היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, דחתה את הצעת השופט נעם סולברג לבטל את מינויו של מני מזוז, ליו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, ולהשאיר את מינויו רק לצורך מינוי הרמטכ"ל. על כך, שוחח הבוקר (חמישי) השופט בדימוס, פרופ' עודד מודריק, מרצה בכיר באוניברסיטת אריאל ויועץ מיוחד למשרד עוה״ד AYR - עמר רייטר ז’אן שוכטוביץ ושות׳, עם ניסים ומשעל וגיא פלג ב-103FM.

בפתח דבריו, אמר פרופ' מודריק כי "אינני יודע מה תהיה דעת השופטים בסופו של דבר, אילו הדברים היו תלויים בי הייתי חושב שאין מקום לעשות הבחנה בין המקרה הזה לאחרים. אם יש מדיניות של היועמ"ש לממשלה וגם מדיניות שמאושרת על ידי בית המשפט העליון שבתקופת בחירות אין מבצעים מינויים של בכירים בשירות הציבור בתקופה שכזו, צריך לשמור על עקביות. אלא אם כן יש כמובן נחיצות יוצאת דופן. לגבי הרמטכ"ל עצמו נקבעה שיש דחיפות שכזו והדבר איננו עומד עוד למבחן".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה (צילום: אבשלום ששוני)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה (צילום: אבשלום ששוני)

לדבריו של פרופ' מודריק, מדובר בשיקול אישי. "אם תקרא את הפסיקה של בית המשפט העליון, יש פסק דין מפורסם יחסית שאומר שהכלל הזה כפוף להיעדר אפשרות למצוא פיתרון ביניים חליפי. מינוי לשעה או מינוי נקודתי הוא פתרון ביניים. זה נכון שמינוי של קבע מבטיח את העצמאות שיקול הדעת של המתמנה ומינוי נקודתי או לשעה מפחית מהדבר".

לאחר מכן, פרופ' ממודריק התייחס לטענה כי מזוז סבור שהמנוי צובע אותו בצבע פוליטי: "אז אדרבה. שיקבל את המינוי הזמני ויעמוד ויראה אם הוא יתמנה בידי הממשלה הבאה או לא. המחשבה של שופט בית המשפט העליון לשעבר, כשהוא ישב לבדוק את עניינו של הרמטכ"ל הבא, יטה את שיקול הדעת שלו למי תהיה הממשלה הבאה כשזה עניין נבואי בכלל נראית לי הזויה".

"מדובר בטוהר המידות"

לדבריו של פרופ' מודריק, "מלכתחילה יש שאלה למה הכלל הזה בכלל קיים. הוועדה הזו לא צריכה להיות עם חשיבה פוליטית, כיוון פוליטי. גם הרקע של המתמנה אבל גם הרקע של הממנה, שהממנה לא הפעיל שיקול זר. גם כאן יכולות להיות השפעות פוליטיות אבל ברור שהמינוי הזה כלול ברשימת מינויי הבכירים שכן עושים אותם בתקופת בחירות. הפתרון הזמני הזה הוא לא הטוב ביותר אבל כיוון שמינוי הרמטכ"ל באמת הכרח לדעתי היועמ"שית הייתה צריכה לקבל את הצעת הפשרה הזו, שום דבר לא היה נפגע, לא עיקרון חוקתי יוצא מגדר הרגיל. אין מי שאין לו תחליף. ימנו מישהו אחר תחתיו אלא אם כן בית המשפט העליון יכנע לתכתיב של מני מזוז או של היועמ"שית".

בסיום, התייחס לכך שבית המשפט ביקש מהמדינה להעביר תצהיר מפורט ולקיים דיון בעניין. אם המדינה תצליח לשכנע, זה לא אומר בהכרח כי שופטי בג"צ יכנעו לתכתיבים של מזוז. על כך, אמר פרופ' מודריק: אם ישתכנו שיש פה צורך אז בבקשה, זה נכון. בשלב הזה קם לכאורה, לפי מה שמתפרסם, מני מזוז ואומר 'אני לא אקבל על עצמי מינוי לשעה, תבואו ותבחנו את העניין הזה'".

"זה סוג של תכתיב, יכול להיות שבית המשפט העליון ישתכנע שהטיעון של היועמ"שית לממשלה הוא נכון, אמיתי, מוצדק, אין ברירה, ואז יאשר את המינוי הזה. אני חושב שיש להם, אבל זו רק מחשבה, שהם צריכים להתמודד גם עם תחושה של חלק גדול בציבור שלבית המשפט העליון יש שיקולים פוליטיים שנכנסים לשיקול הדעת של השופטים. הם צריכים להימנע ממראית עין של השפעה פוליטית ולדעתי הצעת הביניים נועדה גם להסיר את החשש הזה", סיכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm