הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

חייהם של נפגעי תאונות דרכים, אינם פשוטים. רגע אחד החיים מתנהלים על מי מנוחות וברגע שאחריו, מתחילה לפתע התמודדות עם טראומה, טיפולים רפואיים מורכבים, נכות, מגבלה תפקודית, פגיעה בכושר העבודה, הוצאות כספיות רבות וסבל ממושך מכאבים וממצוקה נפשית. 

נפגעי תאונות רבים, אינם יודעים מה גובה הפיצוי הכספי שמגיע להם עקב הפגיעה הגופנית שנגרמה בתאונה. כיצד קובעים את השווי הכספי של סבל מכאבים? של צורך בניתוח? היעדרות מהעבודה וסכנת פיטורין? פנינו אל עורך דין ערן שפילינגר כדי לקבל הסבר על סכומי הפיצויים שמגיעים לנפגעי תאונות דרכים, וכיצד מחשבים סכומים אלו:

כעורך דין המייצג נפגעי תאונות דרכים, תפקידי הוא לדאוג לכך שהנפגע יקבל כל סכום כספי שמגיע לו לקבל מביטוח החובה, מהמוסד לביטוח לאומי, מפוליסות ביטוח שברשות הנפגע ומכל מקור רלוונטי אחר. לכן, באופן טבעי לקוחות שואלים אותי בפתח הטיפול בתיק, אם אני יודע להעריך כמה כסף הם צפויים לקבל.

עורך הדין ערן שפילינגר  (צילום: דני כתרי)
עורך הדין ערן שפילינגר (צילום: דני כתרי)

התשובה המפתיעה היא: "עדיין לא". בניגוד לדעה הרווחת בציבור, הפיצוי הכספי אינו נמדד לפי חומרת אירוע התאונה, אלא בעיקר לפי הנזק הגופני שנגרם לנפגע וההפסדים הכספיים הצפויים לו. כך, נהג שהיה מעורב בתאונה בה הרכב שלו נהרס (טוטאל-לוס), עשוי להיות זכאי לפיצוי כספי גבוה מהפיצוי שיקבל הנוסע שישב לידו, מכיוון שנגרמו להם פגיעות גופניות שונות ו. 

לדוגמה, לקוחת המשרד, בת 53 מאזור השרון, ספגה מהלומה חזקה בלסת מדלת הרכב שלה שנטרקה בכוח. לא מדובר בזירת תאונה דרמטית, אך לאותה אישה נגרם נזק גופני משמעותי. באותו מקרה, התאונה הוכרה על ידי המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה והלקוחה מקבלת קצבת נכות עד גיל פרישה, בסכום מצטבר של כחצי מיליון שקלים.

במקרה אחר, לקוחה בת 66 נפגעה בתאונה קשה וחולצה מהריסות הרכב שלה על ידי מד"א. למרבה המזל, הפגיעות הגופניות שנגרמו לה אינן חמורות, ולאחר כשבועיים של ימי מחלה היא חזרה לעבודה במשרה מלאה. במקרה זה, שולם ללקוחה פיצוי בסך של כ23,000 שקלים.  

איך מחשבים את הפיצויים?
עלינו לשאול מהן ההוצאות הכספיות ומה ההפסדים שנגרמו לאותו נפגע, עקב הנזקים הגופניים שנגרמו לו בתאונה. 

נזקים כספיים נפוצים הם אובדן ימי עבודה שהוביל לפגיעה במשכורת ; נכות שעלולה לפגוע בכושר ההשתכרות ולגרום לירידה בהיקף העבודה והשכר, ואפילו לפיטורין ; פגיעה בפנסיה, שנגרמת עקב ירידה בהכנסות ובהפרשות לקרן הפנסיה ; הוצאות על טיפולים רפואיים ותרופות שאינן בסל הבריאות ; צורך בעזרה בתשלום, בעיקר במקרים בהם הפגיעה התפקודית קשה, ויש צורך בעזרה סיעודית או בהעסקת עובד משק בית בתשלום ; בנוסף, יש לשלם פיצוי על הכאב והסבל הכרוכים בפגיעה בתאונה. מכיוון שעוגמת נפש היא סובייקטיבית ויכולה להשפיע באופן שונה על נפגעים שונים, הפיצוי הכספי מחושב לפי גובה הנכות.

אם כן, סכום הפיצוי שמגיע לנפגע תאונת דרכים, תלוי בפרמטרים אישיים שונים:

  • קיומו של נזק גופני המתבטא באחוזי נכות: שיעור הנכות ייקבע על ידי מומחים רפואיים מטעם בית המשפט, או על ידי וועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי. לא ניתן להעריך באופן מקצועי והוגן את שווי הפיצוי הכספי הצפוי לנפגע התאונה, בלי לדעת מה גובה הנכות!
  • גובה ההכנסה של הנפגע: מטבע הדברים, ההשפעה הכלכלית של פגיעה בכושר העבודה, שונה בין אדם לאדם. גובה הפיצוי עבור פגיעה בכושר ההשתכרות, מותאם לגובה ההשתכרות שהיה לפני התאונה.
  • גיל הנפגע: ככל שהנפגע צעיר יותר, הוא צפוי להתמודד עם נזקים בלתי-הפיכים שהותירה בו התאונה – למשך שנים רבות יותר לאורך חייו. לצורך העניין, מי שספג נכות בתאונה ויכולתו להתפרנס נפגעה בגיל 30, יתמודד עם הפגיעה בפרנסתו במשך שנים רבות יותר ממי שנפגע בגיל 60.
  • צורך בעזרה מהזולת: יש לבחון האם הנפגע זקוק לעזרה עקב התאונה, ואם מדובר בעזרה קלה המסופקת על ידי חברים וקרובי משפחה, או בעזרה רבה הניתנת מגורמים מקצועיים בתחום הסיעוד.
  • הוצאות רפואיות: ככל שניתן להוכיח שהנפגע היה חייב להוציא כספים עבור טיפולים רפואיים, תרופות או עזרים אורתופדיים שאינם מסובסדים על ידי סל הבריאות.
  • האם מדובר בתאונת דרכים הקשורה לעבודה? במידה וכן, יש לפעול למיצוי זכויות גם מול המוסד לביטוח לאומי.
  • האם יש לנפגע פוליסות ביטוח רלוונטיות? יש לפעול למיצוי הזכויות לפי כל פוליסה בפני עצמה.

זכרו, שחברת הביטוח היא גוף מקצועי ומיומן בטיפול בתביעות כאלו. אין לחברת הביטוח אינטרס כלכלי לפרוס בפניכם את מלוא היריעה, אודות כל רכיבי הפיצוי המגיעים לכם עקב התאונה. לכן, במקום להתמודד לבד מול חברת הביטוח, רצוי לפנות לעורך דין מקצועי בתחום דיני נזיקין וביטוח, המייצג באופן תדיר נפגעי תאונות דרכים.

הכותב, עו"ד ערן שפילינגר עוסק בייצוג נפגעי תאונות דרכים, תאונות עבודה ונפגעי רשלנות רפואית.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).