עדותה של נציבת שב"ס רב גונדר קטי פרי בפני הוועדה הממלכתית לאירוע בריחת האסירים מכלא גלבוע עוררה סערה ושאלות רבות, בהן - כיצד ייתכן שהשר לביטחון פנים עמר בר לב לא רצה לחקור את האירוע החמור. תת גונדר בדימוס רמי עובדיה, בכיר לשעבר בשב"ס, שוחח היום (שני) עם רון קופמן ופרופסור אריה אלדד על העדות הדרמטית: "הופתעתי מאוד מכך".

חמש שנים נוספות במאסר: נגזר עונשם של ששת הנמלטים מכלא גלבוע
קטי פרי: "טענות הקצינים כלפיי - במטרה לנקום בי ולהכפיש את שמי"
בעקבות הבריחה מכלא גלבוע: אזהרות לנציבת שב"ס ובכירים נוספים | כל הפרטים

"אני מכיר את קטי פרי מעל 35 שנה, שירתנו יחד והיא אדם שאומר רק אמת. או, לפחות איך שאני הכרתי אותה. לכן זה מפתיע אותי", הסביר ב-103FM, "מה קרה? בריחה של שישה אסירים ביטחוניים בצורה כזו, מחדל כזה חמור, אין חיה כזו. אין דבר כזה, אין דבר כזה שאין וועדת חקירה. עברתי המון אירועים והמון מקרים של בריחה של אסיר אחד או שניים, שהובילו להקמת ועדות חקירה חיצוניות". 

המגישים תהו - "יכול להיות שבר לב לא הכיר את העובדה שהוא אפשר בלי", ועובדיה השיב: "אני לא יכול לדעת, אבל אני לא מופתע מהפליק פלאק הזה לנוכח התפקוד של השר בתקופה האחרונה". 

קטי פרי בורחת מאחריות - הבריחה נבנתה לפני המינוי של השר בר לב
"השר ארדן, אני אומר לך ואני קובע את זה, האיש הזה, מבחינת שב"ס היה אסון. קח את נושא הסוהרות, זה היה בתקופתו. הוא לא ידע? לא שמע? לא ראה? אני לא מאמין, הדבר הזה פורסם, זה היה ידוע וניסו לטייח אותו. בית סוהר זה מוסד טוטאלי, אין סודות. ההגדרה של סוד זה שניים יודעים ואחד מת".

הבכיר לשעבר המשיך והסביר: "לגבי פרי, אתם צריכים להבין, יש לי סנטימנט לאישה הזו, אני חושב שהיא אמורה לקבל החלטה. מה שעשה שמעון לביא, אין הרבה אנשים כמוהו. אתם יכולים להבין מה אני חושב בנושא". הוא הדגיש כי "אין ספק שהיה שם מחדל חמור של הבריחה, תארו לעצמכם שאותם מחבלים היו נכנסים ליישוב ומה הם היו עושים שם?".

עבודות המיגון בכלא גלבוע. צילום: דוברות שב"ס

"אני הכרתי אותה כששירתי בשב"ס ואני מאוד כואב", הוסיף, "אני מרגיש שירקו לי בפנים בנושא של פרשת הסרסור בסוהרות. אלו הדורות שגידלנו? חלקם היו פקודים שלי, ככה מתנהגים? נניח כאיש מודיעין, הייתי נותן לפקודה שלי לשמש כפתיינית? פקודה שלי? זה לא ייאמן הדבר הזה. זה נעשה בשביל לקנות שקט, זה מה שאני חושב, אני לא חושב שזה מודיעין, קשה מאוד לחדור אליהם, יש שם מידור".

יכול להיות שזה נעצר בלשכת השר? זה דברים גלויים שהתפרסמו כבר לפני ארבע שנים, לא ידעו?
"מי כמוך יודע שאין דבר כזה. מי שרוצה לדעת יודע, מי שלא רוצה לדעת - משחק אותה לא יודע. אני כל כך כעוס על גלעד ארדן בנושא הזה - כשהנושא התפרסם הוא אמר שיקים ועדה לבחינת תנאי האסירים. ואז מה מסתבר? שהוא ניסה לכפות על הסיפור הזה, ובסופו של דבר מה הוא עשה? לא עשה שום דבר".

גלעד ארדן (צילום: אורי ווסטריך)
גלעד ארדן (צילום: אורי ווסטריך)

לדבריו, הטענה שהשמיע אז ארדן היתה שהקבינט לא אישר את זה. "לשר יש מעמד גדול ויש דרג פוליטי, עד שנת 1992 כשהיה מהפך של יצחק רבין ז"ל, אכן האסירים קיבלו את המינימום שבמינימום מבחינת הזכויות. כאשר השר בר לב, אביו של עמר בר לב, שהוא קיבל את התפקיד של שר המשטרה בזמנו הוא הנחה אותנו לקבל את ההנהגה של האסירים הביטחוניים כפוליטית", ציין עובדיה, "היינו נפגשים עם ההנהגה שלהם ודיברנו על תנאי מחיה, וזה היה טוב. לאט לאט, כשהתחלפו ממשלות, שרים, גם בפלג השני של המפה הפוליטית".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm