חציית כל הקווים האדומים: מתנקש קר רוח חיסל אמש (ראשון) ביריות מטווח אפס את מנאר חאג'ג' בת ה-34 ובתה חדרה בת ה-14, תושבות לוד. הן נורו למוות סמוך לביתן ברחוב הרב קוק בעיר, בעת שחזרו מקניות בסופרמרקט. מרים, אחותה התאומה של חדרה, הבחינה ביורה לאחר שהניחה שקיות ליד המעלית וחזרה אל הרכב. היא ניסתה להימלט מהמקום, אך המחסל ירה לעברה, ופצע אותה ברגליה באורח בינוני.  

זעזוע לאחר הרצח בלוד: "בלתי נתפס שאם ובתה נרצחות"

כאמור, אלמוני - שהמשטרה מנסה להתחקות אחר עקבותיו - נעמד מול מנאר ובתה חדרה, פתח בירי וחיסל אותן בדם קר. כוחות משטרה גדולים מתחנת לוד ומהיחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז המרכז במשטרה הגיעו למקום ופתחו בחקירה לבירור נסיבות האירוע. נבדק חשד לפיו החיסול קשור לסכסוך שבו מעורב אביהן של התאומות, אם כי ייתכן ואין לו קשר לאירוע.

זירת אירוע הירי בלוד (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

שכנות המתגוררות בסביבת האירוע סיפרו כי שמעו קולות ירי מתמשך וכשהגיעו למקום הבחינו בשתיים שכבר איבדו הכרה. "היה חובש שטיפל בהן אבל כבר לא היה סיכוי", סיפרה אחת מהן, "מנאר הייתה אישה מדהימה ואם מסורה לבנותיה. לא ברור מאיפה זה נחת עליה אבל כאן בלוד הפך להיות מפחיד. נורא ואיום מה שקורה כאן".

הרצח הכפול הזה מצטרף אל שורת מקרי רצח שאירעו לאחרונה במגזר הערבי וזאת חרף פעילות המשטרה והנתונים שהיא מציגה מעת לעת. מסתבר, כפי שטוענים גורמים במשטרה, כי גם אם יסכלו כל יום עשרה אירועים ומישהו יהיה חפץ לחסל קורבן - הקלות בהשגת כלי הנשק הבלתי חוקיים, והתעוזה יגרמו לו לממש את איומו ובכך אירוע רצח אחד יאפיל על כל הסיכולים. "במקרה הזה אין שבוע שבו לא מתחולל אירוע רצח במגזר וזה פשוט הזוי" אומר גורם למעריב.

מפקד מחוז המרכז, ניצב אבי ביטון, אמר בזירה כי "למשטרה לא היה מודיעין מקדים על סכסוכים הקשורים לאלימות במשפחה. זה אירוע קשה מאוד ואנחנו הולכים לטפל בו בחומרה", הוא הוסיף: ""ככל הנראה מדובר באירוע פלילי בין עבריינים, אבל זה רק הכיוון ההתחלתי. אנחנו אוספים את המודיעין ונגבש תמונת מצב עדכנית ונקבל החלטות מבצעיות בנושא". 

בתום הערכת מצב, קבע מפקד המחוז כי מדובר ברצח החמור ביותר שבו מטפל מחוז מרכז במשטרה, והוא מקבל עדיפות עליונה בחקירה שהוטלה על היחידה ללוחמה בפשיעה (יל"פ) של מרחב שפלה. הוא הנחה על תגבור הכוחות בעיר, ועל ביצוע אכיפה מוגברת נגד מחוללי הפשיעה. מיד לאחר מכן, בית משפט השלום בראשון לציון הוציא צו האוסר פרסום על פרטי החקירה, לרבות חשודים ככל שייעצרו וזאת עד ל-12 בספטמבר. 

בתוך כך הקימה המשטרה מפקדה משימתית בלוד אשר תהיה מורכבת מ-300 שוטרים ולוחמים ותפעל בשבועות הקרובים. השוטרים יפגינו נוכחות גבוהה ויבצעו פעילות מבצעית משמעותית והתקפית בגזרה. בנוסף להקמת המפקדה המשטרה משקיעה רבות במאמצי החקירה ובפעולות מבצעיות נוספות סביב המקרה הקשה.

המפכ"ל, רב ניצב יעקב שבתאי, אמר כי "החקירה של אירוע הירי בלוד והרצח הקשה של האם ובתה, עומדת היום בראש סדר העדיפויות שלנו במשטרת ישראל. הקצנו את כל הכלים, האמצעים והכוחות בכדי לפענח את המקרה הקשה והחמור שארע אמש". 

במשטרה דוחים טענות לפופוליזם בהחלטה, וטוענים כי דאגה אמיתית לשלום התושבים הובילה לקבלת ההחלטה. מהמשטרה נמסר כי מכיוון שמדובר באם ושתי בנות, ולא ידוע על סכסוך במשפחה או בעיות כאלה האחרות, גוברת ההערכה כי גם במקרה הזה, בדומה לרצח של העיתונאי נדאל אגבריה באום אל פחם, הקורבנות שילמו מחיר בשל קרבתן לבעלה של הקורבן, המסוכסך עם גורמי פשיעה. המעשה בוצע, ככל הנראה, כדי להפעיל עליו לחץ במסגרת הסכסוך שתלוי ועומד בינו לבין גורמי פשיעה. 

כפי שציינה המשטרה ביום ראשון, במקרה הרצח של העיתונאי, מדובר במחיר שהוא שילם על רקע חובות כספיים של אחיו. במקרה הנוכחי מעריכים במשטרה כי האם ובתה קיפחו את חייהן על רקע סכסוך שקיים, כאמור, מול אב המשפחה. לפני שנה נרצחה רעייתו הקודמת של אב המשפחה.