רישום קבלנים בפנקס הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון הינו תהליך רגולטורי הכולל הגשת בקשה שעוברת בסופו של דבר לוועדה המייעצת לרשם הקבלנים. מטרת הוועדה המייעצת היא לסייע לרשם הקבלנים לגבש החלטות על הבקשות השונות המונחות לפתחו. בדומה לכל וועדה, אם ניגשים מוכנים ומכינים את הטפסים בצורה סדורה, ניתן להגדיל את הסיכויים לקבל את אישורה להוצאת רישיון. איך להתכונן לוועדה הגורלית שתקבע האם הקבלן יקבל את הרישיון המיוחל? על כך במדריך שהכנתי. 

עורך הדין תומר סופר (צילום: סטודיו סגל)
עורך הדין תומר סופר (צילום: סטודיו סגל)

לאחר שרשם הקבלנים מקבל את בקשת הקבלן להירשם בפנקס הקבלנים ומאשר שהבקשה עומדת בכל תנאי הסף להוצאת רישיון, הוא מעביר את הבקשה לוועדה המייעצת לצורך מתן החלטה. מדובר בוועדה של אנשי מקצוע המומחים בתחומם אשר ממליצים לרשם הקבלנים האם לאשר או לדחות את הבקשה ועל בסיס המלצת הוועדה יכריע הרשם אם לקבל את בקשתו של הקבלן ואם לאו. 

קיימים מקרים בהם נציגי הוועדה מעוניינים לזמן את הקבלן או את עובדיו בפני הוועדה כדי להתרשם באופן אישי מהניסיון והידע שלהם ואז לתת החלטה. בכל מקרה, גם אם הוועדה מחליטה לא לזמן את הקבלן אלא לדון בבקשה שלא בפניו יש בסמכותה לאשר או לסרב את הבקשה של הקבלן להירשם בפנקס הקבלנים.

כיצד לפעול אם זומנתם לדיון בוועדה?
בדיון בפני הוועדה המייעצת נשאל הקבלן שאלות רבות על הבקשה שהגיש, והוא מתוחקר על ניסיונו והידע שלו מבחינה מקצועית ועובדתית. קבלנים רבים המגיעים לדיון ללא הכנה מוקדמת, מתרגשים מהמעמד, והלחץ הטבעי פוגעבתשובותיהם. כל אלו עלולים לפגוע בסיכוי הוועדה להמליץ על אותו קבלן בפני הרשם. פעמים רבות שואלים נציגי הוועדה את הקבלן שאלות שאינן מובנות לו והוא עלול לטעות בתשובותיו בגלל שלא הבין את השאלה המקורית. במהלך הוועדה קיים רישום של הפרוטוקול על ידי נציג מטעם רשם הקבלנים של מהלך הדיון, ולכן ישנם מצבים שבהם הקבלן לא שם לב לנתונים שנדרש לענות עליהם, וכתוצאה מכך נרשמים בפרוטוקול עובדות ונתונים לא מדויקים שאף עלולים להזיק לסיכוי הקבלן בקבלת ההמלצה לקבל רישיון.

ההמלצה שלי היא לפנות לייצוג עורך דין המתמחה בתחום לפני הגעה לוועדה, שילווה אתכם בפני נציגי הוועדה ויסייע לכם לעבור אותה בהצלחה. ליווי של עורך דין לדיון הוועדה יעניק ביטחון גדול לקבלןדבר שישפיע לחיוב על תשובותיו שיהיו, ללא ספק, בטוחות ומדויקות יותר. 

בנוסף, ליווי של עורך דין לוועדה, מקנה את הרושם לחברי הוועדה כי מדובר בקבלן רציני שמאמין בעצמו וביכולתיו ולכן פועלבאופן אקטיביכדי לקבל את הרישיון הרצוי.

במידה וחברי הוועדה מפנים לקבלן שאלה שאינה הוגנת או שאלה מכשילה - תפקידו של עורך הדין הוא להתריע כי השאלה אינה במקומה. יתרה מזאת, תפקידו של עורך הדין לוודא שכל מה שאומר הקבלן נאמר בצורה מדויקת בפרוטוקול של הוועדה. 

אולם, ללא ספק, היתרון הגדול בייצוג עורך דין בוועדה הוא בכך שעורך דין המומחה ברישום קבלנים יכול להכין את הקבלן באופן טוב לדיון בפני הוועדה. עורך הדין מנוסה שנכח באינספור וועדות יכול להסביר לקבלן מה יהיו השאלות, מה מצופה מהקבלן, ואף יוכל לכוון את הקבלן כיצד עליו להציג את עצמו ואת ניסיונו בצורה המדויקת והנכונה. עורך דין מנוסה יוכל להכין את הקבלן לקראת הדיון באופי השאלות שיוצגו לו ולערוך לו סימולציות והדגמות כדי להקל על הלחץ הטבעי שהקבלן יחוש בזמן הוועדה. 

לסיכום, זוג העיניים והאוזניים הנוספים שמביא הקבלן לוועדה, בדמות עורך הדין המקצועי שלו, מאפשר לו להגיע בצורה רגועה, מנוסה ואחראית לוועדה וסיכוייו לצלוח את הוועדה עולים.

יש לכם שאלות?
במידה ויש לכם שאלות בנושא רישום קבלנים או העלאת סיווג קבלני או שאתם זקוקים לייצוג בפני רשם הקבלנים אתם מוזמנים להשאיר הודעה למשרדנו או להתקשר לטלפון 077-4564-770 ונציג משרדינו ייצוג אתכם קשר.

אתם גם מוזמנים להיכנס לפורום שלנו ולשאול שאלות ולקבל תשובות מקצועיות מעורך דין תומר סופר.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il