בית המשפט העליון קיצר היום (רביעי) את עונשה של השרה לשעבר פאינה קירשנבאום ל-7 וחצי שנות מאסר, במקום עשר שנות מאסר בגזר הדין המקורי. בנוסף, הוחלט על הפחתת הקנס שהושת עליה, כך שיעמוד על חצי מיליון שקלים, או חמישה חודשי מאסר תמורתו, בעוד שיתר רכיבי גזר הדין יוותרו על כנם. 

פאינה קירשנבאום ערערה: "בית המשפט פעל בצורה קיצונית"
"איך עם נתניהו מדברים על עבודות שירות?": בתה של פאינה קירשנבאום זועמת
פרשת ישראל ביתנו: ביהמ"ש הטיל 10 שנות מאסר על פאינה קירשנבאום

קירשנבאום הורשעה בשורת מעשי שוחד ובעבירות נוספות, ונידונה לעשר שנות מאסר - העונש החמור ביותר שהוטל על חבר כנסת או על שר בגין עבירות שחיתות. ההחלטה לדחות את הערעור של קירשנבאום, ולקצר את עונש המאסר שהוטל עליה, נתקבלה בהרכב של שלושה שופטים, שהחליטו על קיצור מאסרה והפחתת הקנס הכספי.

פאינה קירשנבאום בבית המשפט. צילום ארכיון: אבשלום ששוני

בהחלטתם ציינו השופטים כי "לאור מדיניות הענישה הנוהגת, נסיבות ביצוע העבירות על ידי פאינה קירשנבאום מחייבות ענישה מחמירה ומשמעותית. עם זאת, נקבע כי יש להקל במידת מה בעונש שהושת עליה, וזאת בהתחשב בעקרון אחידות הענישה לאור העונשים הקלים בהרבה שהושתו על מעורבים אחרים בפרשיות השונות; וכן בשל העובדה שבתקופה הרלוונטית לא היה קיים מנגנון סדור במפלגת ישראל ביתנו לקביעת אופן חלוקת הכספים הקואליציוניים, כמו גם היעדר נוהל או הנחיות כתובות וברורות בכל הנוגע לאופן הקצאת כספים, אשר תרמו להיווצרות השיטה ולהיקפה של הפרשיה שלפנינו".

עוד נכתב: "על אף שמדובר בפרשת שחיתות חריגה בהיקפה ובמורכבותה, לא ניתן להתעלם מנסיבותיה האישיות של המערערת ומכך שאין בנמצא עונש דומה לעונש שהושת עליה בבית המשפט המחוזי".

ערכי הדין גיורא ואורן אדרת, פרקליטיה של קירשנבאום, אמרו בתגובה להחלטת בית המשפט העליון: "שמחים שהעונש הוקל הן ברכיב המאסר והן ברכיב הקנס. יחד עם זאת, עדיין מדובר בענישה מחמירה ומוגזמת בהתחשב בכל הנסיבות לרבות גילה של פאינה".