשאלה האם לא מדובר פה על פרקטיקה שאפשר להתווכח עליה אם היא חוקית או לא חוקית, כי במידה וזה לא היה נתניהו, אלא חקירה של עבריין בדואי על תאונת דרכים, גם מח"ש הייתה נדרשת לדבר הזה, ענה: "אז במקרה, עבדך הנאמן היה ראש צוות החקירה של האזרח הבדואי שמצא את מותו באירוע המצער (אום אל־חיראן) ובמקרה, גם שם חרף כל הניסיונות של אלשיך ושל שי ניצן לשקר, להמציא ולהעליל, עשינו כמיטב יכולתנו להגיע לאמת. אף אחד לא סיפר לך ששי ניצן מנע את מסירת החומר של ראש מח"ש בעניין לבג"ץ, וכך כנבל ברשות התורה, מטעה את כולם. גם בג"ץ לא ראה את כל החומר. גם אז כשלא ראו את כל החומר, השופט גרוס קבע שהוא חף מפשע, אם זיכרוני אינו מטעה אותי".

לקראת סיום הריאיון, שרצר שב והאשים: "ראש צוות החקירה, ראש צוות הפרקליטות, סגן ראש מח"ש, ראש מח"ש, המשנה לפרקליט המדינה, כולם חושבים משהו אחד, רק שי ניצן חושב משהו אחר. ופה מדובר באזרח ערבי, לא בביבי, וגם פה, במקום להתייחס לדברים לגופם, ולראות שהאיש מחמת אינטרס זר ושיקול זר ורצון לרצות את אלשיך ולגבות את האמירה השקרית והאומללה שלו - גם היום אומר שבג"ץ לא אמר את דברו, כשבג"ץ בפירוש אמר את דברו".